Search17.03.2005

Nederlandse markt SEM groeit naar 100 miljoen binnen 3 jaar


1110954427search.jpg
1110954427search.jpg

[Breaking News] Europees onderzoek voorspelt aandeel voor Search Engine Marketing (SEM) van 40% van totale online advertentiebestedingen in Nederland in 2005 volgens online advertentiebureau V4M.

Nederlandse adverteerders hebben vorig jaar 34 miljoen bruto geïnvesteerd in search engine marketing het commercieel gebruik maken van zoekmachines, waarbij bedrijven aan aanbieders van search engine marketing betalen om hun producten, merken en diensten online te adverteren.

Dat stelt Forrester Research in een zojuist verschenen rapport over search engine marketing (SEM) in Nederland. Het Nederlandse onderzoek dat mede uitgevoerd is in opdracht van V4M, het online advertentiebureau van het netwerk van Ilse.nl, Startpagina en de Gouden Gids, voorspelt een toename van 34 miljoen bruto SEM bestedingen naar 59 bruto miljoen in 2005 en een verdriedubbeling naar 100 brutto miljoen over drie jaar.

Volgens Gert Jan Laurman, Algemeen Directeur van V4M, behoort de toenemende investering in search engine marketing tot de belangrijkste drivers(ontwikkelingen/factoren/trends) achter de groei van online adverteren in Nederland in 2005 .

Veelbesproken markt voor het eerst in kaart gebracht

In de laatste vier jaar is search engine marketing gegroeid vanuit het niets naar het meest besproken online marketing instrument. De omvang van de Nederlandse markt wordt middels het nieuwste rapport van Forrester Research voor het eerst in kaart gebracht. Het onderzoek maakt deel uit van een Europees Forrester rapport Europees Search Engine Marketing Forecaster (2004 € 2010).

Online adverteren groeit naar 8% van totale advertentiebudgetten in 2010

In het rapport geeft Forrester aan dat er in 2004 in totaal 112 miljoen bruto is uitgegeven aan online adverteren in Nederland, hetgeen 3% is van de totale advertentie uitgaven, in vergelijking tot 2% het voorgaande jaar. Forrester voorspelt dat online adverteren in Nederland tussen 2005 tot 2010 met gemiddeld 23% per jaar zal groeien tot 408 miljoen 8% van de totale advertentiebudgetten. Dit betekent dat Nederlandse bedrijven in de komende zes jaar in totaal 1.6 miljard zullen besteden aan online adverteren. Deze groei staat in contrast met omzetontwikkelingen bij traditionele vormen van adverteren.

Gegevens van Zenith Media laten zien dat uitgaven aan alle vormen van traditionele reclame de laatste twee jaar in Nederland zijn gedaald, terwijl online marketing steeg. TV reclame bijvoorbeeld daalde gemiddeld 4%, en krantenreclame gemiddeld 6% per jaar.

Omzet search engine marketing op weg naar 100 miljoen

Search marketing genereerde volgens het rapport van Forrester Research €34 miljoen bruto omzet in 2004, bijna eenderde van alle online advertentiebestedingen. Het rapport voorspelt een groei van 34 miljoen in 2004 naar €59 miljoen in 2005 en een sprong naar 100 miljoen brutto in 2007. In totaal zullen Nederlandse adverteerders de komende zes jaar 578 miljoen uitgeven aan search marketing.

Van de zestien deelnemende landen in het Europese rapport van Forrester staat Nederland nu reeds op de vierde plaats in termen van omzet in SEM bestedingen. Met een verwachtte omzetgroei voor SEM van 73% in 2005 staat Nederland ook ruim boven het Europese groeigemiddelde voor het komende jaar.

MKB wordt een nieuwe driver van search engine marketing in Nederland.

Momenteel zijn het de voorlopers in online marketing die de groei van SEM bepalen, zoals de bijvoorbeeld financiële dienstverlening, de reisbranche en grote bedrijven als Wehkamp en Speurders.nl.

“Het oriëntatie- en aankoopgedrag van consumenten en bedrijven zal zich de komende jaren nog meer gaan verschuiven naar het Internet. Ook de grote groep kleinere, regionaal georiënteerde bedrijven zullen steeds vaker gedwongen worden hun marketingdoelstellingen online in te gaan invullen”, aldus Gert Jan Laurman, Algemeen Directeur van V4M. “Hiermee zal de komende jaren de groei zich in sterke mate gaan verplaatsen naar het Midden- en Kleinbedrijf”.

...

Verder lezen over Mac

Mailbird nu ook beschikbaar voor Mac: populaire e-mailclient breidt uit

Mailbird, de populaire e-mailclient die wereldwijd door miljoenen Windows-gebruikers wordt vertrouwd, heeft zijn langverwachte Mac-versie gelanceerd. Deze release brengt dezelfde overzichtelijke eenvoud en strakke vormgeving naar Apple-gebruikers, waardoor e-mailbeheer op macOS efficiënter en gebruiksvriendelijker wordt.

Online04.12.2024

Mailbird nu ook beschikbaar voor Mac: populaire e-mailclient breidt uit

Apple geeft de Mac mini een heel ander uiterlijk

Je levert in op het aantal poorten, maar deze goedkoopste manier om op een Mac te werken wordt wel voorzien van de nieuwste M4-processoren.

Gadgets30.10.2024

Apple geeft de Mac mini een heel ander uiterlijk

Apple kondigt volgende week nieuwe Macs aan

Apple hint zelf naar nieuwe Macs door een X-post van Greg Joswiak, de marketing-topman van Apple. Hij zegt dat je je kalender moet maccen.

Gadgets25.10.2024

Apple kondigt volgende week nieuwe Macs aan

Apple WWDC 2024: de 10 grootste aankondigingen

Het is wat iedereen zegt, en nu ook wat Apple zegt: kunstmatige intelligentie. Dit zijn de 10 grootste aankondigingen van Apple WWDC 2024.

Mobile11.06.2024

Apple WWDC 2024: de 10 grootste aankondigingen

​Apple Mac bestaat 40 jaar: en er is veel veranderd

Het is deze week veertig jaar geleden dat Apple met zijn eerste Mac op de proppen kwam. Het bijzondere aan dit apparaat was dat het een alles-in-een computer was. Wel een los toetsenbord en losse muis, maar de monitor en...

Gadgets24.01.2024

​Apple Mac bestaat 40 jaar: en er is veel veranderd

Wat is een mini-PC en is het beter dan een gewone desktop?

We zien het de laatste tijd steeds vaker en op CES was het ook weer raak: de mini-PC. Het is een klein kastje dat je onder andere kent van Apple, de Mac Mini, maar ook van Intel met zijn Intel NUC. Ze zijn erg hip: is he...

Gadgets15.01.2024

Wat is een mini-PC en is het beter dan een gewone desktop?

Fix je iPhone of Mac gewoon zelf: Apple lanceert DIY in Nederland

Apple biedt zijn zelfreparatieprogramma nu ook aan in Nederland. Goed nieuws, want hierdoor kun je Apple-onderdelen kopen om zelf je iPhone of je Mac te repareren. Zo heb je dus wel échte onderdelen, maar hoef je geen g...

Gadgets13.12.2023

Fix je iPhone of Mac gewoon zelf: Apple lanceert DIY in Nederland

Onze verwachtingen voor Apple’s Scary Fast-event vannacht

Je moet er even voor opblijven, maar als je een beetje een Mac-fan bent, dan doe je dat natuurlijk. Waar evenementen van Apple meestal in de Amerikaanse ochtend plaatsvinden, heeft het bedrijf nu gekozen voor een moment...

Gadgets30.10.2023

Onze verwachtingen voor Apple’s Scary Fast-event vannacht

Verder lezen over Reclame

Dit zijn de leukste kerstcommercials van 2024

Sinterklaas is weg, de kersttijd breekt aan en dat betekent: de mooiste commercials van het jaar. Dit zijn de leukste kerstcommercials.

Advertising08.12.2024

Dit zijn de leukste kerstcommercials van 2024

Kerstcommercials worden kerstfilms waarbij je spullen koopt via je tv

Misschien is een reclame op zich niet meer genoeg: Walmart maakte een hele film om de kersttijd in te luiden.

Advertising27.11.2024

Kerstcommercials worden kerstfilms waarbij je spullen koopt via je tv

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

De Ster Gouden Loeki van 2024 wordt alweer de dertigste editie van deze publieksprijs voor reclame. In 1995 werd de prijs voor het eerst uitgereikt aan KLM voor hun commercial 'Zwanen', en in de jaren daarna zijn nog vele iconische reclames beloond met de felbegeerde publieksprijs. Begin volgend jaar wordt bekend wie er tijdens deze jubileumeditie met de winst vandoor gaat.

Advertising22.07.2024

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Vandaag, maandag 13 mei 2024, introduceert de Nederlandse tv-streamingdienst NLZIET een nieuw en goedkoper Basis-abonnement. Dit nieuwe abonnement kost €7,95 per maand en bevat reclame in de VOD-content van de RTL- en Talpa-zenders.

Entertainment13.05.2024

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

Apple biedt zijn excuses aan, zegt dat het de plank heeft misgeslagen, maar het laat zijn controversiële reclame wel staan. 

Gadgets10.05.2024

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!

Verder lezen over Zoekmachine

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

Enerzijds omdat jongeren bijvoorbeeld al vaker zoeken via social media zoals TikTok en Instagram, maar binnenkort ook omdat AI-bonzen zich er nu mee gaan bemoeien.

Search01.11.2024

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

Zoek jij ooit wel eens iets op een andere zoekmachine dan die van Google? We achten de kans klein. Google is zelfs een monopolist geoordeeld.

Search06.08.2024

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

OpenAI heeft met de introductie van SearchGPT een nieuwe mijlpaal bereikt in de wereld van kunstmatige intelligentie en zoektechnologie. Dit prototype combineert geavanceerde AI-modellen met realtime webinformatie, waardoor gebruikers snel en nauwkeurig antwoorden kunnen verkrijgen via een gebruiksvriendelijke conversatie-interface.

Artificial Intelligence01.08.2024

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie