Social Media22.06.2010

Growth Experience: ‘verken nieuwe markten met social media’


growth-experience-verken-nieuwe-markten-.jpg
growth-experience-verken-nieuwe-markten-.jpg

Vorige week dinsdag vond de 2e editie van Growth Experience plaats in Noordwijk. Het evenement werd gehouden in het pand van de Baak. Growth Experience is een reeks workshops voor groeiende ondernemers met minimaal 5 werknemers, georganiseerd door Syntens, Port4Growth en de Baak. De workshops staan in het teken van Dream, Explore, Discover en Integrate. De 2e editie stond in het teken van Explore, ‘het verkennen van nieuwe markten met behulp van social media’.

Uiteraard willen ook groeiende ondernemers weten wat ze met social media kunnen bereiken. Twitter, LinkedIn, etc. ook zij kunnen er niet omheen. De bedoeling was om overzicht en inzicht te verlenen in de mogelijkheden van social media. Dutchcowboys was hier ook bij aanwezig en heeft de presentaties bijgewoond van Erwin Blom, Jojanneke van den Bosch en Menno Lanting

Erwin Blom

Erwin begon de dag met zijn presentatie ‘Als ik een onderneming had…. Hoe zou ik social media inzetten?’. Het verhaal van Erwin was praktisch en bevatte een aantal voorbeelden, van Joost de Valk, Seats2Meet en Aartjan van Erkel. Zijn eerste boodschap was dat je jouw klant online moet proberen op te zoeken. Aart Jan blogt op verschillende websites, waaronder Frankwatching, en praat mee. Daarnaast is het belangrijk om te luisteren en te reageren. Joost de Valk doet dit heel goed via Twitter. Daar luistert hij naar de doelgroep en reageert hij op Tweets.

Als je deze stappen succesvol toepast, zal dat leiden tot een betere reputatie, groter netwerk, omzet en meer kennis. Dit geldt niet alleen voor de kleine ondernemingen en is ook succesvol bij grotere maatschappijen. Een voorbeeld hiervan is Seats2Meet. Ronald van den Hoff is als directeur goed zichtbaar, blogt over zijn visie en is aanspreekbaar. Seats2Meet vraagt om openbare feedback en roept hun doelgroep op hierin actief te zijn. Zodoende hoeven ze geen geld uit te geven aan Marketing, Sales en PR. Een mooi voorbeeld voor elk bedrijf. Erwin eindigde zijn presentatie met de social media checklist en social media Cheat sheet.

Jojanneke van den Bosch

Jojanneke gaf een workshop met als thema ‘Sociale media in strategische perspectief’. Waar liggen nu de kansen om je onderneming te versnellen en hoe ga je nu aan de slag? Hierbij is het belangrijk om te kijken naar je bedrijfsdoelen en –strategie, en is het belangrijk om die vertaalslag te maken. Jojanneke richtte zich in haar presentatie op corporate online communicatie, en dan met name Corporate Blogging.

Waarom zou je als organisatie gaan bloggen? Jojanneke legde uit dat corporate bloggen kennis, marktinformatie, netwerk, kansen, conversie en voorschrijdend inzicht oplevert. Van te voren is het handig om te kijken naar je primaire en secundaire doelen met corporate blogging. Hierbij haalde ze het voorbeeld bij Google aan. Google geeft de mogelijkheid aan hun medewerkers om te bloggen, met 1 regel ‘het is je eigen risico’. Volgens Jojanneke bestaat er geen ‘universele gouden formule, er is altijd sprake van maatwerk.’ Ze gaf het voorbeeld van ‘Nuts about Southwest’. Een blog van de Amerikaanse maatschappij Southwest Airlines, waarop ze schrijven, foto’s integreren vanuit Flickr, videoblog bijhouden, etc. Een goed voorbeeld van een grote maatschappij, die social media succesvol inzet.

Menno Lanting

De eer was aan Menno om de dag af te sluiten, maar zo vlak voor de borrel was dat een hele klus! Menno wilde in ongeveer 30 minuten zijn visie geven over de sociale netwerken, waar ze vandaan komen en wat voor impact ze hebben op de organisaties. Na wat feiten en cijfers over Twitter, Facebook en Hyves vertelde hij dat mensen weer meer op elkaar gaan vertrouwen. Vroeger werden alle veranderingen gedreven door bedrijven, maar de ontwikkeling van sociale media is op privé gericht. Dat baart veel bedrijven zorgen. Het opzienbarende is dat 86% van de werknemers actief is op 1 of meer sociale netwerken, terwijl 76% van de werkgevers sociale netwerksites blokkeren. Deze feiten stroken met elkaar. Werknemers zijn tussen 9 en 5, dus volledig geïsoleerd van hun sociale netwerken.

Slechts 18% van de bedrijven heeft sociale media strategie en integreren sociale media, dus niet in hun core business. Menno kwam vervolgens met een mooie quote van Dr. Francis Collins: ‘We tend to overestimate the short term impact of a technology and underestimate the long term impact.’ Een uitdaging van veel bedrijven is om kennis te delen met andere partijen, terwijl in een people economie veel kennis wordt gedeeld. Wat in de buitenwereld goed gaat, is het grootste probleem voor bedrijven. Hij gaf de zaal tot slot nog een boodschap mee, namelijk: ‘ga proberen, ga uitoefenen, ga op je gezicht en leer daarvan.’ Een mooie boodschap om de dag mee af te sluiten en nog lekker na te kletsen tijdens de borrel. Wil je meer weten over Menno en zijn visie, lees dan zeker eens zijn boek

Growth Experience 2010 heeft de aanwezige ondernemers, hopelijk, een nieuwe kijk gegeven op social media. Hoe kunnen ze dit succesvol integreren in hun bedrijfsdoelen en hoe kunnen ze hun doelgroep opzoeken. Voldoende handvatten om mee aan de slag te gaan. De volgende 2 sessies vinden plaats op 28 september 2010 en 16 november 2010.

Verder lezen over Twitter

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Elon Musk wil nog meer geld vragen voor het gebruik van X. Maar het is niet wat je denkt. Het is een keer per jaar, een dollar, en mogelijk alleen voor nieuwe gebruikers.

Social Media17.04.2024

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

Trots op je badge op X, dan is er voor jou niks aan de hand. Premium-gebruikers die dat liever privé houden hebben echter pech.

Social Media12.04.2024

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

Over het algemeen kun je Twitter/X vrij veilig openen als je op je werk bent: je hoeft niet bang te zijn dat er ineens heel schokkende beelden te zien zijn, of pornografie. Daar komt een einde aan, maar alleen als je lid...

Social Media01.04.2024

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Nadat hij vorige week al schaak speelde met zijn brein alleen, heeft hij nu ook een tweet de wereld ingeslingerd. De vanaf zijn schouders verlamde Noland Arbaugh is de wereldberoemde eerste mens met Neuralink-chip in zij...

Technology25.03.2024

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

Welkom in de nieuwe Deze week viral, waarin we op zoek gaan naar de hits op social media deze week, naast uiteraard de dingen die we zelf al veelvuldig voorbij zagen komen. Daar gaan we. Max Verstapp'une Max Verstappen...

Social Media16.03.2024

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Eerst waren het sociale netwerken die het op televisie gemunt hadden, maar nu zijn het de sociale netwerken. Elon Musk wil natuurlijk dat X een ‘alles’-app wordt en het is dan ook niet gek dat er binnenkort de optie...

Social Media13.03.2024

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Het is Valentijnsdag. Een liefdesdag, maar ook een zeer gehate dag. Jammer, want er is heel veel om van te genieten. Gek nieuws en grappige inhakers bijvoorbeeld. AI zou Valentijnsdag verpesten Een onderzoek van McAfee...

Social Media14.02.2024

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Ook voor Valentijnhaters
​BlueSky zonder uitnodiging: 1 miljoen nieuwe accounts in 1 dag

Twitter/X-alternatief BlueSky is in een rap tempo enorm aan het stijgen in populariteit. Het werd in 2021 gelanceerd in beta, wat betekende dat je alleen toegang had met een uitnodiging van iemand anders. Uiteindelijk is...

Social Media08.02.2024

​BlueSky zonder uitnodiging: 1 miljoen nieuwe accounts in 1 dag