Social Media22.11.2018

Goeie hashtags kunnen echt een verschil maken tijdens #BlackFriday


Veel merken proberen op Twitter tijdens BlackFriday en ‘Cyber Weekend’ de aandacht van consumenten te trekken met speciale aanbiedingen en deals. Niet schrikken maar afgelopen jaar werden er wereldwijd 282 miljoen Tweets verstuurd over “holiday shopping”. Dit kwam tot een hoogtepunt eind november, met een grote piek in het aantal tweets tijdens Black Friday en Cyber Monday.

Dit soort pieken heeft meer dan aannemelijk een positieve impact op de online business tijdens Black Friday en Cyber Monday. Een paar cijfers (bron: Twitter) :

  • 37% heeft al voornemens om Twitter te gebruiken tijdens Black Friday en Cyber Monday dit jaar
  • 69% zal waarschijnlijk iets kopen bij een MKB die ze volgen op Twitter
  • 52% zal waarschijnlijk Tweeten over hun Black Friday en Cyber Monday aankopen

Een recente studie in het Verenigd Koninkrijk door McKinsey toont aan hoe belangrijk BlackFriday is geworden voor consumenten. Volgens dit onderzoek winkelde het afgelopen jaar 54 procent van de consumenten op BlackFriday, waar dit percentage in 2015 slechts op 19 procent lag. Dit jaar geeft 77 procent van de respondenten aan van plan te zijn om te shoppen of een aankoop te overwegen, mits de prijs aantrekkelijk genoeg is. De verwachting is dat de trend in Nederland hier niet veel van zal afwijken.

twitter_search
twitter_search

Sharing is caring

Veel Europeanen houden ervan om informatie over producten en merken te delen op Twitter: 66 procent deelt regelmatig een mening en 78 procent zoekt actief naar de mening van anderen over producten en diensten. Bovendien zijn Twittergebruikers meer invloedrijk dan de gemiddelde internetgebruiker in alle onderzochte productcategorieën en diensten. Het is overigens niet vreemd dat Twitter op dit punt hoger scoort als andere sociale netwerken waar per definitie minder zoekopdrachten op plaatsvinden en alleen de timeline bekijken veel populairder is.

Het kiezen van de juiste hashtag zorgt voor meer succes

Een merk positioneren op Twitter in een overvolle BlackFriday-omgeving is niet eenvoudig. Enkel in 2017 werden er al circa drie miljoen BlackFriday-Tweets gedeeld met de hashtag #BlackFriday, aldus Talkwalker. Daarbovenop werden nog één miljoen Tweets gedeeld met het almaar populairder wordende hashtag #CyberMonday naast het gebruik van een custom hashtag.

blackfriday_tweets
blackfriday_tweets

Er zijn vele manieren waarop het creëren van een custom hashtag grote voordelen kan bieden voor een campagne:

  • Interactie en communicatie – Een campagne-gerelateerde hashtag maakt het mogelijk om communicatie te bundelen en versimpelt de interactie tussen merk en consument.
  • Merkversterking – Hashtags kunnen gebruikt worden om unique selling propositions uit te lichten.
  • Engagement – De succesvolle implementatie van een hashtag kan een hoog niveau van customer engagement en user generated content initiëren.
  • Meetbaarheid – Het gebruik van een speciaal gecreëerde hashtag op Twitter kan eenvoudig en snel gemeten worden.
  • Toegenomen bereik – Het gebruik van hashtags en daaropvolgende communicatie op Twitter vergroot het bereik met elke nieuwe Tweet.

Verbinden met de doelgroep

Data toont aan dat het gebruik van Twitter resulteert in 33% meer duurzame awareness voor merken dan wanneer zij dit niet doen. Zichtbaarheid is hierin essentieel. Er zijn diverse manieren waarop marketeers dit kunnen doen:

#FirstView

Gebruik First View om tv-commercials te tonen aan een betrokken en invloedrijk miljoenenpubliek. Zet dit in tijdens de eerste 24 uur van deze drukke tijd van het jaar. Zie het als het de pole position in de tijdlijn; dé kans om miljoenen in contact te brengen met het merk tijdens die 24-uurs takeover.

Custom Emoji

Combineer First View met een custom emoji en krachtige hashtag en geef de #BlackFriday-conversatie een stevige impuls. Deze tool verbetert de zichtbaarheid en stimuleert het gesprek. Twitter data toont aan dat het combineren van emojis en video zorgt voor een zes keer hogere emotionele connectie met de campagne.

Promoted Trend

Deze tool is te vinden in een van de meest waardevolle en veelbezochte plekken op Twitter: Explore. Het is de eerste plek waar gebruikers heengaan om te zien wat er speelt in de wereld; hier kan nu ook jouw merk te zien zijn met een creatieve video die de aandacht vasthoudt. Dit format biedt de perfecte mogelijkheid voor een merk om What’s Happening te zijn en te interacteren met Twitteraars.

Onderstaande voorbeelden zijn aangereikt door Twitter en zijn niet bedoeld als verkapte reclame maar om te laten zien hoe je zelf zo slim en goed mogelijk je Tweets kunt samenstellen.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Twitter

Social medium X komt naar je televisie

Met de X-app kun je posts lezen op je televisiescherm en er ook eventueel zelf een schrijven, al zal het van je televisiebediening afhangen of dat ook daadwerkelijk de (grote) moeite waard is.

Social Media04.09.2024

Social medium X komt naar je televisie

Elon Musk laat mensen van X strafwerk schrijven

Het is een vreemde situatie, maar na alles wat er al de laatste jaren rondom Musk gebeurt is het ook weer niet verbazingwekkend.

Social Media27.08.2024

Elon Musk laat mensen van X strafwerk schrijven

X Grok bewijst waarom AI-afbeeldingen begrenzingen nodig hebben

X heeft zijn eigen AI-afbeeldingengenerator en die is heel leuk om te gebruiken. Misschien voor sommigen iets te leuk: Mickey Mouse aan de drugs, iemand?

Social Media15.08.2024

X Grok bewijst waarom AI-afbeeldingen begrenzingen nodig hebben

Musk en Trump-interview op X is een tegenvaller

Hét interview van het jaar heeft plaatsgevonden: Elon Musk en Donald Trump hebben twee uur gepraat over van alles. Interessant? Niet echt.

Social Media13.08.2024

Musk en Trump-interview op X is een tegenvaller

Deze Week Viral: breakdancers, synchroonzwemmers en meer

Deze Week Viral bevat wederom veel video's van de Olympische Spelen, want het is wel genieten he? Dat beaamt ook Snoop Dogg.

Social Media11.08.2024

Deze Week Viral: breakdancers, synchroonzwemmers en meer

Elon Musk plaatst op X deepfake die tegen eigen beleid is

Elon Musk lapt het beleid van X aan zijn laars. Wordt hij erop aangesproken, dan doet hij bovendien nogal kinderachtig: welk punt wil hij maken?

Social Media29.07.2024

Elon Musk plaatst op X deepfake die tegen eigen beleid is

X verandert de waterpistool-emoji in een echte gun

X heeft zonder iets te zeggen de waterpistool-emoji weggedaan en in plaats daarvan de gun weer teruggebracht.

Social Media24.07.2024

X verandert de waterpistool-emoji in een echte gun

Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank

Deze week hebben we de meest vreemde zaken voorbij zien komen op social media. Zuckerberg die aan het surfen is (wel/niet op het internet...) en een deejay die haar feestgangers de stuipen op het lijf jaagt. Kijk mee:

Social Media07.07.2024

Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank