Inmiddels zit de Consumer Electronics Show in Las Vegas, beter bekend als de CES, er alweer op. De CES 2021 was echter volledig digitaal, de reden daarvan is bekend, Covid-19 maakt alle andere opties onmogelijk.
Het is de techbeurs pûr sang, en het jaarlijkse hoogtepunt van de tech industrie. Het mega-event trekt ieder jaar ongekende aantallen bezoekers vanuit de hele wereld. Het is de plek waar je moet zijn en waar exposanten en start-ups hun nieuwste innovaties en gadgets onthullen voor een internationaal publiek. De CES is trendsettend en ook een plek waar de automotive industrie steeds nadrukkelijker aanwezig. e-Mobility kent tegenwoordig veel gezichten. Deze digitale editie heeft plaats gevonden van 11 t/m 14 januari en stond bijna traditioneel vooral in het teken van innovatie, 5G-technologie, IoT, Robotica, AI toepassingen en voor de echte consument met onderwerpen als smart-home, veel aandacht voor health (gezondheids gerichte technologien) en natuurlijk een overdosis aan gadgets.
De CES-organisatie had al in een vroeg stadium aangegeven dat de CES 2021 door zou gaan maar dan wel volledig digitaal. Wie de CES kent en eerder heeft bezocht weet dat dat nogal een uitdaging is. Hoe krijg je een zo’n grootschalig evenement vertaald naar het scherm van je Macbook of PC. De organisatie is er met Microsoft in geslaagd om dat kunststukje voor elkaar te krijgen.
Geen digitale kopie maar met een compleet nieuwe invulling. Volgens Steve Koenig (vice-president CTA) is de CES opnieuw uitgevonden. En wie eenmaal zijn weg heeft weten te vinden in de virtuele wereld van de CES 2021 kan zich terecht afvragen of dit niet sowieso de nieuwe standaard wordt voor dit soort mega-events.
Nu Microsoft samen met de CES-organisatie eenmaal een platform oplossing heeft zou je deze met niet als te veel moeite kunnen doorvertalen naar events als het Mobile World Congress in Barcelona en de IFA in Berlijn. Want een ding is wel duidelijk, dit online vehicle is zeer doordacht opgezet.
Voor zowel de 1.800 deelnemers (vorig jaar 4.000) als de bezoekers van de CES waren er voldoende mogelijkheden voor interactie. Het zal nooit geen vervanger worden van de CES zoals we die allemaal kennen. Persoonlijk contact, de atmosfeer, de vibe die je er voelt en meekrijgt zijn op dat punt onvervangbaar. Dit is nieuw en in alles anders maar daardoor niet minder enerverend om te hebben mogen volgen.
Ondanks de geweldige inspanningen van de organisatie en partners, deelnemers en concept-ontwikkelaars van deze digitale editie van de CES missen we de sfeer en vooral Las Vegas. Op iedere andere plek op onze aardbol zou de CES niet matchen. Wie denkt aan de CES denkt aan Las Vegas. En de stad .. die mist de CES natuurlijk en vooral de mensen. De onderstaande Instagram post is veelzeggend. We miss you too Las Vegas en hopelijk tot volgend jaar, dan zijn we er zeker weer bij.