Goeie hashtags kunnen echt een verschil maken tijdens #BlackFriday

Goeie hashtags kunnen echt een verschil maken tijdens #BlackFriday

Vorig artikel Volgend artikel

Veel merken proberen op Twitter tijdens BlackFriday en ‘Cyber Weekend’ de aandacht van consumenten te trekken met speciale aanbiedingen en deals. Niet schrikken maar afgelopen jaar werden er wereldwijd 282 miljoen Tweets verstuurd over "holiday shopping". Dit kwam tot een hoogtepunt eind november, met een grote piek in het aantal tweets tijdens Black Friday en Cyber Monday.

Dit soort pieken heeft meer dan aannemelijk een positieve impact op de online business tijdens Black Friday en Cyber Monday. Een paar cijfers (bron: Twitter) :

  • 37% heeft al voornemens om Twitter te gebruiken tijdens Black Friday en Cyber Monday dit jaar
  • 69% zal waarschijnlijk iets kopen bij een MKB die ze volgen op Twitter
  • 52% zal waarschijnlijk Tweeten over hun Black Friday en Cyber Monday aankopen

Een recente studie in het Verenigd Koninkrijk door McKinsey toont aan hoe belangrijk BlackFriday is geworden voor consumenten. Volgens dit onderzoek winkelde het afgelopen jaar 54 procent van de consumenten op BlackFriday, waar dit percentage in 2015 slechts op 19 procent lag. Dit jaar geeft 77 procent van de respondenten aan van plan te zijn om te shoppen of een aankoop te overwegen, mits de prijs aantrekkelijk genoeg is. De verwachting is dat de trend in Nederland hier niet veel van zal afwijken.

twitter_search

Sharing is caring

Veel Europeanen houden ervan om informatie over producten en merken te delen op Twitter: 66 procent deelt regelmatig een mening en 78 procent zoekt actief naar de mening van anderen over producten en diensten. Bovendien zijn Twittergebruikers meer invloedrijk dan de gemiddelde internetgebruiker in alle onderzochte productcategorieën en diensten. Het is overigens niet vreemd dat Twitter op dit punt hoger scoort als andere sociale netwerken waar per definitie minder zoekopdrachten op plaatsvinden en alleen de timeline bekijken veel populairder is.

Het kiezen van de juiste hashtag zorgt voor meer succes

Een merk positioneren op Twitter in een overvolle BlackFriday-omgeving is niet eenvoudig. Enkel in 2017 werden er al circa drie miljoen BlackFriday-Tweets gedeeld met de hashtag #BlackFriday, aldus Talkwalker. Daarbovenop werden nog één miljoen Tweets gedeeld met het almaar populairder wordende hashtag #CyberMonday naast het gebruik van een custom hashtag.

blackfriday_tweets

Er zijn vele manieren waarop het creëren van een custom hashtag grote voordelen kan bieden voor een campagne:

  • Interactie en communicatie - Een campagne-gerelateerde hashtag maakt het mogelijk om communicatie te bundelen en versimpelt de interactie tussen merk en consument.
  • Merkversterking - Hashtags kunnen gebruikt worden om unique selling propositions uit te lichten.
  • Engagement - De succesvolle implementatie van een hashtag kan een hoog niveau van customer engagement en user generated content initiëren.
  • Meetbaarheid - Het gebruik van een speciaal gecreëerde hashtag op Twitter kan eenvoudig en snel gemeten worden.
  • Toegenomen bereik - Het gebruik van hashtags en daaropvolgende communicatie op Twitter vergroot het bereik met elke nieuwe Tweet.

Verbinden met de doelgroep

Data toont aan dat het gebruik van Twitter resulteert in 33% meer duurzame awareness voor merken dan wanneer zij dit niet doen. Zichtbaarheid is hierin essentieel. Er zijn diverse manieren waarop marketeers dit kunnen doen:

#FirstView

Gebruik First View om tv-commercials te tonen aan een betrokken en invloedrijk miljoenenpubliek. Zet dit in tijdens de eerste 24 uur van deze drukke tijd van het jaar. Zie het als het de pole position in de tijdlijn; dé kans om miljoenen in contact te brengen met het merk tijdens die 24-uurs takeover.

Custom Emoji

Combineer First View met een custom emoji en krachtige hashtag en geef de #BlackFriday-conversatie een stevige impuls. Deze tool verbetert de zichtbaarheid en stimuleert het gesprek. Twitter data toont aan dat het combineren van emojis en video zorgt voor een zes keer hogere emotionele connectie met de campagne.

Promoted Trend

Deze tool is te vinden in een van de meest waardevolle en veelbezochte plekken op Twitter: Explore. Het is de eerste plek waar gebruikers heengaan om te zien wat er speelt in de wereld; hier kan nu ook jouw merk te zien zijn met een creatieve video die de aandacht vasthoudt. Dit format biedt de perfecte mogelijkheid voor een merk om What’s Happening te zijn en te interacteren met Twitteraars.

Onderstaande voorbeelden zijn aangereikt door Twitter en zijn niet bedoeld als verkapte reclame maar om te laten zien hoe je zelf zo slim en goed mogelijk je Tweets kunt samenstellen.

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies