Uit een onderzoek onder de grootste Nederlandse fanpagina’s op Facebook blijkt dat de interactie met fans het afgelopen jaar ruim verdubbeld is.
Op basis van de Interactions per mille (IPM), het gemiddeld aantal interacties met een bericht van een pagina per duizend fans over de afgelopen dertig dagen, is gekeken naar de prestaties van de top 100. Over een periode van een jaar is de IPM gestegen van 1.59 naar 4.15 (+260 procent). Op basis van de cijfers van Yes2web blijkt dat met name grote pagina’s als Marco Borsato, Albert Heijn en GarudaIndonesiaNL een grote bijdrage leveren aan een hoge IPM.
Behalve de interactie steeg ook het gemiddeld aantal fans van de top 100 Nederlandse fanpagina’s gemiddeld met 12% per maand het afgelopen jaar.
IPM? Het aantal interacties per bericht is een belangrijke indicator hoe de berichten van een pagina en dus ook de pagina als geheel gewaardeerd worden door de fans. Uit het onderzoek van TNS NIPO is gebleken dat IPM het sterkst correleert met het cijfer dat mensen een pagina geven op basis van 5 facetten: aanbevelen aan vrienden, interactie, webcare, content en concurrentievoordeel.
Nederland telt nu iets meer dan 6,6 miljoen Facebook gebruikers, goed voor een 28e plek ten opzichte van alle landen. Van de 94% van alle Nederlanders die online zijn bereikt Facebook ruim 42%.
Meer cijfers zijn in onderstaande Slideshare presentatie te zien: