De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
[Breaking News] Europees onderzoek voorspelt aandeel voor Search Engine Marketing (SEM) van 40% van totale online advertentiebestedingen in Nederland in 2005 volgens online advertentiebureau V4M.
Nederlandse adverteerders hebben vorig jaar 34 miljoen bruto geïnvesteerd in search engine marketing het commercieel gebruik maken van zoekmachines, waarbij bedrijven aan aanbieders van search engine marketing betalen om hun producten, merken en diensten online te adverteren.
Dat stelt Forrester Research in een zojuist verschenen rapport over search engine marketing (SEM) in Nederland. Het Nederlandse onderzoek dat mede uitgevoerd is in opdracht van V4M, het online advertentiebureau van het netwerk van Ilse.nl, Startpagina en de Gouden Gids, voorspelt een toename van 34 miljoen bruto SEM bestedingen naar 59 bruto miljoen in 2005 en een verdriedubbeling naar 100 brutto miljoen over drie jaar.
Volgens Gert Jan Laurman, Algemeen Directeur van V4M, behoort de toenemende investering in search engine marketing tot de belangrijkste drivers(ontwikkelingen/factoren/trends) achter de groei van online adverteren in Nederland in 2005 .
Veelbesproken markt voor het eerst in kaart gebracht
In de laatste vier jaar is search engine marketing gegroeid vanuit het niets naar het meest besproken online marketing instrument. De omvang van de Nederlandse markt wordt middels het nieuwste rapport van Forrester Research voor het eerst in kaart gebracht. Het onderzoek maakt deel uit van een Europees Forrester rapport Europees Search Engine Marketing Forecaster (2004 € 2010).
Online adverteren groeit naar 8% van totale advertentiebudgetten in 2010
In het rapport geeft Forrester aan dat er in 2004 in totaal 112 miljoen bruto is uitgegeven aan online adverteren in Nederland, hetgeen 3% is van de totale advertentie uitgaven, in vergelijking tot 2% het voorgaande jaar. Forrester voorspelt dat online adverteren in Nederland tussen 2005 tot 2010 met gemiddeld 23% per jaar zal groeien tot 408 miljoen 8% van de totale advertentiebudgetten. Dit betekent dat Nederlandse bedrijven in de komende zes jaar in totaal 1.6 miljard zullen besteden aan online adverteren. Deze groei staat in contrast met omzetontwikkelingen bij traditionele vormen van adverteren.
Gegevens van Zenith Media laten zien dat uitgaven aan alle vormen van traditionele reclame de laatste twee jaar in Nederland zijn gedaald, terwijl online marketing steeg. TV reclame bijvoorbeeld daalde gemiddeld 4%, en krantenreclame gemiddeld 6% per jaar.
Omzet search engine marketing op weg naar 100 miljoen
Search marketing genereerde volgens het rapport van Forrester Research €34 miljoen bruto omzet in 2004, bijna eenderde van alle online advertentiebestedingen. Het rapport voorspelt een groei van 34 miljoen in 2004 naar €59 miljoen in 2005 en een sprong naar 100 miljoen brutto in 2007. In totaal zullen Nederlandse adverteerders de komende zes jaar 578 miljoen uitgeven aan search marketing.
Van de zestien deelnemende landen in het Europese rapport van Forrester staat Nederland nu reeds op de vierde plaats in termen van omzet in SEM bestedingen. Met een verwachtte omzetgroei voor SEM van 73% in 2005 staat Nederland ook ruim boven het Europese groeigemiddelde voor het komende jaar.
MKB wordt een nieuwe driver van search engine marketing in Nederland.
Momenteel zijn het de voorlopers in online marketing die de groei van SEM bepalen, zoals de bijvoorbeeld financiële dienstverlening, de reisbranche en grote bedrijven als Wehkamp en Speurders.nl.
“Het oriëntatie- en aankoopgedrag van consumenten en bedrijven zal zich de komende jaren nog meer gaan verschuiven naar het Internet. Ook de grote groep kleinere, regionaal georiënteerde bedrijven zullen steeds vaker gedwongen worden hun marketingdoelstellingen online in te gaan invullen”, aldus Gert Jan Laurman, Algemeen Directeur van V4M. “Hiermee zal de komende jaren de groei zich in sterke mate gaan verplaatsen naar het Midden- en Kleinbedrijf”.
Verder lezen over Mac
Online04.12.2024
Mailbird nu ook beschikbaar voor Mac: populaire e-mailclient breidt uit
Gadgets30.10.2024
Apple geeft de Mac mini een heel ander uiterlijk
Gadgets25.10.2024
Apple kondigt volgende week nieuwe Macs aan
Mobile11.06.2024
Apple WWDC 2024: de 10 grootste aankondigingen
Gadgets24.01.2024
Apple Mac bestaat 40 jaar: en er is veel veranderd
Gadgets15.01.2024
Wat is een mini-PC en is het beter dan een gewone desktop?
Gadgets13.12.2023
Fix je iPhone of Mac gewoon zelf: Apple lanceert DIY in Nederland
Gadgets30.10.2023
Onze verwachtingen voor Apple’s Scary Fast-event vannacht
Verder lezen over Reclame
Advertising08.12.2024
Dit zijn de leukste kerstcommercials van 2024
Advertising27.11.2024
Kerstcommercials worden kerstfilms waarbij je spullen koopt via je tv
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Advertising22.07.2024
Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden
Entertainment13.05.2024
Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame
Gadgets10.05.2024
Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Verder lezen over Zoekmachine
Search10.12.2024
Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024
Search06.12.2024
Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar
Search03.12.2024
Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?
Search01.11.2024
ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search06.08.2024
Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Artificial Intelligence01.08.2024