Social Media30.08.2019

Facebook komt met speciale privacy campagne in de UK


Jij kiest zelf wat je met wie deelt, dat is de kernboodschap van de nieuwe campagne die Facebook heeft gelanceerd in het Verenigd Koninkrijk. De campagne met de naam ‘Privacy is Personal’ is een nieuwe zet van het social media bedrijf voor meer transparantie en het terugwinnen van vertrouwen na het Cambridge Analytica schandaal.

De nationale marketing campagne heeft als doel om Facebook gebruikers beter op de hoogte te stellen en te leren hoe ze hun privacy settings kunnen beheren op het platform. De nieuwe privacy functies zijn ingevoerd bij verschillende onderdelen, van de news feed tot eigen berichten en advertentievoorkeuren. Dit wordt gecommuniceerd naar het Britse publiek aan de hand van een vermakelijk reclamespotje.

Privacy is Personal campagne

De campagne werd bedacht door Possible, die keek naar de verschillende privacy instellingen en voorkeuren van mensen in het ‘echte’ leven, en hoe deze vergelijkbaar zijn met de settings op facebook. Aaron Hoffman, de marketing manager van Facebook in de UK, vertelt: “We horen vaak dat mensen niet weten dat deze functies bestaan, of dat ze niet weten waar ze de functies kunnen vinden. Wij dragen de verantwoordelijkheid voor deze algemene kennis, en willen ervoor zorgen dat mensen weten hoe ze hun eigen online privacy kunnen beheren.”

De campagne zal de komende tien weken op verschillende kanalen in het Verenigd Koninkrijk te zien zijn, waaronder Facebook en Instagram (handig om gebruikers te bereiken via de platformen zelf!), video-on-demand, online, out-of-home, bioscopen, print en audio.

User statistieken

In een survey (ingevuld door 2000 Facebook gebruikers), kwam naar voren dat slechts de helft van het Facebook publiek weet hoe hij of zij zelf beheert wie hun foto’s ziet. Meer dan een vijfde gaf aan dat ze voor geen enkel social media platform wisten hoe ze de privacy instellingen moeten veranderen. Generatie Z scoorde het hoogste op kennis van Facebook privacy settings: 44% wist hoe dit te beheren, tegenover slechts 32% van de gebruikers boven de 55 jaar.

[Fotocredits © ptnphotof – Adobe Stock]

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Facebook

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label