Social Media17.08.2009

Facebook als Hub voor Social Media


facebook-als-hub-voor-social-media.jpg
facebook-als-hub-voor-social-media.jpg

Ik heb me vorige week al verbaasd dat de acquisitie van Friendfeed door Facebook niet wordt gezien als iets dat behoorlijk impact kan hebben op alles wat we Social Media plegen te noemen.

Datzelfde kun je zeggen met de lancering van realtime Search door Facebook welke een directe aanval is op de realtime zoekfunctie van Twitter. In het artikel refereer ik ook aan feit dat het bizar is dat accounts op Friendfeed in veel gevallen ook de Tweets van Twitter doorsluizen.

En dat laatste is een trend. Eigenlijk kun je bijna alles aan elkaar knopen en maakt het niet meer echt uit waar je je begeeft op de vele Social Media sites. In veel gevallen kun je Tweets, blogposts, foto’s, video’s en je dagelijkse updates allemaal binnen het account volgen. Friendfeed biedt je al deze mogelijkheden dus is het slechts een kwestie van tijd voordat je alle denkbare feeds ook op Facebook zult gaan tegenkomen.

In dat geval wordt Facebook daarmee steeds meer een Hub voor je gehele digitale Sociale leven de zg. “One Stop Shop” en goed nieuws, de gehele wereld kijkt mee. Met Facebook Connect worden velen al helemaal blij omdat het voorkomt dat je telkens op al die verschillende sites moet inloggen. De laatste cijfers geven aan dat inmiddels al meer dan 15.000 websites zijn aangesloten.

Facebook heeft een sterk argument door je comments die je achterlaat op de aangesloten websites weer te tonen binnen je profiel welke weer door anderen kunnen worden bekeken. Uiteindelijk komt straks alles tezamen op die ene site, Facebook, en zo kan een relatief kleine acquisitie van Friendfeed leiden tot een dominante positie in de online Wereld.

Google lijkt de enige die gelijke plannen heeft met hun dominantie op het gebied van Search, GMail, iGoogle en die andere 73 diensten. Ze zijn wellicht nog niet helemaal te vergelijken tenzij Google nu eens eindelijk Twitter overneemt. In de Washington Post stond een mooie zin daarover “It’s as classic an American struggle as Pepsi vs. Coke”.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Facebook

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Meta, het moederbedrijf van o.a. Facebook en Instagram, blijft zijn focus op innovatie vergroten met nieuwe functies voor zijn sociale media-app Threads. Het bedrijf test momenteel AI-gegenereerde samenvattingen in de "Trending Now"-sectie van Threads, exclusief beschikbaar voor gebruikers in de Verenigde Staten.

Social Media03.12.2024

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!