Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Meten is nog niet altijd weten. Twitter-bereik is zo’n lastig te vangen iets. Twee weken gelden stond er op DutchCowboys een artikel over het bereik van een Turkcell-actie en afgelopen week las ik een boeiend stuk op MarketingFacts over een grote Retweet/volg-actie van Landal. Daarin werd getracht met cijfers te onderbouwen waarom het een ‘enorm succes’ was. En ofschoon ik volledig de slotconclusie onderschrijf dat Landal goed en innovatief bezig is met de inzet van social media, vind ik toch dat het tijd wordt om nu maar eens op te houden met die enorme bereikcijfers van Twitter.
Tweetreach berekent zijn bereik volledig op basis van het aantal volgers van een account en ontdubbelt dan om het unieke bereik uit te komen. Zo gezien zit ik zelf inmiddels op een bereik van 450 mensen. Maar er zijn heel veel factoren die het feitelijke bereik sterk naar beneden halen.
Ten eerste: timing. Twitter is net een soort fontein, die maar blijft spuiten. Je logt in, kijkt even de laatste twintig, dertig of veertig tweets, beantwoordt er twee, en je bent weer even klaar. Ik denk dat bijna niemand zijn hele tijdlijn ziet als een inbox die hij eerst helemaal moet doorwerken tot de laatst gelezen tweet. Kortom, als jij tweet op een moment dat de lezer niet kijkt, is de kans heel heel groot dat hij hem niet ziet. Nooit ziet. Misschien is dat vergelijkbaar met een radio. Het bereik van een radiostation is niet hetzelfde als het aantal mensen met een radio, ook niet het aantal dat de radio aan heeft, ook niet het aantal dat hem aan heeft en daadwerkelijk in de kamer zit en luistert op dat moment. Het bereik geldt alleen als ook het juiste kanaal op staat (en de persoon in kwestie ook nog eens echt luistert…) Toch meten we bij Twitter-bereik eigenlijk zonder problemen het aantal radio’s als bereik.
Een verdere verlaging:
Zeg dat er zo’n 15 actieve twitter-uren in een dag zitten. Fanatieke twitteraars besteden misschien wel een uur per dag aan twitter (lezen en schrijven). Als we zo rekenen dan heb ik op elk gegeven moment zo’n 30 twittervolgers die mijn tweet voorbij kunnen zien komen. Dan is het potentiële bereik dus maar 7% van mijn aantal volgers. Dat is al een heel groot verschil. Het werkelijke aantal ligt denk ik nog lager.
Lijsten
Elke twitteraar met meer dan 100 volgers heeft inmiddels wel lijsten gemaakt, lijsten met misschien maar 30 of 40 mensen erin die hij of zij echt wil volgen. In plaats van 450 volgt hij er dus maar 45, of ruim rekenend, 90. Dat is dus 20% en dan weer met die verdeling in de tijd, en rekening houdend met het wellicht iets verder teruglezen dan bij de ruwe lijst, kom ik misschien op 5% bereik met een enkele tweet.
Dat die getallen ook echt zo laag zijn, zie ik ook aan het aantal clicks dat ik krijg op url’s in tweets of links naar foto’s. Mijn url’s halen gemiddeld 10 clicks per keer. Op 450 volgers is dat net iets meer dan 2%. De foto’s halen het dubbele, maar die plaats ik meestal via Posterous en die worden dan automatisch doorgeplaatst op Linkedin en Facebook. Dat levert dus netto 10 extra clicks op (op 600 LinkedIn contacten, en 200 Facebook-contacten). 20 clicks in totaal is dus 4%. Als ik er vanuit mag gaan (zoals het bij mijzelf werkt, n=1) dat een intrigerende tekst in een tweet, met een link, bij veel lezers toch wel uitnodigt om even te klikken, kan ik alleen maar constateren dat het aantal lezers dus echt heel laag is.
Stel nu dat het maar de helft is van iedereen die het tweetje ziet die doorklikt, en de andere helft de tweet wel leest maar niet klikt, hoewel er dan erg weinig te lezen over bleef, dan zou op Twitter opnieuw het bereik dus zo’n 4% zijn.
Ik denk dat je de actief reagerende lezer van zulke acties dus dat ook als enige bereik moet rekenen. Als ik een foto via Twitter verspreid, en hij is op een bepaald moment 20 keer bekeken, dan is dat eigenlijk het enige bereikcijfer dat ik weet. En dat zijn dan ook de enige mensen die ik echt bereikt heb met mijn tweet. Dat zijn mensen die bewust gelezen en gekeken hebben.
Dat geldt dus ook voor RT-acties. De drempel om mee te doen is feitelijk heel laag. Als dan toch maar 0,65% op de link heeft geklikt, dan is het bereik misschien ook niet echt veel groter geweest. Dus ipv 330.000 tweeps bereikt door landal, denk ik dus dat ze eerder die 2500 van de retweets bereikt hebben, in lijn met de 2100 bezoekers van de website.
“Naast deze kwantitatieve resultaten heeft de actie opnieuw geleid tot nieuwe contacten en een positief beeld van Landal GreenParks.”
Dat kan, maar als dus 0,65% meedoet. Dan is ofwel het bereik heel laag, ofwel zou je kunnen zeggen dat ruim 99% NIET meedoet. Niet klikt en niet kijkt. Ik denk (en hoop dat ook voor Landal ;-))dat het is omdat ze het niet zien.
En de groep die het wél ziet en toch niet meedoet, daar zouden er overigens best veel bij kunnen zitten die zich ergeren aan zo’n actie en het vervuild raken van hun toch al zo volle tijdlijn. Want hoe meer mensen je volgt, hoe voller je tijdlijn. En uiteindelijk ga je filteren op relevantie. Iemand die teveel van zulke retweets doet, of – in mijn geval – te vaak niets anders tweet dan “en nu koffie”, die komt niet in een lijst, en wordt feitelijk ontvolgd…
Goed, ik ben hier natuurlijk volledig wild en ongenuanceerd aan het goochelen met cijfers en aannames, maar ik heb over zulke kwalitatieve kijkcijfers en leesgedragcijfers dan ook nog maar heel weinig kunnen vinden. Zou dolgraag meer onderzoek op dit terrein zien.
Ik denk eigenlijk, en ik zal dat eens gaan uitproberen, dat je elke tweet die ook echt zinvol is rustig vijf keer per dag kan herhalen, zonder dat je bij veel volgers de pijngrens bereikt. De kans is heel groot dat je elk moment maar 7% bereikt, dus na vijf keer zit je op 35%, met een kleine dubbeltelling…
Zijn er andere mensen die dat ook doen? En heb je daar al reacties op gehad?
Ik weet dat Contentgirls nu bezig is met een uitgebreid Twitter-onderzoek, maar vond tussen de vragen daar nog niet alle vragen die ik beantwoord zou willen zien. Vervolgonderzoekje, anyone?
Of zijn er andere plaatsen waar kwalitatief onderzoek gepubliceerd is over Twittergebruik en leesgedrag?
Verder lezen over Onderzoek
Online11.12.2024
Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Online28.10.2024
Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Nieuws21.08.2024
De stollingsgesteenten cyclus op aarde
Artificial Intelligence14.08.2024
Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?
Verder lezen over Twitter
Social Media05.12.2024
Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas
Social Media01.12.2024
Deze Week Viral: de koffer in, sloppenmode en meer
Social Media25.11.2024
Bluesky neemt standpunt in tegen AI-training met gebruikersdata
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media04.11.2024
X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen
Social Media31.10.2024
Happy Halloween: de leukste posts en inhakers
Social Media27.10.2024