Social Media03.11.2009

De top 10 Twitter missers voor bedrijven


de-top-10-twitter-missers-voor-bedrijven.jpg
de-top-10-twitter-missers-voor-bedrijven.jpg

[Michel van Kats] De meeste organisaties zitten inmiddels al wel op Twitter. En verspreiden interessante bedrijfsinformatie aan hun followers en ze communiceren met andere twitteraars over de service, producten of branche. Maar wat moet je nou als organisatie vooral niet doen met Twitter? Vandaar deze 10 grootste Twitter-missers van bedrijven (PDF):

1. Uw bedrijfsnaam niet registreren. Heeft u uw bedrijfsaccount nog niet geregistreerd in Twitter? Doe dit dan zo snel mogelijk. Zo voorkomt u dat kwaadwillenden zich uw bedrijfsnaam toe-eigenen in Twitter. Volg dus niet het voorbeeld van Fortis Bank, Heineken of zelfs JP Balkenende en registreer snel uw account op www.twitter.com. Dit kost maar een paar minuten en kan u heel veel geld en frustratie besparen.

2. Uw Twitter updates afschermen voor publiek. Natuurlijk wilt u als u eenmaal op Twitter zit zoveel mogelijk andere twitteraars overhalen uw bedrijf te volgen. Scherm daarom u uw updates niet af voor publiek, maak ze juist openbaar. Een goed voorbeeld van hoe dit niet moet is te vinden bij de Nederlandse tak van van KLM.

3. Geforceerd links plaatsen. Veel bedrijven zien Twitter als niets meer dan een ordinaire linkdump. Het credo is om maar zoveel links naar de website te laten leiden, want “dat is goed voor SEO!“. Dat is misschien wel zo, maar wat moet een follower van Randstad nu met een tweet waarin niets meer staat dan “http://bit.ly/yWit4“. Geef uitleg bij een link en vertel waarom het interessant is om erop te klikken.

4. Niet-werkende links plaatsen. Nog even over de link van Randstad uit het vorige punt. Wij besloten toch maar op deze link te klikken en kregen een mooie 404-foutpagina voorgeschoteld. Verdere uitleg hierbij lijkt ons dan ook overbodig. Of misschien toch voor alle duidelijkheid: zorg dat de links die je in Twitter plaatst goed werken en verwijzen naar bestaande -en niet afgeschermde- webpagina’s.

5. Uw bedrijfsprofiel verwaarloosd achterlaten. Stel, u heeft eenmaal een account en begint enthousiast met twitteren. Na enige tijd blijkt het u niet op te leveren wat u ervan verwachtte of blijken er andere prioriteiten te zijn. En verwordt uw account binnen enkele maanden tot een overblijfsel uit de prehistorie. Bol.com is erg actief op Twitter – met maar liefst 6 accounts – maar het account met de meeste followers is voor het laatst bijgewerkt in mei 2009. Is er sindsdien geen nieuws meer van ‘s lands grootste webshop? Of is de verantwoordelijke voor het account aan de kant geschoven?

6. Medewerkers die gevoelige of geheime bedrijfsinformatie tweeten. Uiteraard kunnen ook uw medewerkers actief zijn op Twitter. Die willen nog wel eens vergeten dat ze ook in dienst zijn van uw organisatie. En per ongeluk dan wel expres uit de school klappen over die vervelende baas of collega. Of dat ene nieuwtje net wat eerder melden dan uw organisatie wilde. Een voorbeeld? Audi wilde op de IAA Autobeurs in Frankfurt als verrassing een nieuw type RS3 presenteren. Een enthousiaste dealer twitterde echter al lang voor de beurs dat dit type daar gepresenteerd zou gaan worden. Zorg dus voor een Twitter richtlijn en houd in de gaten hoe er over u gepraat wordt.

7. Niet reageren op andere twitteraars die over uw bedrijf praten. Hierop aansluitend zou je een reactie van Audi verwachten. Om de schade te herstellen. Of om deze dealer een TT’tje minder te doen toekomen. Maar niets is minder waar. Hoewel de betreffende tweet binnen een paar uur weer werd verwijderd, was het bericht inmiddels al overgenomen door diverse nieuwssites. Weg primeur! Een snelle reactie van Audi had ervoor kunnen zorgen dat het bericht niet was overgenomen en dus niet geplaatst. En dat de verrassing bewaard was gebleven tot het moment suprème.

Dus houd niet alleen in de gaten hoe er over u gepraat wordt, maar reageer ook op bepaalde berichten. Of anticipeer erop, indien mogelijk.

8. Alleen automatisch Twitterfeeds doorplaatsen vanaf uw site. Een gemakkelijke – en ietwat luie – manier van twitteren is het automatisch doorplaatsen van updates op uw website naar Twitter. Met daarin de eerste 125 tekens van de titel en een verkorte URL. Gevolg: koppen worden op de vreemdste plaatsen afgebroken, wat de leesbaarheid niet ten goede komt. Zie bijvoorbeeld Philips, waar je nooit kunt afleiden aan een tweet waarover een bericht nu precies gaat. Of Shell, die automatisch zowel Nederlands als internationaal nieuws doorplaatst. Met als gevolg constante afwisseling in taal tussen de berichten. Daardoor krijgen followers het idee dat het Twitter-account alleen wordt gebruikt om extra traffic naar de site te stuwen, oftewel het ouderwetse zenden van informatie. Benut, om dit te voorkomen, alle mogelijkheden in Twitter en maak er tweerichtingsverkeer van.

9. Onregelmatig spammen van uw followers. Veel beginnende Twitteraars maken de fout om niet precies te weten wanneer en hoe zij berichten moeten plaatsen. En openen af en toe de website om dan hun achterstand binnen 10 minuten in te halen. Met als gevolg een stortvloed aan berichten die snel achter elkaar worden geplaatst. Zoals bijvoorbeeld Beslist_Boeken doet. Om daarna weer een paar dagen lang geen updates te plaatsen. Vervelend voor followers en niet handig voor uzelf. Beperk daarom het aantal achter elkaar geplaatste berichten en spreid deze zoveel mogelijk over verschillende dagen of weken – afhankelijk van wat voor doel uw bedrijf heeft.

10. Teveel berichten plaatsen zonder toegevoegde waarde voor gebruiker. Waar Twitter oorspronkelijk mee begon – en waar velen het nog steeds mee associëren – is het tweeten van de dingen die men doet of denkt op een bepaald moment. De toegevoegde waarde hiervan is, zeker voor bedrijven, vrijwel nihil. Vraag u daarom af in hoeverre uw followers geïnteresseerd zijn in het feit dat u nog een kop koffie gaat halen of dat uw computer weer eens blijft hangen. Of, zoals Groningen stad twittert, hoe het weer in het noorden is of dat je lekker slaapt. Bedenk dus altijd wie uw tweets leest en wat u ermee wilt bereiken. En praat niet alleen over uw eigen bedrijf maar deel bijvoorbeeld ook eens interessante nieuwsberichten uit de branche met uw followers.

Verder lezen over Bedrijven

Welzijn op de werkplek met AI collega’s

De Maand van de Mentale Gezondheid is afgelopen, maar het belang neemt alleen maar toe. Een grote stap hierin is het aanpakken van mentale gezondheidsproblemen op de werkplek. Veelvoorkomende uitdagingen zijn onder andere burn-out, stress en tijdsgebrek. Dit heeft invloed op het welzijn en de productiviteit van werknemers. Statistieken tonen aan dat een aanzienlijk deel van de tijd verloren gaat aan repetitieve en uitputtende taken.

Artificial Intelligence24.07.2024

Welzijn op de werkplek met AI collega’s

5x tips om van jouw werkplek een chille omgeving te maken

We hebben allemaal weleens van die dagen waarop we liever in bed zouden blijven liggen dan naar het werk te gaan. Het kan ook anders, af en toe pauze nemen op een plek waar je je comfortabel voelt en waar je geïnspireerd kunt werken is veel fijner. Hieronder lees je 5 tips om te werken in een chille omgeving, waardoor je kunt relaxen én productief kunt werken.

DC Business21.06.2024

5x tips om van jouw werkplek een chille omgeving te maken

5 dingen om op te letten als je je eigen bedrijf start

Eigen tarieven bepalen en eigen werktijden: hoe fijn is dat? Het geeft een enorm gevoel van vrijheid, maar dat betekent niet dat er niet een paar dingen zijn die je toch echt wel even moet regelen. Deze 5 dingen zijn verstandig om op te letten als je je eigen bedrijf start.

Startups15.05.2024

5 dingen om op te letten als je je eigen bedrijf start

Trends in 2024 voor bedrukte relatiegeschenken: Wat is hot en wat niet?

De wereld van bedrukte relatiegeschenken blijft zich ontwikkelen, waarbij elk jaar nieuwe trends opduiken die aansluiten bij de wisselende voorkeuren en technologische ontwikkelingen.

DC Business15.05.2024

Trends in 2024 voor bedrukte relatiegeschenken: Wat is hot en wat niet?

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

Deze jaarlijkse lijst biedt een overzicht van de 15 beste werkplekken voor professionals om op dit moment carrière te maken in Nederland. Het is dit jaar een mix van bedrijven in tech, financiën, consumentengoederen en logistiek.

Social Media16.04.2024

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

​Waar moet je op letten bij het inrichten van jouw kapsalon?

Het inrichten van een kapsalon is meer dan alleen het kiezen van mooie meubels en decoraties. Het gaat om het creëren van een ruimte die zowel functioneel als uitnodigend is voor je klanten en medewerkers. Hier zijn enk...

DC Business09.04.2024

​Waar moet je op letten bij het inrichten van jouw kapsalon?

​Hoe gepersonaliseerde software innovatie aandrijft

In een wereld waar technologie razendsnel evolueert en bedrijfsprocessen steeds complexer worden, is de behoefte aan softwareoplossingen die naadloos aansluiten op specifieke bedrijfsbehoeften urgenter dan ooit. Maatwerk...

Technology28.03.2024

​Hoe gepersonaliseerde software innovatie aandrijft

Nieuwe webcams van Logitech: MX Brio & MX Brio 705 for Business

Logitech heeft deze week 2 nieuwe webcams onthuld voor zowel consumenten als bedrijven die behoefte hebben aan videovergaderingen in de hoogste kwaliteit, compleet met het meest uitgebreide aanbod aan features dat Logite...

Gadgets07.03.2024

Nieuwe webcams van Logitech: MX Brio & MX Brio 705 for Business

Verder lezen over Twitter

X verandert de waterpistool-emoji in een echte gun

X heeft zonder iets te zeggen de waterpistool-emoji weggedaan en in plaats daarvan de gun weer teruggebracht.

Social Media24.07.2024

X verandert de waterpistool-emoji in een echte gun

Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank

Deze week hebben we de meest vreemde zaken voorbij zien komen op social media. Zuckerberg die aan het surfen is (wel/niet op het internet...) en een deejay die haar feestgangers de stuipen op het lijf jaagt. Kijk mee:

Social Media07.07.2024

Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank

Deze Week Viral: van liiiinks naar reeechts, de hoofdband en meer

Deze week gingen er natuurlijk wat meer voetbalgrappen en -grollen viral door het EK, en dat vinden we helemaal niet erg. De leukste virals delen we traditiegetrouw met je in het weekend.

Social Media22.06.2024

Deze Week Viral: van liiiinks naar reeechts, de hoofdband en meer

Deze Week Viral: Trumps haaienspeech, kussentruc en ballencheck

Deze week hebben we veel viral zien gaan, maar we kunnen maar met één viral video beginnen en dat is de haaienspeech van Trump. Let's go!

Social Media16.06.2024

Deze Week Viral: Trumps haaienspeech, kussentruc en ballencheck

X toont je straks helemaal geen likes meer

Likes zijn niet meer te zien op X. Het is niet zo dat de likes helemaal verdwijnen, maar net als op Instagram zie je niet wie liket..

Social Media12.06.2024

X toont je straks helemaal geen likes meer

Deze week viral: kermisjongen, post-it-keuzes en Ajax

Deze week viral heeft weer een aantal prachtige viralposts gevonden, waaronder de comeback van Let's Go!

Social Media09.06.2024

Deze week viral: kermisjongen, post-it-keuzes en Ajax

Porno mag nu officieel op X/Twitter

We schreven eerder al dat Communities deze NSFW-content konden gaan plaatsen, maar nu is het dus eigenlijk overal toegestaan, behalve in je profielfoto en banner.

Social Media03.06.2024

Porno mag nu officieel op X/Twitter

Deze Week Viral: Paws Challenge, Joost Klein spreekt en de kapsonesmakreel

Er zijn meer afbeeldingen en video’s die viral gaan, waarvan de Paws Challenge deze week een van de grootste hits is.

Social Media01.06.2024

Deze Week Viral: Paws Challenge, Joost Klein spreekt en de kapsonesmakreel