Facebook activeert visueel zoeken voor alle gebruikers

Facebook activeert visueel zoeken voor alle gebruikers

Keywords worden passé

Vorig artikel Volgend artikel

Een nieuwe post op het Facebook Code blog laat zien dat we langzaam maar zeker een heel andere manier van zoeken gaan krijgen binnen het social media platform. Niks meer zoeken op woorden in een tekst, maar zoeken op een bepaalde term zoals rennen, kat of feestje. In navolging van Google en andere partijen die visueel zoeken met hulp van een AI aan het testen zijn gaat Facebook ook die kant uit, min of meer gedwongen door haar eigen focus op steeds meer video-content.

Lumos

De technologie die Facebook gebruikt is een afsplitsing van het Lumos-project waarbij AI wordt ingezet om foto's te beschrijven voor mensen die niet (goed) kunnen zien. Dat laat zich prima omzetten naar search en op termijn ook naar video. De techniek wordt rap verfijnd, met dank aan de enorme datasets die Facebook heeft via haar gebruikers.

Advertenties

Natuurlijk heeft deze nieuwe insteek ook een financieel voordeel voor Facebook. Stel dat je straks een leuke jurk ziet in een video en daarop kan zoeken. Facebook kan je dan koppelen aan de partner die de jurk verkoopt, of je advertenties laten zien van de maker. Dat zou betekenen dat Zuckerberg & co. meer inkomsten kunnen genereren behalve de 'gewone' advertenties die je nu al in je tijdlijn ziet en dat spreekt natuurlijk aan.

Niet alleen kan het goed zijn voor Facebook, ook voor onszelf is het in principe handig om over een tijdje heel specifiek te kunnen zoeken naar bepaalde dingen. Zo lang we nog geen algoritme hebben dat heel het internet (of ja, Facebook) kan afstruinen naar specifieke personen in foto's en video's is het allemaal nog redelijk safe. Kun je eindelijk alle kattenvideo's bekijken en zeker weten dat je er geen gemist hebt.

cat-facebook
Een voorbeeld van hoe de AI kan 'zien' wat er in een foto te zien is.

Stap voor stap

De functie is al in beperkte mate actief, maar je moet wel nog op z'n Engels zoeken (bv. blue hat photo) op dit moment en het is nog niet helemaal zoals het moet zijn, maar dit is nog maar het begin. Facebook is begonnen met mensen, heeft nu een aantal acties zoals dansen en rennen 'uitgelegd' aan de AI en hoe meer data er wordt ingegooid, hoe sneller de ontwikkeling zal gaan, zo is de voorspelling. Over een paar jaar kun je er van uitgaan dat alles geïndexeerd is en je niet meer afhankelijk bent van het juiste onderschrift om iets te vinden.

[Afbeeldingen © Fotolia]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies