Social Media26.07.2018

Facebook verliest gebruikers in de VS en Europa en dat doet pijn


Facebook heeft de kwartaalcijfers gepresenteerd en voor het eerst is er een soort van reactie zichtbaar op het grote aantal schandalen en problemen die de social media-gigant heeft gehad in de laatste tijd. Er werd al een tijdje geklaagd over Facebook, maar het leek geen impact te hebben op gebruikers en vooral op adverteerders.

Nu is er eindelijk een dip, als je het al zo mag noemen. Het aantal dagelijkse actieve gebruikers is gewoon nog toegenomen, maar wel maar met 1,5 procent ten opzichte van het laatste kwartaal. Dat is niet alleen lager dan men op Wall Street verwachtte, maar ook de langzaamste groei ooit. Maar toch: het is nog steeds groei. Ongeveer hetzelfde geldt voor de advertentie-inkomsten, want ook die groeiden niet genoeg naar de smaak van investeerders en de beurs. Dat heeft er voor gezorgd dat het aandeel Facebook met bijna een kwart is gedaald, waardoor 147 miljard dollar aan (virtuele) waarde in rook is opgegaan.

Advertentie-inkomsten in gevaar

Facebook zelf gaf al aan dat de groei qua advertenties alleen maar minder zou gaan worden, omdat gebruikers inmiddels de tools hebben gekregen om hun data privé te houden en dat er voor gaat zorgen dat er nog minder advertentie-inkomsten gaan komen. Dat is allemaal echter nog wel te overzien. Een groter probleem is dat de beweging om te stoppen met Facebook heel langzaam maar wel zeker op stoom aan het komen is, want vooral in de VS en Europa is Facebook mensen aan het verliezen.

De dagelijkse actieve gebruikers zijn met 3 miljoen gedaald, wat bijna niks lijkt op het aantal Facebook-gebruikers. Het is echter wel de eerste keer in bijna vijf jaar dat dit is gebeurd. Als de trend zich voortzet kan dat serieus pijn gaan doen, want hoewel Amerika en Europa slechts een derde van de dagelijks actieve gebruikers uitmaken zorgen ze wel voor bijna driekwart van de omzet van Facebook.

Nog geen paniek

Dit wil allemaal nog niet zeggen dat Facebook dik in de problemen zit: alle lijntjes gaan gewoon nog omhoog en met 13 miljard dollar omzet liggen ze nog lang niet op hun kant, maar de rek lijkt er wel uit te zijn. Het lijkt er vooral op dat investeerders op de beurs langzaam beginnen door te krijgen wat veel gebruikers al weten: Facebook heeft een hoop issues die nog lang niet opgelost zijn en steeds meer mensen belonen dat met het minder gebruiken van de site. Ondanks het feit dat oproepen om helemaal te stoppen met de dienst nog niet heel succesvol blijken te zijn brokkelt de reputatie van Facebook wel steeds verder af. We zullen over een maand of drie weten of de trend zich voortzet.

[Afbeeldingen © naito8 – Adobe Stock]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt