Social Media07.11.2014

The Facebook Conference 2014, Lurkende mannen en happende vrouwen


Hoe vaak check jij je Facebook? 3 keer per dag? 5 keer?

Hoe vaak check jij je Facebook? 3 keer per dag? 5 keer? Waarschijnlijk veel vaker. Gemiddeld bekijken 7,1 miljoen Nederlandse Facebookgebruikers hun timeline 14 keer per dag. 14 keer! Dat klinkt alsof we met z’n allen een stelletje verslaafde Facebook-zombies zijn… Klopt! En bedrijven spelen daar steeds handiger op in.

Op The Facebook Conference 2014, kregen we een kijkje in de Facebookkeuken van merken als Philips, Prénatal, Staatsloterij, Friesland Campina, The Cloakroom, de Efteling, Telegraaf Media Groep én van bureaus als a Friend of Mine, Conversed en SocialClicks. We hebben niet alles kunnen zien, omdat de presentaties tegelijkertijd plaatsvonden. Hieronder een impressie van wat we wél gezien hebben.

Look-a-likes
Wat tijdens TFC opvalt is dat Facebook door merken steeds serieuzer wordt ingezet. Friesland Campina pakt het met Friso Mexico rigoureus aan door het gehele marketingbudget in Facebook te stoppen. Facebook als een betere vervanger voor tv. Zoals Nektarios Misios van Friesland Campina zegt: “Voor het budget van 2 weken tv-commercials kunnen we 365 dagen fully engaged zijn met onze doelgroep en toekomstige klanten.”

Steeds meer bedrijven zien in dat Facebook spotgoedkoop is. Dit leidt er enerzijds toe dat Facebook het organisch bereik omlaag schroeft om meer betaald bereik te genereren. Anderzijds investeert Facebook ook in het faciliteren van slimme tools. Bijvoorbeeld het creëren van custom en look-a-like audiences. Een start-up als The Cloakroom maakt hier succesvol gebruik van. Zij kunnen door middel van custom audiences advertenties aanpassen op het gedrag van de doelgroep. Iemand die de website van The Cloakroom heeft verlaten zonder conversie, krijgt op Facebook een andere boodschap te zien dan iemand die onlangs wat heeft besteld. Voor het vinden van nieuwe klanten gebruiken zij onder andere look-a-like audiences, zoals het woord al zegt: een doelgroepkopie. Niet targetten op vrienden van fans, maar op kopieën van je fans.

Baby’s!

Bedrijven beginnen in te zien dat goede contentmarketing betekent dat je denkt en werkt als een publisher. Maak vaste rubrieken waar je doelgroep op kan rekenen, bedien je fans in wat hen boeit. Blijf authentiek en reageer altijd. Gebruik als het kan baby’s, want als er iets voor interactie zorgt zijn het kleine minimensjes. Prénatal nam ons mee in hun strategie over blije dozen, liefde, feelgoodness en co-creatie. Als geen ander weten zij hun doelgroep te raken. Moeders en vrouwen in het algemeen blijken veel meer geneigd tot interactie en conversatie op Facebook. Mannen scannen de content en geven bij uitzondering wel eens een like weg. Hierdoor ontstaat soms een verkeerd beeld van wat een succesvolle post was. Staar je dus niet blind op likes. Hoe vaak is je content aangeklikt? Hoe was het bereik?

facebook_marketing
facebook_marketing

Gehuurde grond

Er bestaat geen handboek voor de ultieme Facebook-strategie. Ieder merk is anders, iedere doelgroep heeft zijn eigen behoeften en Facebook blijft veranderen. Bedrijven bevinden zich op gehuurde grond, ze zijn afhankelijk van Mark en consorten. We moeten een goed plan hebben, maar blijven experimenteren. We moeten onze doelgroepen bedienen met goede content, maar hen ook input laten geven. We moeten meer A/B testen, maar ook a-la-minute inspelen op actualiteit. Maar bovenal moeten we alles met liefde doen.

Leesvoer

Zoals dat bij conferenties gaat, vonden er meerdere presentaties tegelijkertijd plaats waardoor we helaas niet alles hebben gezien. Maar gelukkig heeft onder andere Gonnie Spijkstra van de Telegraaf Media Groep haar presentatie direct online gezet link. Ga het zeker even lezen, want op #TFC14 is ze trending!

Deze gastblog is geschreven door Marlien de Roo, PR & Marketing en Nina de Ridder, Concepter bij TamTam 

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt