Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Champagnekurken popten gisteren alom in de kantoren van de Amerikaanse zakenbanken nadat de aandelen van de professionele netwerksite LinkedIn hun eerste beursdag afsloten met een winst van liefst 109%. Het aandeel LinkedIn noteerde ’s avonds tegen 95 dollar per stuk of 38 keer de omzet; de beursgang was in de ochtend gestart tegen 45 dollar per aandeel. Verschillende waarnemers stellen zich echter vragen bij deze hosannastemming en vinden het allesbehalve normaal dat een bedrijf dat vorig jaar een winst van 15 miljoen dollar realiseerde op een omzet van 250 miljoen dollar vandaag meer waard is dan pakweg Colruyt of UCB.
Vooral de rol die de zakenbanken in deze beursgang hebben gespeeld door een artificiële schaarste te creëren door slechts 10% van het kapitaal naar de beurs te brengen, is reden voor controverse. Die aandelen werden daarbovenop nog eens zwaar ondergewaardeerd.
Aandelen onderwaarderen om ze op de eerste dag te laten exploderen is een courant gebruik, schrijft Lex Column (Financial Times). Maar investeerders hebben geen reden tot juichen. In de voorbije vijf jaar hebben de 33% aandelen die het sterkst presteerden op hun openingsdag uiteindelijk gemiddeld 5% minder opgebracht dan de 33% aandelen die het minst goed presteerden op de openingsdag. De waardering van LinkedIn is nu al stratosferisch. Aandelen kopen na een zorgvuldig gehyped verkoopsproces is gevaarlijk.
Morgan Stanley, Bank of America en de anderen hebben niets geleerd van de eerste internetbubbel en hebben -door de aandelen te onderwaarderen- de eigenaars van LinkedIn van zo’n 150 miljoen dollar beroofd, schrijft Henry Blodget in Business Insider. Hun klanten -institutionele investeerders- kregen een verdubbeling van hun inzet op een gouden schaaltje aangeboden, ten koste van de andere aandeelhouders.
Douglas Estadt, een partner bij Rand Strategic Partners, noemde de koers-winstratio ‘obsceen’.
Volgens Michael Yoshikami van zakenbankier bij YCMNET Advisors, dreigt zich een scenario uit het jaar 2000 te herhalen. ‘Investeerders lijken wanhopig. Omdat ze geen Facebook kunnen kopen, storten ze zich op LinkedIn. Iedereen wil in sociale media, maar niemand kan deze prijs rechtvaardigen’. Via
Verder lezen over LinkedIn
Social Media02.12.2024
Het aantal AI-gegenereerde LinkedIn-posts is schrikbarend hoog
Social Media22.11.2024
LinkedIn stopt met audio en wil dat je livestreamt
Social Media14.06.2024
Krijg een overtuigender CV op LinkedIn met hulp van AI
Social Media16.04.2024
Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024
Online28.03.2024
LinkedIn kopieert functie die TikTok heeft bedacht
Social Media18.03.2024
LinkedIn werkt aan nieuwe tak van sport: gaming
DC Business12.03.2024
De perfecte post op LinkedIn een nieuw leerzaam boek voor gebruikers
Social Media16.10.2023