Social Media20.05.2011

LinkedIn sluit eerste beursdag 109% hoger af, maar is dat terecht?


linkedin-sluit-eerste-beursdag-109-hoger.jpg
linkedin-sluit-eerste-beursdag-109-hoger.jpg

Champagnekurken popten gisteren alom in de kantoren van de Amerikaanse zakenbanken nadat de aandelen van de professionele netwerksite LinkedIn hun eerste beursdag afsloten met een winst van liefst 109%. Het aandeel LinkedIn noteerde ’s avonds tegen 95 dollar per stuk of 38 keer de omzet; de beursgang was in de ochtend gestart tegen 45 dollar per aandeel. Verschillende waarnemers stellen zich echter vragen bij deze hosannastemming en vinden het allesbehalve normaal dat een bedrijf dat vorig jaar een winst van 15 miljoen dollar realiseerde op een omzet van 250 miljoen dollar vandaag meer waard is dan pakweg Colruyt of UCB.

Vooral de rol die de zakenbanken in deze beursgang hebben gespeeld door een artificiële schaarste te creëren door slechts 10% van het kapitaal naar de beurs te brengen, is reden voor controverse. Die aandelen werden daarbovenop nog eens zwaar ondergewaardeerd.

Aandelen onderwaarderen om ze op de eerste dag te laten exploderen is een courant gebruik, schrijft Lex Column (Financial Times). Maar investeerders hebben geen reden tot juichen. In de voorbije vijf jaar hebben de 33% aandelen die het sterkst presteerden op hun openingsdag uiteindelijk gemiddeld 5% minder opgebracht dan de 33% aandelen die het minst goed presteerden op de openingsdag. De waardering van LinkedIn is nu al stratosferisch. Aandelen kopen na een zorgvuldig gehyped verkoopsproces is gevaarlijk.

Morgan Stanley, Bank of America en de anderen hebben niets geleerd van de eerste internetbubbel en hebben -door de aandelen te onderwaarderen- de eigenaars van LinkedIn van zo’n 150 miljoen dollar beroofd, schrijft Henry Blodget in Business Insider. Hun klanten -institutionele investeerders- kregen een verdubbeling van hun inzet op een gouden schaaltje aangeboden, ten koste van de andere aandeelhouders.

Douglas Estadt, een partner bij Rand Strategic Partners, noemde de koers-winstratio ‘obsceen’.

Volgens Michael Yoshikami van zakenbankier bij YCMNET Advisors, dreigt zich een scenario uit het jaar 2000 te herhalen. ‘Investeerders lijken wanhopig. Omdat ze geen Facebook kunnen kopen, storten ze zich op LinkedIn. Iedereen wil in sociale media, maar niemand kan deze prijs rechtvaardigen’. Via

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

Verder lezen over LinkedIn

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

Deze jaarlijkse lijst biedt een overzicht van de 15 beste werkplekken voor professionals om op dit moment carrière te maken in Nederland. Het is dit jaar een mix van bedrijven in tech, financiën, consumentengoederen en logistiek.

Social Media16.04.2024

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

​LinkedIn kopieert functie die TikTok heeft bedacht

Over het algemeen zijn de keren dat LinkedIn zich hevig liet inspireren door een ander social media maar weinig succesvol. Weet je bijvoorbeeld nog dat LinkedIn met Stories kwam? Dat heeft niet lang geduurd… Ook zijn k...

Online28.03.2024

​LinkedIn kopieert functie die TikTok heeft bedacht

LinkedIn werkt aan nieuwe tak van sport: gaming

LinkedIn introduceert binnenkort games op het platform. Het zakelijke social medium wil graag dat collega’s met elkaar de strijd aangaan om zo de banden aan te halen en een leuk gespreksonderwerp te hebben. Het zou nie...

Social Media18.03.2024

LinkedIn werkt aan nieuwe tak van sport: gaming

De perfecte post op LinkedIn een nieuw leerzaam boek voor gebruikers

LinkedIn is uitgegroeid tot dé bestemming voor professionele waardecreatie, iets wat Franck Fielemon en Ina Boer, auteurs van 'De perfecte post op LinkedIn', krachtig benadrukken. Dit platform, rijk aan gebruikers in Ne...

DC Business12.03.2024

De perfecte post op LinkedIn een nieuw leerzaam boek voor gebruikers

Bijna 700 banen op de tocht bij LinkedIn

2023 gaat de geschiedenis in als een rampjaar voor de tech-giganten. Tot nu toe zijn er bij de verschillende grote tech-bedrijven zoals Meta, Amazon en Intel dit jaar al bijna een kwart miljoen mensen hun job kwijtgeraak...

Social Media16.10.2023

Bijna 700 banen op de tocht bij LinkedIn

Ook het zakelijke sociale netwerk ontkomt niet aan de tech-malaise
LinkedIn: STEM lijdt aan talenttekort en onbenut potentieel vrouwen

LinkedIn heeft onderzoek gedaan naar de STEM-sector: Science Technology, Engineering en Mathematics. Helaas zijn de resultaten niet al te positief, want er is enerzijds een tekort aan talent en anderzijds wordt het poten...

Technology22.06.2023

LinkedIn: STEM lijdt aan talenttekort en onbenut potentieel vrouwen

​LinkedIn is 20 jaar: waarom het nog steeds een icoon is

LinkedIn viert zijn twintigste verjaardag en dat doet het met inmiddels meer dan 930 leden in meer dan 200 landen. Indrukwekkende aantallen, maar twintig jaar is ook niet niets. LinkedIn staat nog steeds als een huis en...

Social Media08.05.2023

​LinkedIn is 20 jaar: waarom het nog steeds een icoon is

​Nog een badge: Linkedin laat je nu bewijzen waar je werkt

Het is onrustig in de wereld van vinkjes en badges: waar je er op Twitter totaal niet meer vanuit kunt gaan dat zo’n badge ook maar enige waarde vertegenwoordigt, gaat LinkedIn juist de andere kant op. Het zakelijke so...

Social Media14.04.2023

​Nog een badge: Linkedin laat je nu bewijzen waar je werkt