Muziekstreamingdienst Spotify sinds vandaag beschikbaar in België en Zwitserland

Vorig artikel Volgend artikel
Muziekstreamingdienst Spotify sinds vandaag beschikbaar in België en Zwitserland

Uit een twitterbericht van Vlaams uittredend minister van Ondernemen en Vereenvoudigen Vincent Van Quickenborne gisterennamiddag bleek dat de razend populaire online muziekstreamingdienst Spotify vandaag zijn intrede zou maken in België en Zwitserland na de lancering in Oostenrijk maandagochtend. Begin februari waren er soortgelijke geruchten, maar die werden al snel door Spotify bestempeld als 'foutief'. In een tweede twitterbericht liet de minister weten dat er 3 versies kwamen: gratis, €4,99/maand een €9,99/maand.

Schermafbeelding 2011-11-16 om 08.47.16

Betaalde account laat je onbeperkt muziek streamen én verlost van je van reclame

Het bedrijf achter Spotify verdient zijn brood met advertentie-inkomsten of anders geformuleerd: gratis gebruikers krijgen op geregelde tijdstippen reclameboodschappen te horen. Een abonnement van 10 euro per maand verlost je van alle reclame, laat je onbeperkt muziek streamen en geeft je meteen toegang tot de mobiele versie waarmee je muziek kan beluisteren op je smartphone.

Schermafbeelding 2011-11-16 om 08.52.18 

Spotify vs Deezer (Belgacom) vs Tunify (Telenet?) vs Simfy vs Qriocity... 

Spotify onderhandelde ook met Belgacom en Telenet over een partnerschap, maar dit zonder resultaat. Belgacom kondigde enkele dagen geleden al aan in zee te gaan met het Franse Deezer, terwijl er geruchten waaien dat Telenet zich tot Tunify zou keren. Ondertussen kwam Simfy op eigen houtje op de Belgische markt en lanceerde Sony in juni zijn eigen Music Unlimited-dienst "Qriocity" die gebruikers muziek laat streamen naar Android telefoons. Tot op heden is die dienst echter nog niet beschikbaar in Nederland en België, vermoedelijk door onderhandelingen met platenmaatschappijen over auteursrechten.

Grootste bron van digitale muziekinkomsten

Spotify heeft momenteel een dikke 10 miljoen gebruikers, waarvan een goede 750.000 gebruikers over een betalende account beschikken zodat ze verlost zijn van de vele reclamboodschappen. Uit een recente studie van de International Federation for the Phonographic Industry (IFPI) zou de Spotify - na iTunes - de grootste bron van digitale inkomsten voor platenmaatschappijen vormen.

Carl Vanormelingen

Carl is een online marketeer met focus op zoekmachine marketing bij het Belgische digital performance marketingbureau FairEtail. Van jongs af aan gepassioneerd...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies