CES 2019: Vooral veel Google, slimme voertuigen, AI en een vegan hamburger

CES 2019: Vooral veel Google, slimme voertuigen, AI en een vegan hamburger

Vorig artikel Volgend artikel

Om de CES 2019 in een zin samenvatten: het is een goed gevulde tafel met ontelbare gadgets, geplaatst in een zelfrijdend voertuig met oprolbare tv-schermen, spraakgestuurd door Google Assistant terwijl je een vegan hamburger aan het eten bent.

Korter en scherper kan ik het niet omschrijven, want de CES 2019 was eigenlijk voor het zoveelste jaar niet te doen. De winnaars zijn dankzij de media populair geworden, zijn producten van grote techbedrijven of hebben er flink wat marketingbudget tegenaan geknald. Google is misschien wel als beste voorbeeld, want waar je ook bent in Las Vegas, er is minimaal één giga LED-scherm op zichtafstand met de tekst 'Hey Google'.

Hey_Google_CES_Las_Vegas
Hey Google Vegas Style

Droomvlucht van creativiteit

Op een beurs met duizenden bedrijven en nog meer duizenden startups zullen er ongetwijfeld veel producten zijn die über-cool en het vernoemen waard zijn of in de toekomst hun opwachting maken. Jezelf afvragend: stonden zij ook op de CES en waarom heb ik dat dan niet gezien? Ik kan het uitleggen, er is té veel, en zelfs met een groot team ga je nog niet alles zien of tegenkomen.

Wat focus helpt, net als wat 'word of mouth'. De CES is en blijft groots, zeker als je van technologie houdt en geniet van wat mensen hebben bedacht. Het is een droomvlucht van creativiteit maar ook de plek waar zij die niets nieuws te melden hebben, uitleggen dat hun product nu nog beter is en dat ze ook AI (al krijgt het merendeel dat nauwelijks uitgelegd maar anno 2019 moet je dat noemen anders hoor je er niet bij) gebruiken. Alles is slim, connected, AI gestuurd en moet morgen een succes worden. CES we houden van je.

CES_AI_Inside
Zo ziet AI er in het echt uit, bij Intel en dan Inside

The Impossible Burger 2.0

Terug naar ons zelfrijdend voertuig en de hamburger 2.0 want in de categorie overall winner lijkt het dat een hamburger die geen hamburger is maar een biologisch product de show steelt: The Impossible Burger 2.0. De burger kreeg de Digital Trends Award (een soort van tech-Oscar) als Top Tech Winner en dat is de hoofdprijs. Het product valt op en hoort volgens de jury thuis in de ‘Tech for Good movement’. Zeg maar dingen die de wereld beter maken. Zonder humor zou je het ook de ‘Tech for Food movement’ kunnen noemen maar die hebben ze niet opgepakt.

Om het uit te leggen: The Impossible Burger 2.0 is gemaakt van een plantaardige vleesvervanger die smaakt naar een echte burger. En geloof me, als er één product is waarmee je kunt scoren hier in Nevada is het een hamburger. Die eet je als ontbijt met een ei, als lunch met nachos en ’s avonds als hoofdmaaltijd met bacon, cheddar en friet.

Deze vleesloze (plantaardige) hamburger, die bloedt als je hem op de gril gooit, heeft nu een nieuwe nog meer naar vlees smakende bite en is ontwikkeld voor de consumentenmarkt. Later dit jaar moet de ‘vegan hamburger’ voor het eerst ook verkrijgbaar zijn in de supermarkt. Dit wereldwijd uitrollen zal nog wel een uitdaging worden. De eerste vegetarische hamburger werd door de bedenkers van Impossible Food al in 2016 uitgebracht. Nu in 2019 is er The Impossible Burger 2.0 en dat is heel even wereldnieuws op de CES.

The_Impossible_ Burger_20
The Impossible Burger 20 - Photo: Impossible Foods

Google Assistant everywhere

Er zijn op dit moment een beperkt aantal spraakherkenning systemen. Daarvan lijkt Google de grote winnaar te worden gezien de populariteit van Google Assistant (ook op je smartphone). Siri is helaas alleen voor Apple-gebruikers (ook al zijn dat er heel veel), maar Alexa van Amazon wordt waarschijnlijk de enige échte grote concurrent voor Google Assistant. En dan is er nog Bixby van Samsung, maar de vraag is of dat wat gaat worden als je op een Galaxy ook Google kunt gebruiken? En er is Cortona van Microsoft, maar die missen de aansluiting met smartphones lijkt het en zijn niet meegegroeid met de concurrentie.

Google is overal op de CES te vinden en heeft zelfs een eigen paviljoen. Wie iets slims heeft ontwikkeld (veel voor op en om het huis) weet haast wel te melden dat je het nu al, of anders morgen, kunt bedienen met je stem. Alexa lijkt hier nauwelijks voor onder te doen maar legt het in populariteit en aanwezigheid duidelijk af tegen Google. Beide grootmachten zien we ook terug in de automotive-wereld. Ook hier zijn Google en Alexa populairder dan wie ook. Met Google Maps lijkt echter ook hier de winnaar al bekend. Samsung heeft wel een opstelling die in een auto werkt maar dan had het bedrijf eigenlijk al in iedere Hyundai en Kia moeten zitten, homeland first noemen ze dat. Apple Car doet hier wel degelijk mee maar ook de nazaten van Steve Jobs weigeren nog steeds hardnekkig, ondanks de miljarden, plaats te nemen op de dansvloer van welk event dan ook.

Hey Google

Op de CES is het duidelijk, hier is het al Google wat de klok slaat. Met een eigen paviljoen, buiten en recht tegenover de hoofdingang kun je ze niet missen. Workshops , liveshows en veel street marketing. Binnen in de hoofdgebouwen van de CES zorgen leveranciers voor de rest, je kunt het ook met je stem bedienen met Google. Ja, en ook met Alexa. Dat is de setting en die is vaak bepalend. Spraakherkenning is een fenomeen wat langzaam indaalt in de markt en zijn kinderziektes moet krijgen. Het werkt bijna goed, maar nog niet goed genoeg, vooral het herkennen van jouw stem (noem het je stem DNA) is nog een ding.

Als je hardop Hey Google roept kunnen zomaar wat smartphones tegelijkertijd aan je vragen of ze je kunnen helpen. Maar ook dat is morgen opgelost. Eigenlijk weten we nu al alles over de CES van 2020, dan is namelijk alles weer een stuk beter toch en ook in 2021.

Google_paviljon_CES _2019
Het Google Paviljoen op de CES, Hey Google
CES_Google_Home_Assistant
Google Assistant bij jouw thuis, en dat werkt vandaag al

Slimme voertuigen, pods en vierkante wielen

De CES wordt wel eens gekscherend de Car Electronic Show genoemd en dat is niet vreemd want een van de grootste hallen is volledig gewijd aan de automotive industrie. Maar niet allen daar, ook in andere hallen zien we dat iedereen zich wil mengen in de toekomst van transport. Dat zal best wat kanshebbers opleveren maar de echte innovatie en haalbaarheid moeten we toch zoeken in de sector zelf. Deze heeft wel degelijk potentiële concurrentie van jonge startups met veel beschikbaar kapitaal die veelal uit Azië lijken te komen. Wat niet kun je je ook afvragen. Japan, China en Korea zijn steeds nadrukkelijker aanwezig. De serieuze concurrentie komt uit Europa of andersom. Waarom Polestar er niet was, Toyota en zo nog wat merken, zij zullen ongetwijfeld hun reden hebben maar eigenlijk hadden ze hier ook moeten staan.

Pods en vierkante wielen en BMW

Wat ik me soms afvraag is waarom veel concepten een soort rijdende blokkendozen zijn met vierkante wielen is niet te verklaren. Dit moeten toekomstige voertuigen worden, pods worden ze ook wel genoemd. Niets eraan heeft ook maar nog iets met een auto te maken. Je gaat erin zitten met een aantal mensen, en loopt leeg op wat je allemaal kunt doen, alles behalve seks dan of is dat de laatste taboe. Veel van wat wordt uitgelegd komt overeen.

Wanneer deze slimme vervoermiddelen op de weg komen weet niemand eigenlijk. De haalbaarheid van deze concepten is ondanks het wegdromen hoog. Veel van de functionaliteit is er al maar alleen nog te kostbaar om het te implementeren. Een elektrische aandrijving is niet langer een onderwerp, die koop je compleet mat batterij als complete set waarna zelf mag leeglopen op het design wat je er bovenop zet. Een overzicht van veel van deze concepten kun je later lezen op Dutchcowboys

BMW Vision iNEXT

Opvallend is dat de grote Duitse automerken naast Toyota, net zo hard bezig zijn met de toekomst van mobiliteit met één heel groot verschil. Nieuwe voertuigen zijn vaak nog gewoon auto’s maar hebben wel de functionaliteit van al die bijzondere concepten. Audi en Daimler zullen wel degelijk in de toekomst met nieuwe concepten komen uitgerust met dat wat is toegestaan vanuit de overheid. Als voorbeeld, je moet nu echt nog je stuur vasthouden volgens de wet.

Wie het dichts bij de realiteit lijkt te zitten en al in 2021 wil starten met de productie van de auto van de toekomst lijkt nu de BMW Group. Hun BMW Vision iNEXT is een prachtige auto, nog steeds een echte BMW, vernieuwend in alles en uitgerust met de nieuwste technologie. Maar ook BMW zal eerst toestemming moeten krijgen om de voorruit te veranderen in een televisiescherm om zo naar de Champions League te kunnen kijken terwijl de auto je naar huis brengt. Heel eerlijk, het mooie van de CES is dat je hier alles kunt roepen, deels laten zien en met ons kunt wegdromen naar hoe het morgen allemaal gaat gebeuren. Want net als bij ‘Hey Google’ we komen volgend jaar weer graag terug en wie weet zitten er dan ook wielen onder al die concepten.

Bosch_Concept_Car
Toekomstig automotive concept van Bosch, elektrisch, driverless, AI roep maar..
AEV_Pods_system
AEV Robotics biedt je met hun 'modulair vehicle system' je eigen auto te bouwen
BMW_Vision_iNEXT
BMW Vision iNEXT

Meer content

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en een digitale nomade. Je maakt Henk blij met bijzondere...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies