Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
De mogelijkheden van Augmented Reality (AR) zijn bijna eindeloos. Je kunt de technologie voor heel veel leuke en handige dingen gebruiken. Ook de retailbranche ontdekt geleidelijk de voordelen van AR. Want is het bijvoorbeeld niet ideaal als we nooit meer een miskoop doen omdat we zeker weten dat we de goede maat kopen? Of al een goede indruk krijgen van hoe een kledingstuk ons staat? Zeker in 2020, het jaar waarin we nog veel meer dan anders online zijn gaan shoppen, moet dit als muziek in de oren klinken. GetApp deed onderzoek naar hoe wij AR als Nederlandse consument ervaren en wij doen meteen een voorspelling of het volgens ons toekomst heeft.
Voordelen van winkelen met AR
We noemden al even het voordeel van minder miskopen, maar volgens het onderzoek zijn er nog meer. Zo vinden consumenten het prettig om online te kopen in verband met hygiëne. Dat is natuurlijk een algeheel voordeel van online shoppen, maar dat je niet zelf door kledingrekken hoeft te struinen kan zeker een voordeel zijn. Sowieso moet je niet te veel stilstaan bij wie misschien de kleding al heeft gepast voordat jij het deed.
Kansen voor retailbranche
Niet geheel verrassend gaf in het onderzoek vooral de jongere doelgroep aan dat zij al eens hebben geshopt met AR. Mannen blijken dat vaker te doen dan vrouwen (55 % tegenover 45%). Zij kochten met AR online vooral kleding en schoenen, accessoires, meubels en cosmetica. Ook al hebben nu nog niet veel consumenten AR daadwerkelijk gebruikt om een online aankoop te doen, er is wel interesse onder de ondervraagden. 42% geeft namelijk aan dat ze de toepassing in de toekomst wil gebruiken. Zowel jong als oud geeft aan de technologie te omarmen. Hier liggen enorme kansen voor de retailbranche. Zeker nu we in de winkels een mondkapje moeten dragen, zal een grote groep consumenten weer voornamelijk online hun aankopen doen.
AR zorgt ervoor dat we iets sneller kopen
AR kan ervoor zorgen dat we als consument sneller zijn geneigd een online aankoop te doen. We zien namelijk meteen hoe goed ons iets staat en of die schoenen passen. Dat geldt net zo goed voor bijvoorbeeld meubels. Past die tafel echt in ons interieur? Met AR maak je het zichtbaar en dat kan net het laatste zetje geven om op ‘bestellen’ te klikken. Meer dan de helft van de ondervraagden in het onderzoek geeft de mogelijkheid om te visualiseren dan ook aan als belangrijkste reden om AR te gaan gebruiken tijden het online shoppen.
AR in retail staat nog in kinderschoenen
AR in retail staat nu nog in de kinderschoenen. Toch zijn wij ervan overtuigd dat het een steeds belangrijkere rol zal gaan spelen de komende jaren. Naast dat het handig is, is AR ook gewoon leuk. Er zit een soort spelelement in, dat al massaal wordt toegepast door bijvoorbeeld de filters die we kennen van Instagram. En wat denk je van het grote succes van de 3D-dieren van Google? Zodra het aanbod aan AR in retail groter wordt, verwachten we dat consumenten het zeker gaan gebruiken. Al is het in eerste instantie alleen uit nieuwsgierigheid. Misschien kunnen we ons over 10 jaar zelfs niet meer voorstellen dat we dit eerder nog niet konden doen.
Hier vind je de link naar de uitkomsten van het onderzoek.
Verder lezen over Augmented Reality
Gadgets26.12.2023
Apple Vision Pro komt eraan: alles wat je moet weten
Marketing30.11.2023
Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen
Social Media09.11.2023
Snap Lens Fest: nieuwe mogelijkheden voor filtermakers
Entertainment08.11.2023
Haal de Rolling Stones in je huiskamer met Snapchat
Mobile19.10.2023
Snapchat geeft nieuwe kijk op de Egyptische oudheden van het Louvre
dankzij augmented realityGadgets20.07.2023
Meta slankt de AR-bril voor consumenten flink af
Mobile12.07.2023
Coldplay zet nieuwe mobiele app in tijdens wereldtour
Gadgets07.07.2023
Waarom je Apple Vision Pro niet zomaar kunt kopen
Verder lezen over Online Shop
Online26.04.2024
Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels
Online09.04.2024
Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën
Online27.03.2024
5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen
Online14.03.2024
Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers
Online11.03.2024
Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden
Nieuws04.03.2024
Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen
DC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Online25.01.2024
Klarna komt met abonnement op…. betalen?
Verder lezen over Retail
DC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023
Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar
Marketing30.11.2023
Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen
Online17.08.2023