Search14.03.2008

Overname Doubleclick: Google is nu een SEO!


overname-doubleclick-google-is-nu-een-se.jpg
overname-doubleclick-google-is-nu-een-se.jpg

Het zal je niet zijn ontgaan dat de voorgenomen overname van DoubleClick door Google deze week definitief is goedgekeurd.

Maar is er potentiële belangenverstrengeling tussen Google en Performics, het zoekmachinemarketing bureau van Doubleclick?

Belangenverstrengeling: Google in de SEO business
Met de overname van Doubleclick is Google nu ook eigenaar van Performics, het zoekmachinemarketing bureau van Doubleclick.

Maar…wacht even. Betekent dit dat Google nu via Performics klanten gaat adviseren hoe ze hogere posities realiseren in…uhm…Google? Ja, dat klopt. Google is nu actief in de SEO business. Belangenverstrengeling? Ik dacht het wel! Google geeft zelf aan:

“…While Google doesn’t have relationships with any SEOs…”

Vanaf nu heeft Google dus wel een relatie met een SEO, een zoekmachine optimalisatie bureau. Daarin schuilt het probleem. Ook al zouden ze Performics volledig scheiden van de rest van Google, dan nog is er de perceptie dat Performics misschien wel een voorkeursbehandeling krijgt.

‘Paid inclusion’
En er speelt nog meer. Met Performics biedt Google nu ‘paid inclusion’ aan, een praktijk die Google al jaren verbiedt! Paid inclusion is het betalen voor een betere positie in de zoekresultaten. Google geeft aan dat ze dit niet doen:

“…While Google never sells better ranking in our search results, several other search engines combine pay-per-click or pay-for-inclusion results with their regular web search results…”

Natuurlijk blijft Google bij dit standpunt voor hun eigen zoekmachine, maar met Performics verkopen ze nu wel paid inclusion aan klanten voor Yahoo.

Performics afstoten
Google had deze week in hun reactie moeten aangeven dat ze Performics snel zouden afstoten. Dat hebben ze helaas niet gedaan en dit zou nog wel eens veel stof kunnen doen opwaaien in SEO-land.

Tot nu toe heeft Google het volgende standpunt, zoals ze SearchEngineLand lieten weten, voor wat betreft Performics:

“…In the near term, we intend to operate Performics as a stand-alone business unit consistent with its past practices. Upon the completion of our integration planning with respect to Performics, we will be in a better position to announce our future plans for this business…”

Het is niet zo dat Google geen tijd heeft gehad hierover na te denken. Na de aankondiging bijna een jaar geleden, was er voldoende tijd om dit probleem op te lossen. Het is teleurstellend dat Google dit nog niet heeft gedaan.

...

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken