Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Facebook-CEO Mark Zuckerberg heeft in paginagrote advertenties ‘sorry’ gezegd voor het niet beschermen van de data van Facebook-gebruikers. Hij deed dat in de Britse zondagskranten en schrijft daarin dat Facebook “de verantwoordelijkheid heeft om uw informatie te beschermen. Als we dat niet kunnen, verdienen we uw vertrouwen niet.”
Duidelijk verhaal, maar of het genoeg is valt nog maar te bezien. Het wordt door veel mensen gezien als ’too little too late’, want de data is al overal. Naarmate er steeds meer verhalen naar buiten komen over bedrijven die de data gewoon in de schoot geworpen hebben gekregen en het aantal mensen dat met Facebook te maken heeft (gehad) zich uitspreekt tegen het bedrijf is dit niet genoeg. Facebook is alleen maar in actie gekomen omdat ze gesnapt zijn, anders was dit gewoon doorgegaan.
Meer en meer
Zoals we al eerder meldden blijft het niet bij mensen die hun Facebook-account willen verwijderen. Verschillende regeringen zijn bezig met onderzoeken naar Facebook, de aandelen van het social media-bedrijf zijn inmiddels al 50 miljard (!) dollar minder waard en dan hebben we de bodem van deze put vermoedelijk nog niet bereikt, zoals we konden zien met het nieuws dat ook bel- en sms-data door Facebook opgeslurpt werd zonder dat de meeste mensen daar erg in hadden.
Je moet ook niet vergeten dat er meer is om te verliezen voor Facebook: nu bleek al dat Messenger ook betrokken is bij dit data-schandaal, maar als straks blijkt dat ook WhatsApp en Instagram uit dezelfde bron drinken gaat het helemaal loos.
De roep om het aftreden van Zuckerberg wordt steeds luider. Of hij zijn positie kan handhaven is nog maar de vraag, want de schandalen blijven zich opstapelen en met een excuus-advertentie komt hij niet weg. Iemand zal toch een keer verantwoordelijkheid moeten nemen en doorgaans is dat de CEO. Waarom zou het bij techbedrijven anders zijn dan bij ‘gewone’ miljardenbedrijven? Grote vraag daarnaast is hoe het vertrouwen in Facebook nog hersteld kan worden bij gebruikers. Als dat namelijk niet gedaan kan worden dan kan #deletefacebook nog wel eens heel groot gaan worden.
[Afbeeldingen © Svort – Adobe Stock]
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over Social Network
Social Media23.04.2024
Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen
Social Media18.04.2024
Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed
Social Media17.04.2024
Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten
Social Media17.04.2024
TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken
Social Media13.04.2024
Deze week viral: een paleisje, Boer Harm en de Zweedse prins
Social Media12.04.2024
Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt
Social Media11.04.2024
Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren
Social Media09.04.2024