​Google Pay vreest Facebook en wil snel fors uitbreiden in India

​Google Pay vreest Facebook en wil snel fors uitbreiden in India

Vorig artikel Volgend artikel

Google heeft de functionaliteit van de Indiase versie van Google Pay flink uitgebreid om deze aantrekkelijker te maken voor bedrijven. Deze expansie is hard nodig, want de concurrentie is moordend. Daarnaast komt concurrent Facebook binnenkort met een eigen betaalservice via het razendpopulaire WhatsApp.

India heeft meer dan 60 miljoen kleine en middelgrote bedrijven, maar slechts een fractie van hen accepteert digitale betalingen. Een sterk bureaucratisch opstartproces vormt vaak een barrière. Het verificatieproces gebeurt namelijk handmatig, waarbij een medewerker op bezoek gaat bij de potentiële klant. Google heeft daar nu een oplossing voor. Door gebruik te maken van video kan het aanvraag proces binnen enkele minuten worden afgerond.

Googe Spot-codes

Google gaat ook gebruik maken van Spot-codes, vergelijkbaar met QR-codes. Daarmee kunnen klanten snel items scannen en afrekenen. India’s versie van Google Pay wordt ook een soort vacaturebank, waarmee werkzoekenden niet alleen hun droomjob vinden, maar ook worden voorbereid op hun nieuwe aanstelling.

Google machine learning wordt aangewend om de gebruikers beter te begrijpen. Een gebruiker hoeft nauwelijks informatie aan te leveren: alleen het type werk wat ze ambiëren en hoe snel ze een nieuwe baan willen vinden. Het algoritme doet de rest.

Google lanceerde in 2017 de betalingsapp Google Pay, toen nog Tez genaamd. Google Pay heeft 67 miljoen maandelijkse actieve gebruikers in India, samen goed voor een omzet van $ 110 miljard.

$1 biljoen in 2023

De betalingsmarkt in India - die volgens Credit Suisse ongeveer $ 1 biljoen waard zal zijn in 2023 - wordt stevig beconcurreerd. Google Pay heeft vooralsnog een voorsprong op concurrenten PhonePe, Amazon Pay en Paytm.

De toevoeging van nieuwe functionaliteit is cruciaal voor Google Pay, dat vóór de nieuwe aankondigingen weinig onderscheidend vermogen had. Facebook ligt op de loer met hun digitale betalingsapp via WhatsApp. WhatsApp heeft meer dan 400 miljoen gebruikers in India.

Redactie Tech in Asia

Dit is het redactie account van Tech in Asia. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies