Social Media07.06.2013

Case: “GoStockholmGöteborg”


case-gostockholmgoteborg.jpg
case-gostockholmgoteborg.jpg

Als onderdeel van The Box Network – een internationaal netwerk van onafhankelijke social media bureaus – heb ik als consultant bij Fortress Social Branding een mooie bron om diverse cases en best practises uit te putten. Nu de lente eindelijk haar intrede gemaakt heeft, deel ik graag deze case voor VisitSweden van onze Duitse partner Panorama3000. Hoe verleid je mensen om je stad te bezoeken? En hoe zet je online tools daarbij effectief in?


“GoStockholmGöteborg”

Om DINK’s – Double Income No Kids – in Berlijn aan te spreken is gekozen voor een focus op cultuur, muziek, kunst, design en fotografie.  Doel van de campagne is het betrekken van opinieleiders en het opbouwen van een community geïnteresseerd in trips naar de twee Zweedse steden. Centraal punt in de campagne was de speciaal opgerichte Tumblr site Gostockholmgoeteborg.de. Tumblr is een populair blog format met een visuele focus. Daarnaast is het een makkelijke manier om de interactie met volgers aan te gaan en content te delen. Op de Tumblr site werden de thema’s besproken en relevante events gedeeld. Ook was het door middel van geocoding mogelijk een digital travel guide aan te maken en gaven Zweedste artiesten hun top5 tips. Verder werd er een koppeling gemaakt met de bookingsite Opodo.de.

blog-content.jpg
blog-content.jpg

Om de beoogde doelgroep te bereiken en betrekken werd een speciale bloggers trip georganiseerd om de steden in levenden lijve te ervaren.  Hiermee werd ook direct waardevolle content gegenereerd. Naast acht bekende bloggers, werd via de VisitSweden Facebook pagina een contest opgezet om kans te maken op de laatste plekken voor de trip. Dit resulteerde in diverse plaatsingen en een online buzz onder de doelgroep. Uiteindelijk werden op deze manier twee extra influencers geïdentificeerd die mee mochten. De groep reisde vervolgens af naar Stockholm en Göteborg en legden hun ervaringen vast door middel van artikelen, foto’s en video’s. Deze werden verspreid via de Tumblr site, Flickr en Vimeo.

De artikelen op zowel de GoStockholmGöteborg Tumblr als op de eigen kanalen van de bloggers zorgden voor miljoenen impressies. Binnen negen maanden zorgden de diverse activteiten tot de opbouw en groei van een actieve community. De hoge kwaliteit van de content op de blog en de inzet van influencers resulteerde in een groot bereik binnen de doelgroep.

Rate the campaign

Naar mijn idee is dit een goed voorbeeld hoe je een moeilijk bereikbare doelgroep kan interesseren voor een bezoek aan een stad. De focus op content vind ik slim gedaan. Door influencers te betrekken worden betekenisvolle contacten binnen de doelgroep opgebouwd en onderhouden. Door hen via gastblogs te betrekken staat VisitSweden voortdurend met de doelgroep in contact en biedt de website een duidelijk meerwaarde. De content binnen deze campagne is een geweldig middel om meerdere relevante en kwalitatieve customer touch points te realiseren.  Bovendien wordt de achterban op een persoonlijke en relevante manier aangesproken. Een bestemming of een stad op een juiste manier verkopen, is niet eenvoudig. Een goede strategie houdt rekening met het bestaande aanbod, maakt een selectie in de mogelijk geïnteresseerde doelgroepen, en kiest vervolgens de juiste communicatiestrategie om de aandacht van de doelgroepen te vangen en hen te overtuigen de stad, gemeente of regio ook te bezoeken. Wat betreft vind ik deze campagne zeker geslaagd.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Bloggers

WordPress-gebruiker? Je kunt je posts niet meer tweeten

Heb je een eigen reisblog, een receptensite of een nieuwssite over social media? Wat je ook maar doet op WordPress, de kans is groot dat het je goed uitkomt dat er een Twitter-integratie is. Hierdoor kunnen posts die wor...

Social Media02.05.2023

WordPress-gebruiker? Je kunt je posts niet meer tweeten

De dag van hypnose én braille

Elke dag wordt er wel iets gevierd en zo ook maandag 4 januari. Het is vandaag Wereld Braille Dag en Wereld Hypnose Dag.

Nieuws04.01.2021

De dag van hypnose én braille

China gooit Zhang Zhan in de gevangenis

In China kunnen journalisten en bloggers niet vrij hun werk doen. Dat moet de 37-jarige blogster Zhang Zhan bekopen met vier jaar gevangenisstraf. De Chinese burgerjournalist moet de cel in omdat ze verslag deed van de...

Nieuws29.12.2020

China gooit Zhang Zhan in de gevangenis

De cel in omdat je over de waarheid blogt
Eerste hulp bij online bedreigingen voor journalisten en bloggers

Het aantal bedreigingen en fysiek geweld tegen journalisten, cameramensen, bloggers, vloggers, influencers en andere mensen die in de media werken neemt toe. PersVeilig heeft daarom een interactieve video geproduceerd....

Media25.11.2020

Eerste hulp bij online bedreigingen voor journalisten en bloggers

Interactieve video
Anoniem bloggen met Telegraph van Telegram

Telegram is een chatdienst die niet heel veel verschilt van pak 'm beet Whatsapp, met naast de chatbots als grote uitzondering dat het helemaal niets doet met je data. Het wordt met niemand gedeeld, niet verkocht en het...

Nieuws24.11.2016

Anoniem bloggen met Telegraph van Telegram

Vacanceselect beloont klanten met groot bereik op social media

Bij Vacanceselect hebben ze inmiddels wel door dat social media voor hun aanbod van campings en vakantieparken een prima marketingkanaal is. Bloggers en/of toekomstige klanten met een groot bereik op Facebook, Twitter en...

Social Media31.03.2016

Vacanceselect beloont klanten met groot bereik op social media

Hoe groter je bereik op Facebook, Twitter en Instagram, hoe hoger de korting.
In Den Haag opent het eerste bloggershuis van Nederland!

Eind maart opent Den Haag het eerste bloggershuis van Nederland: een speciaal strandhuis voor reisbloggers en -vloggers uit binnen- en buitenland. Het is de eerste stad in Nederland die ter promotie een huis ter beschikk...

Marketing13.01.2016

In Den Haag opent het eerste bloggershuis van Nederland!

YouTube-ster Jenna Marbles krijgt wassenbeeld in Madame Tussauds

YouTube-ster Jenna Marbles heeft een eigen wassenbeeld in Madame Tussauds. Het beeld werd gisteren onthuld in New York en Jenna heeft het eerste beeld dat échte selfies kan maken. Jenna is met ruim 15 miljoen volgers e...

Entertainment27.10.2015

YouTube-ster Jenna Marbles krijgt wassenbeeld in Madame Tussauds

En het beeld maakt selfies!