Social Media14.06.2011

Twitterbereik vooral natte vinger


twitterbereik-vooral-natte-vinger.jpg
twitterbereik-vooral-natte-vinger.jpg

Meten is nog niet altijd weten. Twitter-bereik is zo’n lastig te vangen iets. Twee weken gelden stond er op DutchCowboys een artikel over het bereik van een Turkcell-actie en afgelopen week las ik een boeiend stuk op MarketingFacts over een grote Retweet/volg-actie van Landal. Daarin werd getracht met cijfers te onderbouwen waarom het een ‘enorm succes’ was. En ofschoon ik volledig de slotconclusie onderschrijf dat Landal goed en innovatief bezig is met de inzet van social media, vind ik toch dat het tijd wordt om nu maar eens op te houden met die enorme bereikcijfers van Twitter.

Tweetreach berekent zijn bereik volledig op basis van het aantal volgers van een account en ontdubbelt dan om het unieke bereik uit te komen. Zo gezien zit ik zelf inmiddels op een bereik van 450 mensen. Maar er zijn heel veel factoren die het feitelijke bereik sterk naar beneden halen.

Ten eerste: timing. Twitter is net een soort fontein, die maar blijft spuiten. Je logt in, kijkt even de laatste twintig, dertig of veertig tweets,  beantwoordt er twee, en je bent weer even klaar. Ik denk dat bijna niemand zijn hele tijdlijn ziet als een inbox die hij eerst helemaal moet doorwerken tot de laatst gelezen tweet. Kortom, als jij tweet op een moment dat de lezer niet kijkt, is de kans heel heel groot dat hij hem niet ziet. Nooit ziet. Misschien is dat vergelijkbaar met een radio. Het bereik van een radiostation is niet hetzelfde als het aantal mensen met een radio, ook niet het aantal dat de radio aan heeft, ook niet het aantal dat hem aan heeft en daadwerkelijk in de kamer zit en luistert op dat moment. Het bereik geldt alleen als ook het juiste kanaal op staat (en de persoon in kwestie ook nog eens echt luistert…)  Toch meten we bij Twitter-bereik eigenlijk zonder problemen het aantal radio’s als bereik. 

Een verdere verlaging:
Zeg dat er zo’n 15 actieve twitter-uren in een dag zitten. Fanatieke twitteraars besteden misschien wel een uur per dag aan twitter (lezen en schrijven). Als we zo rekenen dan heb ik op elk gegeven moment zo’n 30 twittervolgers die mijn tweet voorbij kunnen zien komen. Dan is het potentiële bereik dus maar 7% van mijn aantal volgers. Dat is al een heel groot verschil. Het werkelijke aantal ligt denk ik nog lager.

Lijsten
Elke twitteraar met meer dan 100 volgers heeft inmiddels wel lijsten gemaakt, lijsten met misschien maar 30 of 40 mensen erin die hij of zij echt wil volgen. In plaats van 450 volgt hij er dus maar 45, of ruim rekenend, 90. Dat is dus 20% en dan weer met die verdeling in de tijd, en rekening houdend met het wellicht iets verder teruglezen dan bij de ruwe lijst, kom ik misschien op 5% bereik met een enkele tweet.

Dat die getallen ook echt zo laag zijn, zie ik ook aan het aantal clicks dat ik krijg op url’s in tweets of links naar foto’s. Mijn url’s halen gemiddeld 10 clicks per keer. Op 450 volgers is dat net iets meer dan 2%. De foto’s halen het dubbele, maar die plaats ik meestal via Posterous en die worden dan automatisch doorgeplaatst op Linkedin en Facebook. Dat levert dus netto 10 extra clicks op (op 600 LinkedIn contacten, en 200 Facebook-contacten). 20 clicks in totaal is dus 4%.  Als ik er vanuit mag gaan (zoals het bij mijzelf werkt, n=1) dat een intrigerende tekst in een tweet, met een link, bij veel lezers toch wel uitnodigt om even te klikken, kan ik alleen maar constateren dat het aantal lezers dus echt heel laag is.

Stel nu dat het maar de helft is van iedereen die het tweetje ziet die doorklikt, en de andere helft de tweet wel leest maar niet klikt, hoewel er dan erg weinig te lezen over bleef, dan zou op Twitter opnieuw het bereik dus zo’n 4% zijn.
Ik denk dat je de actief reagerende lezer van zulke acties dus dat ook als enige bereik moet rekenen. Als ik een foto via Twitter verspreid, en hij is op een bepaald moment 20 keer bekeken, dan is dat eigenlijk het enige bereikcijfer dat ik weet. En dat zijn dan ook de enige mensen die ik echt bereikt heb met mijn tweet. Dat zijn mensen die bewust gelezen en gekeken hebben.

Dat geldt dus ook voor RT-acties. De drempel om mee te doen is feitelijk heel laag. Als dan toch maar 0,65% op de link heeft geklikt, dan is het bereik misschien ook niet echt veel groter geweest. Dus ipv 330.000 tweeps bereikt door landal, denk ik dus dat ze eerder die 2500 van de retweets bereikt hebben, in lijn met de 2100 bezoekers van de website.

“Naast deze kwantitatieve resultaten heeft de actie opnieuw geleid tot nieuwe contacten en een positief beeld van Landal GreenParks.”

Dat kan, maar als dus 0,65% meedoet. Dan is ofwel het bereik heel laag, ofwel zou je kunnen zeggen dat ruim 99% NIET meedoet. Niet klikt en niet kijkt. Ik denk (en hoop dat ook voor Landal ;-))dat het is omdat ze het niet zien.
En de groep die het wél ziet en toch niet meedoet, daar zouden er overigens best veel bij kunnen zitten die zich ergeren aan zo’n actie en het vervuild raken van hun toch al zo volle tijdlijn. Want hoe meer mensen je volgt, hoe voller je tijdlijn. En uiteindelijk ga je filteren op relevantie. Iemand die teveel van zulke retweets doet, of – in mijn geval – te vaak niets anders tweet dan “en nu koffie”, die komt niet in een lijst, en wordt feitelijk ontvolgd… 

Goed, ik ben hier natuurlijk volledig wild en ongenuanceerd aan het goochelen met cijfers en aannames, maar ik heb over zulke kwalitatieve kijkcijfers en leesgedragcijfers dan ook nog maar heel weinig kunnen vinden. Zou dolgraag meer onderzoek op dit terrein zien.

Ik denk eigenlijk, en ik zal dat eens gaan uitproberen, dat je elke tweet die ook echt zinvol is rustig vijf keer per dag kan herhalen, zonder dat je bij veel volgers de pijngrens bereikt. De kans is heel groot dat je elk moment maar 7% bereikt, dus na vijf keer zit je op 35%, met een kleine dubbeltelling…

Zijn er andere mensen die dat ook doen? En heb je daar al reacties op gehad?

Ik weet dat Contentgirls nu bezig is met een uitgebreid Twitter-onderzoek, maar vond tussen de vragen daar nog niet alle vragen die ik beantwoord zou willen zien. Vervolgonderzoekje, anyone?
Of zijn er andere plaatsen waar kwalitatief onderzoek gepubliceerd is over Twittergebruik en leesgedrag?

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Onderzoek

Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit

Naar aanleiding van de contacten met verschillende wolvendeskundigen heb ik inmiddels voldoende informatie verzameld om nog beter te kunnen duiden waar precies de blinde vlekken van de meeste Nederlandse wolvendeskundigen zitten. Uitzonderingen daargelaten negeren wolvendeskundigen belangrijke historische tijdperken en hun wetenschappelijke werken. Bovendien laten ze zich bij voorkeur leiden door geromantiseerde en naïeve vooronderstellingen met betrekking tot zgn. ideale natuurlijke omstandigheden.

Online11.12.2024

Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Helemaal in de gezondheidszorg blijken grote zorgen te zijn: daar zou 40 procent onvoldoende zijn voorbereid.

Cybercrime29.10.2024

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Is het jou ook weleens opgevallen dat er door sommige eiland- en vulkaanketens op de kaart een duidelijke gebogen lijn of curve kan worden getrokken? Binnen de geologie noemen we een dergelijk verschijnsel eilandbogen of vulkaanbogen.

Online28.10.2024

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

Elke zichzelf respecterende data-wetenschapper weet dat je niet zonder meer verschillende datasets uit verschillende onderzoeken met elkaar kunt vergelijken. Op dergelijke verschillende datasets kunnen namelijk onvergelijkbare omstandigheden van toepassing zijn die onderlinge vergelijkingen een uiterst heikele zaak maken.

Nieuws17.09.2024

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

De meeste mensen kunnen zich wel voorstellen dat onze planeet van binnen naar buiten is opgebouwd overeenkomstig een aflopend dichtheidsprofiel. Met van binnen naar buiten een nikkelijzeren vaste binnenkern, een nikkelijzeren vloeibare buitenkern, een vaste ondermantel van silicaatarmere gesteenten, een vaste bovenmantel van silicaatrijkere gesteenten en 'last but not least' onze geliefde aardkorst.

Nieuws21.08.2024

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Er wordt steeds vaker gesproken over een AI-bubbel, zeker nu de aandelen van techbedrijven enorme dips tonen. Barst die bubbel straks echt? Het is niet zo dat AI-chatbots ons niets hebben gebracht. Zo is er onderzoek gedaan naar of ChatGPT onze levens echt heeft veranderd en daar komt positief nieuws uit.

Artificial Intelligence14.08.2024

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Verder lezen over Twitter

Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas

Het schijnt een horrorspits te worden, dus hopelijk weet de Sint met zijn Pieten op tijd op de goede plekken te komen. Wij hebben fijne social media-posts verzameld waarmee je vast in de sfeer komt.

Social Media05.12.2024

Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas

Deze Week Viral: de koffer in, sloppenmode en meer

Deze week zagen we vooral een TikTok-trend viral gaan, namelijk een vrij gevaarlijke, zo blijkt ook uit TikTok-video's.

Social Media01.12.2024

Deze Week Viral: de koffer in, sloppenmode en meer

Bluesky neemt standpunt in tegen AI-training met gebruikersdata

Bluesky, het opkomende sociale mediaplatform dat de laatste tijd steeds meer aandacht trekt, heeft een duidelijk standpunt ingenomen tegen het gebruik van gebruikerscontent voor AI-training.

Social Media25.11.2024

Bluesky neemt standpunt in tegen AI-training met gebruikersdata

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Deze week was het qua viral content vooral de rellen in Amsterdam wat de klok sloeg. Dat is echter niet het enige dat viral ging, kijk mee.

Social Media17.11.2024

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Vind je het allemaal niet meer zo gezellig op social medium X? Dat kan. Het social medium is erg veranderd sinds het Twitter niet meer is.

Social Media13.11.2024

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen

Er zijn veel veranderingen doorgevoerd sinds X geen Twitter meer is. De nieuwste verandering is dat mensen die je hebt geblokkeerd nu toch je posts kunnen lezen.

Social Media04.11.2024

X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Gelukkig waait Halloween steeds meer over naar ons land en doen we vooral graag mee qua decoraties, al zal het nooit zo hevig zijn als in de Verenigde Staten.

Social Media31.10.2024

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Deze week zijn er weer veel toffe dingen viral gegaan, waarbij gek genoeg enkele Sesamstraat-personages de boventoon voeren.

Social Media27.10.2024

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral