Social Media28.08.2013

Facebook: promoties op de Timeline toegestaan


facebook-promoties-op-de-timeline-toeges.jpg
facebook-promoties-op-de-timeline-toeges.jpg

In mijn artikel van vorig jaar over winacties, gaf ik aan waar zo’n actie aan moet voldoen. Het ging in mijn ogen nog te vaak fout! Maar vandaag komt daar verandering in. Facebook heeft namelijk haar Page Terms aangepast. Het is nu mogelijk om promoties te doen vanuit de Page Timeline, bijvoorbeeld met een bericht.

Het doel van de wijzigingen is om bedrijven eenvoudiger (kleine) promoties te laten doen op hun pagina en daarmee nog meer mogelijkheden te geven om de interactie aan te gaan met fans.

Belangrijkste wijzigingen:

  • Pages kunnen inschrijvingen verzamelen voor een promotie met behulp van een comment of like (naast de traditionele manier met behulp van een applicatie) – like-comment-win;
  • Bedrijven kunnen inschrijvingen verzamelen door mensen een bericht te laten sturen naar de pagina;
  • Promoties binnen en buiten Facebook kunnen de like button gebruiken als stemmechanisme;
  • Winnaar(s) mogen bekend worden gemaakt op de pagina, via de Timeline.

Wat niet wijzigt:

  • Berichten laten plaatsen op mensen hun eigen Timeline of die van hun vrienden is nog steeds verboden. Dit betekent onder andere dat een bericht laten delen als winmechanisme niet volgens de regels is;
  • Mensen mogen niet zichzelf niet taggen in plaatjes van pagina’s als winmechanisme (tenzij zij het zelf zijn).

Ik denk dat deze wijzigingen een mooie toevoeging zijn om eenvoudiger prijzen weg te geven in een bericht. Het nadeel is dat je op deze manier geen gebruikersinformatie verzamelt in een database, zoals bijvoorbeeld een e-mailadres. Hiermee kan je deelnemers niet laten inschrijven voor een nieuwsbrief. 

Natuurlijk kan dit nog steeds wel via Applicaties, waar het ook mogelijk is om de viraliteit van de Open Graph (eventueel met behulp van een PMD) te benutten en je meer creativiteit kwijt kunt. 

Voor veel beheerders is dit een belangrijke wijziging, het geeft ze de vrijheid om (meer) acties te kunnen houden. Ik ben alleen wel bang voor een stortvloed aan platte-acties via de Timeline, waar veel mensen zich aan zullen irriteren. En wat denk je van de waarde van een like? Wordt dat niet te gemakkelijk… We gaan het beleven. 

Verder lezen over Facebook

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik