Online27.10.2014

​Zijn vrouwen de nieuwe ‘emerging market’?


Op de financiële pagina’s van kranten en op financiële websites ging het de laatste jaren vaak over de BRIC-landen. Brazilië, Rusland, India en China waren opkomende landen waar je als ondernemer bij moest zijn. Het zijn inmiddels andere tijden, waarbij de perspectieven voor deze landen er weer heel anders uitzien dan enkele jaren geleden. Maar door alle aandacht voor de BRIC-landen lijkt een andere minstens zo belangrijke ‘emerging market’ , dichter bij huis, veel minder in de picture te staan. Ik doel op de markt van werkende vrouwen.

Volgens Amerikaanse onderzoeken bepalen vrouwen wereldwijd wat er gebeurt met twintig biljoen dollar aan bestedingen. In de komende vijf jaar is dat naar verwachting 28 biljoen dollar. Dat is meer dan wat er nu omgaat in China en India samen. En dit is nog maar één kant van het verhaal. Doordat steeds meer vrouwen hoger opgeleid worden, zijn ze meer gaan verdienen. Volgens de Harvard Business Review hebben wereldwijd een miljard vrouwen een betaalde baan. Dat zal de komende vijf jaar groeien naar 1,2 miljard. Tegelijkertijd stijgt ook hun gemiddelde inkomen met 8,1 procent (tegen 5,8 procent voor mannen). Het CBS berekende voor Nederland dat het steeds meer voorkomt dat vrouwen een hoger inkomen hebben dan hun partner. In 2002 was bij dertien procent van de (echt)paren van 15 tot 65 jaar de vrouw de hoofdkostwinner, in 2012 was dat al bij 19 procent het geval. Uiteraard zijn er belangrijke verschillen in levensstijl en opvattingen tussen vrouwen in Amsterdam, Peking en New York. Maar uiteindelijk bepalen ze alle drie in belangrijke mate wat er gebeurt met het te besteden budget/inkomen.

Toen de BRIC-landen opkwamen, gingen westerse bedrijven als eerste hun talenkennis uitbreiden – in Californië wordt nog steeds op grote schaal Chinees geleerd! Om in te spelen op deze andere ‘emerging market’ is het slim om met de beschikbare technologie te bepalen of je hier ook trends ziet en hoe je hier als bedrijf op kunt inspelen. Het is een ontwikkeling, die van invloed is op alle aspecten van de bedrijfsvoering: van productontwikkeling en marketing tot aan marktonderzoek en customer experience. Eerste vereiste is dat je bepaalt in hoeverre je bedrijf vrouwen bereikt. Op basis daarvan kun je een actieplan maken om gericht deze markt te betreden. Hiervoor is steeds meer technologie beschikbaar, bijvoorbeeld in de vorm van data-driven marketing, big data analytics of customer experience-optimalisatie. In de Verenigde Staten zijn veel bedrijven hier al ver mee. Europa lijkt nog wat achter te blijven. Maar zoals met veel andere ontwikkelingen die in Amerika starten, is de kans groot dat dit achterblijven een tijdelijke zaak is. 

Deze blogpost is geschreven door Jannie Minnema, Oracle.