Digitale doorbraak met audio synchronisatie

Vorig artikel Volgend artikel
Digitale doorbraak met audio synchronisatie

[Arno Otto] Ik weet nog hoe ik, toen ik klein was, bij mijn ouders op de bank kroop op vrijdag- en zaterdagavond. We keken dan samen met m'n broers allemaal tegelijk naar de televisie, die pontificaal in de huiskamer stond. Nu zit ik zaterdagavond met m'n drie zoons op de bank en kijken we allemaal televisie met ons eigen scherm in de hand of op schoot, maar nog steeds rond dat grote scherm wat vast in de huiskamer staat. Via telefoon of tablet doen we allemaal mee en checken we bijvoorbeeld wat vrienden van een programma vinden. Digitale ontwikkelingen rondom televisie, waaraan RTL volop meedoet.

De verschillende schermen spelen een belangrijke rol bij de verrijking van de entertainmentbeleving. We zijn bij RTL ondertussen zover dat we de mobiele telefoon kunnen laten meeluisteren met een televisieprogramma waardoor we bijvoorbeeld massaal live kunnen meespelen met een televisiequiz als 'Weet Ik Veel'. Zo'n 10% van de kijkers doet dat ook. Dit heet audio synchronisatie en met dit soort technische snufjes kunnen we nog veel meer mooie dingen gaan doen voor onze kijkers, bij veel meer programma's.

Vandaag staan we aan de vooravond van een nieuwe digitale doorbraak en dat vind ik waanzinnig spannend. Deze week worden namelijk de eerste proeven gedaan met audio synchronisatie via de RTL XL app. Een functionaliteit binnen de RTL XL omgeving, waardoor kijkers als ze dat willen via de app allerlei extra's krijgen of actief kunnen meedoen aan RTL-programma's. Een echte verrijking van de televisieervaring op het moment dat het gebeurt, live.

Zo kun je op zondagmiddag de recepten die gekookt worden in 'Life4You' al meekijken op de app. Ook kun je via dezelfde functionaliteit in de vertrouwde RTL XL app vragen beantwoorden van 'EditieNL' over de gemeenteraadsverkiezingen. De uitkomsten worden live in de uitzending van 'EditieNL' meegenomen. Voor het nieuwe RTL 5-programma 'Expeditie Poolcirkel' zal exclusief videomateriaal te zien zijn via deze nieuwe functionaliteit in RTL XL. Zodra er iets in RTL XL te doen is tijdens een programma, wordt dit duidelijk gemaakt via het synchronisatie icoon bovenin het televisiescherm. Kijkers raken hierdoor nog meer betrokken bij hun favoriete programma's.

Waarom vind ik dit nou zo mooi? Omdat we kijkers van de verschillende programma's met één app kunnen bedienen. Alleen de grootste formats, zoals The Voice houden een eigen app. Verder geen gedoe meer met steeds nieuwe apps downloaden, maar gewoon via RTL XL altijd verbonden met jouw favoriete programma's. Zo ontwikkelt RTL XL zich steeds meer als het centrale platform voor, tijdens en na de RTL-programma's. Eén app als basis voor alles. Alleen als we meerwaarde kunnen bieden, want niet elk programma leent zich voor extra's en dat hoeft ook niet. Soms wil je ook gewoon op de bank hangen en niets doen. Dat vinden we bij RTL ook prima ;-)

Hilversum en Amsterdam zijn niet in één dag gebouwd. Om een kwalitatieve en gebruiksvriendelijke ervaring te garanderen, is het belangrijk om het langzaam uit te breiden. One step at a time. Als marktleider van Nederland vereist het durf om te innoveren, maar het is ook een plicht. Nu we audio synchronisatie introduceren, claimen we opnieuw onze voorlopersrol. Op basis van de feedback van onze kijkers gaan we de komende tijd verder met de doorontwikkeling van deze functionaliteit binnen RTL XL.

Bij de doorontwikkeling staat voor ons de kijker op de eerste plaats. Aan de hand van inzichten uit de feedback van onze kijkers, zullen we de functionaliteit komend jaar uitbreiden met toepassingen die de kijkervaring verder kunnen verrijken. Voor een deel is dit trial and error omdat er nog geen gebaande paden zijn. Aan de hand van de kijker hakken we een weg door het oneindige woud aan mogelijkheden. De koppeling tussen de televisie en mobiele apparaten zorgt ervoor dat online toepassingen niet meer op zichzelf staan zoals voorheen maar samensmelten tot een totaalbeleving. Met als doel een nog betere entertainmentbeleving. Bovendien creëert dit ook relevantie voor de B-to-B markt, waarbij adverteerders nieuwe vormen van interactie kunnen gaan verkennen, tijdens programma's maar ook tijdens de reclameblokken.

Ik kijk uit naar de nieuwe mogelijkheden die zich ontwikkelen aan de horizon. Technologische ontwikkelingen in combinatie met de veranderende behoefte van kijkers optimaliseren continu de kijkervaring. Eén ding blijft hetzelfde: ik plof nog steeds met mijn zoons op de bank voor een gezellige avond televisie. Het enige verschil is dat we ons anno 2014 druk maken of de batterij van onze smartphone of tablet genoeg power heeft en of de juiste apps openstaan.

Over de auteur: Arno Otto is Managing Director Digital Media bij RTL.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies