Social Media03.02.2017

Facebook activeert visueel zoeken voor alle gebruikers


Keywords worden passé

Een nieuwe post op het Facebook Code blog laat zien dat we langzaam maar zeker een heel andere manier van zoeken gaan krijgen binnen het social media platform. Niks meer zoeken op woorden in een tekst, maar zoeken op een bepaalde term zoals rennen, kat of feestje. In navolging van Google en andere partijen die visueel zoeken met hulp van een AI aan het testen zijn gaat Facebook ook die kant uit, min of meer gedwongen door haar eigen focus op steeds meer video-content.

Lumos

De technologie die Facebook gebruikt is een afsplitsing van het Lumos-project waarbij AI wordt ingezet om foto’s te beschrijven voor mensen die niet (goed) kunnen zien. Dat laat zich prima omzetten naar search en op termijn ook naar video. De techniek wordt rap verfijnd, met dank aan de enorme datasets die Facebook heeft via haar gebruikers.

Advertenties

Natuurlijk heeft deze nieuwe insteek ook een financieel voordeel voor Facebook. Stel dat je straks een leuke jurk ziet in een video en daarop kan zoeken. Facebook kan je dan koppelen aan de partner die de jurk verkoopt, of je advertenties laten zien van de maker. Dat zou betekenen dat Zuckerberg & co. meer inkomsten kunnen genereren behalve de ‘gewone’ advertenties die je nu al in je tijdlijn ziet en dat spreekt natuurlijk aan.

Niet alleen kan het goed zijn voor Facebook, ook voor onszelf is het in principe handig om over een tijdje heel specifiek te kunnen zoeken naar bepaalde dingen. Zo lang we nog geen algoritme hebben dat heel het internet (of ja, Facebook) kan afstruinen naar specifieke personen in foto’s en video’s is het allemaal nog redelijk safe. Kun je eindelijk alle kattenvideo’s bekijken en zeker weten dat je er geen gemist hebt.

Een voorbeeld van hoe de AI kan `zien` wat er in een foto te zien is.
Een voorbeeld van hoe de AI kan `zien` wat er in een foto te zien is.

Stap voor stap

De functie is al in beperkte mate actief, maar je moet wel nog op z’n Engels zoeken (bv. blue hat photo) op dit moment en het is nog niet helemaal zoals het moet zijn, maar dit is nog maar het begin. Facebook is begonnen met mensen, heeft nu een aantal acties zoals dansen en rennen ‘uitgelegd’ aan de AI en hoe meer data er wordt ingegooid, hoe sneller de ontwikkeling zal gaan, zo is de voorspelling. Over een paar jaar kun je er van uitgaan dat alles geïndexeerd is en je niet meer afhankelijk bent van het juiste onderschrift om iets te vinden.

[Afbeeldingen © Fotolia]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Facebook

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label