Kwantiteit belangrijker dan kwaliteit voor online populariteit

Vorig artikel Volgend artikel
Kwantiteit belangrijker dan kwaliteit voor online populariteit

Het geheim van de online populariteit ligt niet in kwaliteit, maar wel in de kwantiteit van de content die geplaatst wordt. Dat is de conclusie van een onderzoek van de Sheffield Hallam University. De Britse wetenschappers stelden bij een onderzoek van een social networking site, waar internetgebruikers over hun dagelijkse leven berichten, vast dat er een duidelijk verband bestond tussen de online populariteit en het activiteitsniveau van de betrokkene op de site. De positieve of negatieve toon van de bijdragen had daarbij nagenoeg geen enkel effect. "Hoe meer woorden een persoon plaatst, hoe betere scores hij haalt bij de andere leden van de community," aldus onderzoeksleider Susan Jamison-Powell tegenover de Britse krant The Telegraph. "De kwantiteit van de content heeft bovendien ook een rechtstreeks verband met de omvang van hun netwerken. Hoe meer content er geplaatst wordt, hoe meer volgelingen het netwerk van de auteur telt.

Powell deed vanuit haar onderzoek uit uitspraken over politici en met name in relatie tot Twitter. "Politicians who have the most constant presence on a site like Twitter seem to have the biggest profile among that community. Although Twitter is intuitive and concise and users are restricted to 140 characters, it seems those who use it regularly often attract a bigger audience." [Bron]

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies