Social Media26.04.2012

Wrapp wil met Social Gifting App de Nederlandse markt veroveren


Wrapp, een social gifting app waarmee je Facebook-vrienden digitale cadeaubonnen van bekende merken en winkels cadeau kunt doen, gaat zijn activiteiten uitbreiden naar Nederland. Door de Nederlandse retailers is het al warm onthaald en men is al met meerdere aansprekende merken en winkelketens een samenwerking overeengekomen.

Wrapp maakt het voor smartphonebezitters mogelijk om vrienden en familie met gratis cadeaubonnen van toonaangevende merken te danken, te verrassen of te verblijden. Gemeenschappelijke vrienden kunnen vervolgens via Facebook aan het cadeau bijdragen. Voor retailers biedt Wrapp de mogelijkheid om via friend-to-friend marketing zowel on- als offline traffic (en verkoop) te genereren. Door gebruik te maken van de demografische gegevens van Facebook-gebruikers maakt Wrapp het voor retailers mogelijk om zich op specifieke doelgroepen te richten en verschaft Wrapp de retailers op een geaggregeerd niveau inzicht in specifieke klantgegevens en campagneresultaten.

Sinds de lancering van Wrapp in november 2011 hebben ongeveer 160.000 mensen hun vrienden al meer dan 1,3 miljoen cadeaubonnen cadeau gedaan, die bij meer dan 50 retailers met wie Wrapp samenwerkt worden besteed. Wrapp is opgericht door Hjalmar Winbladh. Dutchcowboys vroeg hem:

wrapp-wil-met-social-gifting-app-de-nede.jpg
wrapp-wil-met-social-gifting-app-de-nede.jpg

1. Kan je in 140 tekens uitleggen wat Wrapp is en doet?

Wrapp let’s you give free gift cards to your Facebook friends from top retailers that want to attract new customers.

2. Het is nu gekoppeld aan Facebook. Komt het in de toekomst ook beschikbaar voor andere sociale netwerken, LinkedIn of Twitter bijv.?

Facebook is wereldwijd erg groot. Momenteel zijn we hard bezig onze dienst in de aankomende maanden te lanceren in 15 grote markten. Maar met Reid Hoffman (mede-oprichter LinkedIn) in onze raad van bestuurder (en als investeerder), is LinkedIn in de niet al te verre toekomst een logische stap. Maar voorlopig hebben we in ieder geval nog genoeg te bereiken met Facebook. Wel moeten we in sommige markten samenwerken met andere sociale netwerken, zoals bijv. Renren in China.

3. Met welke merken en winkelketens zijn jullie in Nederland een samenwerking aangegaan of wil je nog een samenwerking mee aangaan?

We zijn een social gifting bedrijf. En we houden ervan mensen te verassen en te verblijden. Dus we gaan onze partners nog niet bekend maken, dat zal pas op de dag van de lancering bekend worden. Zodra we een kritieke massa hebben van top retailers in Nederland, nationaal, multi-nationaal, regionaal en een aantal specialistische merken – dan lanceren we onze dienst in Nederland. Dat zal niet morgen al zijn, maar het zit er aan te komen.

4. Wat is het business model, of hoe ga je hier geld mee verdienen?

Wrapp ’s belangen zijn 100% afgestemd op de retailers. Dat betekend dat ze ons geen cent betalen totdat de cadeaubon is ingeleverd om een aankoop mee te doen. Als dat gebeurt ontvangt Wrapp een kleine vergoeding voor de bon, en als mensen waarde toevoegen aan de cadeaubon zal de retailer aan Wrapp nog een klein percentage van dat bedrag betalen.”

5. Social gifting staat nog in kinderschoenen. Zijn er al bedrijven of apps die je ziet als concurrentie?

Er zijn vandaag de dag al een aantal social gifting apps beschikbaar die het mogelijk maken voor vrienden om samen een cadeau voor iemand te kopen. Maar alleen Wrapp start met gratis gift cards van top retailers. Alleen Wrapp is geoptimaliseerd voor smartphones. En  Wrapp de enige social gifting service wiens belangen 100% zijn afgestemd op de retailers. We hebben geen, en ook zullen we nooit een e-commerce business starten die raakvlakken heeft met onze partners. Dat is onze belofte omdat we weten dat een samenwerking in deze business innovatie en het delen van vertrouwelijke gegevens vereist.”

6. Wat is de doelstelling voor de Nederlandse markt?

Nederland wordt een belangrijke markt voor Wrapp. We zijn goed gefinancierd door de venture capital firma’s van onze bestuursleden Niklas Zennström, mede-oprichter van Skype en Reid Hoffman, mede-oprichter van het sociale netwerk LinkedIn, ‘we are putting our money where our mouth is’ door hier significante investeringen te doen om succes voor de Nederlandse retailers te garanderen. We gaan er alles aan doen dat we kunnen om ervoor te zorgen dat we DE social gifting service van Nederland worden.

Cadeaubonnen geven is nog nooit zo leuk en makkelijk geweest: download de gratis Wrapp-app via Apple’s App Store, Android Market of wrapp.com. Login via je Facebook-account en je kunt beginnen met het uitdelen van gratis cadeaubonnen aan vrienden en familie.

Wrapp is inmiddels succesvol gelanceerd in het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen en Zweden en zal binnenkort dus ook beschikbaar komen in de Verenigde Staten, Duitsland, Frankrijk, Finland, Denemarken, Taiwan en Nederland.

De ondernemers achter Wrapp
Wrapp werd vorig jaar door Hjalmar Winbladh opgericht. Windbladh is onder meer de mede-oprichter van Sendit, de eerste mobiele internetbedrijf waar hij als CEO werkzaam was. In 2006 was Hjalmar Windbladh ook mede-oprichter van Rebtel, het grootste onafhankelijke bedrijf wereldwijd op het gebied van mobiele Voice over IP. Andere Zweedse entrepreneurs die aan Wrapp verbonden zijn: Andreas Ehn (eerste CTO van Spotify), Magnus Hult (speelde een belangrijke rol in de initiële Spotify-technologie en het Spotify-platform), Aage Reerslev (oprichter van de mobiele browser Squace), Leo Giertz (oprichter van Barefoot Hackers, een Zweedse ontwikkelaar van iPhone-applicaties), Fabian Månsson (voormalig CEO van H&M) en Carl Fritjofsson (strategy advisor voor Groupon.se).

...

Verder lezen over App

Uber Teens is een uitbreiding van de app speciaal voor jongeren

Vandaag, maandag 9 december 2024, lanceert Uber ook in Nederland Uber Teens. Dat is een extra dienst waarmee tieners van 13 tot 17 jaar een taxirit kunnen boeken via de Uber app. Het biedt een uitkomst voor ouders die hun kind liever niet ‘s avonds laat alleen over straat laten gaan, en die zelf niet altijd in de gelegenheid zijn hun kind op te halen.

Mobile09.12.2024

Uber Teens is een uitbreiding van de app speciaal voor jongeren

Innovatie in herinneringen: Fotoboeken van byPaper met Augmented Reality

In een tijd waarin technologie ons steeds meer helpt om herinneringen op nieuwe en creatieve manieren vast te leggen, biedt byPaper iets revolutionairs: fotoboeken met Augmented Reality (AR). Deze technologie maakt het mogelijk om je foto's te verrijken met video's, waardoor je niet alleen herinneringen in het fotoboek kunt vastleggen, maar ze ook op een levendige manier opnieuw kunt beleven. Of het nu de beelden en geluiden van een waterval zijn tijdens een vakantie, of het lachen van vrienden op een feestje – je beleeft het opnieuw, alsof je er weer bij bent.

Online21.11.2024

Innovatie in herinneringen: Fotoboeken van byPaper met Augmented Reality

Shazam heeft al 100 miljard nummers voor ons opgezocht

Niet van de DutchCowboys-redactie persoonlijk, maar voor iedereen op de wereld tezamen heeft Shazam al 100 miljard nummers opgezocht.

Online20.11.2024

Shazam heeft al 100 miljard nummers voor ons opgezocht

Zo speel je Pokémon TCG Pocket in Nederland op je telefoon

Het mag in Nederland niet in de Play Store door lootboxes, maar dit is hoe je Pokémon TCG Pocket toch op je telefoon zet en gewoon speelt. 

Gaming18.11.2024

Zo speel je Pokémon TCG Pocket in Nederland op je telefoon

ChatLicense wint Global Impact Challenge van Singularity University en SYNC Ithra

De Nederlandse startup ChatLicense is de winnaar van de Global Impact Challenge van Singularity University en SYNC Ithra. De organisaties zijn met de challenge op zoek gegaan naar dé oplossing die helpt op het gebied van misinformatie, cyberpesten en sociale polarisatie. Uit meer dan 500 aanmeldingen werd ChatLicense als winnaar uitgeroepen. De startup krijgt een 250.000 dollar cashprijs om verder te kunnen groeien.

Startups11.11.2024

ChatLicense wint Global Impact Challenge van Singularity University en SYNC Ithra

Telegram in de problemen: dit is er allemaal gaande

Telegram is veel in het nieuws de laatste tijd. Vooral de CEO ervan: dit is waarom.

Mobile30.08.2024

Telegram in de problemen: dit is er allemaal gaande

Sonos gaat na dramatische app-update misschien terug naar de oude app

Sonos zou nu zelfs overwegen om de oorspronkelijke app terug te brengen.

Online15.08.2024

Sonos gaat na dramatische app-update misschien terug naar de oude app

Summergadgets giftguide: de leukste gadgets voor de zomer

De zomer is volop bezig, en dat is natuurlijk ook het perfecte moment om jezelf en/of je geliefden te verwennen met de nieuwste gadgets. Van draagbare luidsprekers voor strandfeesten tot slimme zonnebrillen en waterdichte drones voor avontuurlijke opnames, of leuke nieuwe gadgets voor in en om huis, er is voor ieder wat wils.

Gadgets15.08.2024

Summergadgets giftguide: de leukste gadgets voor de zomer

Verder lezen over Facebook

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Meta, het moederbedrijf van o.a. Facebook en Instagram, blijft zijn focus op innovatie vergroten met nieuwe functies voor zijn sociale media-app Threads. Het bedrijf test momenteel AI-gegenereerde samenvattingen in de "Trending Now"-sectie van Threads, exclusief beschikbaar voor gebruikers in de Verenigde Staten.

Social Media03.12.2024

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!