Oh, dat gaat ze kosten. Dat gaat ze zo veel kosten. Google heeft flink geflaterd met Google+, zo blijkt. De toch al zo goed als gestorven social media-dienst van Google gaat stoppen voor consumenten, zo zegt het bedrijf in een blog. Google+ zou beter geschikt zijn als enterpriseproduct en zo wordt het in de toekomst ook onderhouden. Er komt een periode van tien maanden waarin de dienst wordt uitgefaseerd en dan is het klaar voor bijna iedereen. De meesten zal het niks bommen, want uit Google’s eigen data bleek al dat 90 procent van alle interacties met Google+ minder dan vijf seconden duurden. Oftwel: per ongeluk aangeklikt en daarna weggedrukt of via en link op terechtgekomen en daarna weggegaan.
Potentieel datalek
Nou zou dat op zich allemaal prima zijn, maar in de bericht meldt Google ook dat er een fors datalek is gevonden (en gedicht) in maart dit jaar. Daar komen ze nu pas mee naar buiten. Google zegt dat er geen bewijs is gevonden dat er iemand op de hoogte was van het lek en dat er geen gebruikersgegevens buitgemaakt zijn, maar het is wel opvallend dat ze dat nu pas vertellen. Volgens de WSJ is dat omdat het bedrijf bang was voor reputatieschade en eventuele consequenties.
Het datalek (dat mogelijk was via een Google+ API) is direct gedicht en Google schat dat er ongeveer een half miljoen gebruikers eventueel slachtoffer van zouden kunnen worden. Nogmaals, ze zeggen daar meteen bij dat ze niet kunnen zien dat een van de applicaties die de specifieke API gebruikte daar ook misbruik van hebben gemaakt, dus het zou geen effectieve gevolgen hebben gehad. Wat zou er potentieel kunnen lekken? Google zegt dat het gaat om profieldata zoals je naam, email-adres, leeftijd, geslacht en baan. Alle andere data die je gepost hebt op Google+ of die met de service geassocieerd is hoort daar niet bij. Of die uitleg genoeg is om te voorkomen dat Google een boete krijgt voor het niet tijdig melden van een datalek valt nog te bezien, maar dan weten we het in elk geval nu.