Online16.09.2020

Weinig vertrouwen​ in gebruik van robots in fysieke winkels


Nederlandse consumenten staan zeer sceptisch tegenover het gebruik van robots in fysieke winkels. Een meerderheid (62%) wil er zelfs niet door geholpen worden, zo blijkt uit een recent onderzoek van ShoppingTomorrow.

“Consumenten verwachten een persoonlijke ervaring, maar ze willen daarbij zo min mogelijk geconfronteerd worden met techniek”, aldus Inge Demoed, programmamanager bij ShoppingTomorrow.

ShoppingTomorrow doet ieder jaar onderzoek onder consumenten naar hun (online) winkelervaringen, -verwachtingen en -voorkeuren. Dit jaar vond het onderzoek plaats in juli, dus nog wel in een periode dat de gevolgen van de COVID-19-uitbraak merkbaar waren, maar na de grootste piek in maart en april.

Robots in winkels

Uit het onderzoek blijkt dat slechts 8% van de Nederlandse consumenten weleens contact heeft gehad met een robot in een winkel. 62% zegt niet open te staan voor de hulp van een robot, en de helft van de respondenten gelooft niet beter geholpen te kunnen worden door robots. De meeste consumenten verwachten dat deze het best ingezet kunnen worden voor het schoonmaken van de winkel, het vullen van de schappen en het geven van productinformatie.

<i>Een bekend voorbeeld is Pepper.</i>
Een bekend voorbeeld is Pepper.

Personalisatie

Uit het onderzoek blijkt verder dat drie kwart van de consumenten over vijf jaar een gepersonaliseerde shopervaring verlangt. Ondertussen verwacht slechts de helft van de consumenten dat gepersonaliseerde promoties en aanbevelingen tegen die tijd ook daadwerkelijk beschikbaar zijn in het Nederlandse retaillandschap.

“Toen we dezelfde vraag vorig jaar stelden, dacht nog 62% dat deze technologie binnen vijf jaar beschikbaar zou komen. Het lijkt er dus op dat consumenten minder vertrouwen hebben in de opkomst van personalisatie”, geeft Demoed aan.

Consumenten staan overigens wel positief tegenover personalisatie, hoewel 49% zich nog niet prettig voelt bij de gedachte om persoonlijke informatie te delen met winkels. Opvallend is dat 35% aan geeft een financiële tegemoetkoming te willen ontvangen voor het delen van data.

Consumenten staan over het algemeen positief tegenover de technologische ontwikkelingen die het winkelen vergemakkelijken en verbeteren. Van alle nieuwe technologieën zijn consumenten met name te spreken over een lichaams- of voetscanner om de maat van een product te bepalen (83% positief) en over virtual reality (80%).

Mobiel shoppen en social media

Mobiel winkelen groeit hard: 66% van de Nederlandse webshoppers gebruikt inmiddels een smartphone voor het online winkelen. Bijna de helft van hen verwacht in 2025 het meeste van de online aankopen via mobiel te doen. Verder blijkt dat consumenten ook in de fysieke winkel steeds vaker de smartphone erbij pakken, met name om social media te bekijken maar ook voor het scannen en betalen van producten.

Ook het winkelen via social media wint terrein, al is hier vooralsnog sprake van een lichte stijging. Een op de vijf Nederlandse heeft het afgelopen jaar een aankoop gedaan via Facebook. Dit is een kleine stijging ten opzichte van 2019, toen dit nog 17% was.

Online versus offline

Nederlandse consumenten verwachten over vijf jaar 37% van hun aankopen online te doen. De coronacrisis en de bijbehorende impuls voor de online bestedingen heeft dus niet tot een hogere verwachting van het online omzetaandeel geleid. Uitzonderingen daarop zijn de categorieën Telecom, Food/Nearfood en Health & Beauty. Opvallend is dat 71% van de consumenten verwacht dat er over vijf jaar nog maar een paar (online) shops over zijn in elke sector (marktconcentratie).

Als consumenten advies nodig hebben over de aankoop van een product of dienst, dan blijven ze het liefst naar een fysieke winkel gaan (70% ten opzichte van 73% in 2019). En ook voor het aangaan van een relatie met een winkel, gaan ze liever naar een fysieke shop (71%) dan naar een webshop (50%). Hierbij is het interessant te zien dat het zogenoemde showrooming aan populariteit verliest: waar 47% van de consumenten in 2019 nog producten in de winkel bekeek om ze vervolgens online te bestellen en thuis te laten leveren, is dit aandeel gezakt naar 41% dit jaar.

Uit het onderzoek blijkt ten slotte dat 81% van de consumenten minder snel koopt bij een webwinkel als er betaald moet worden voor het retourneren van producten. Opvallend is echter dat 33% verklaart wel bereid te zijn om servicekosten te betalen wanneer diegene een aantal artikelen online bestelt, deze thuis uitprobeert en er vervolgens weer een aantal terugstuurt.

Meer info weten, of het volledige onderzoek downloaden doe je hier.

[Fotocredits © Sergey Ryzhov & VTT Studio – Adobe Stock]

Verder lezen over Consument

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

Lexus mag zich een jaar lang het meest betrouwbare automerk van Nederland noemen. Uit groot onderzoek van de Consumentenbond onder eigenaars komt Lexus als meest betrouwbare automerk naar voren met een ongekend hoge scor...

Automotive24.01.2024

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoek
​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Je krijgt misschien geld terug als je een televisie hebt gekocht tussen 2013 en 2018. De Consumentenorganisaties zijn al een tijdje bezig met een juridische procedure tegen Samsung, dat prijsafspraken maakte met webwinke...

Gadgets22.12.2023

​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Met vriendelijke groet, Samsung?
​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Apple wil veel geld verdienen, de ACM wil vooral dat consumenten een eerlijke prijs betalen. Het strijd dan ook al jaren voor een wereld waarin je niet die enorm hoge commissies hoeft te betalen die dating-apps moeten be...

Mobile01.11.2023

​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten

Stichting Data Bescherming Nederland (SDBN) start een rechtszaak tegen Amazon om de tech-gigant ter verantwoording te roepen vanwege een grootschalige schending van de privacy van Nederlandse consumenten. De dagvaarding...

Nieuws19.10.2023

Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten

​Apple en ACM lijnrecht tegenover elkaar rondom datingapps

De Autoriteit Consument en Markt ligt al een tijdje met Apple overhoop over datingapps. Het is echter geheim waarom de twee elkaar nu in de rechtbank treffen. Het gaat wel over datingapps, maar waar Apple nu precies niet...

Nieuws02.10.2023

​Apple en ACM lijnrecht tegenover elkaar rondom datingapps

Verder lezen over Nederland

Getir stopt met flitsbezorging in Nederland

Getir, gezien als een van de pioniers op het gebied van flitsbezorgingen van boodschappen, heeft vandaag (29 april 2024) aangekondigd dat zij het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Nederland en de Verenigde Staten gaat verlaten.

Nieuws29.04.2024

Getir stopt met flitsbezorging in Nederland

Ook weg uit de UK, US en Duitsland
Het is Koningsdag! Dit zijn de leukste tweets en inhakers

Het is Koningsdag: de dag waarop je spullen kunt verkopen of blij kunt worden van een mooie aankoop voor weinig. Dit zijn de leukste tweets.

Nieuws27.04.2024

Het is Koningsdag! Dit zijn de leukste tweets en inhakers

Alles wat je moet weten over het casino zonder Cruks

Welkom in de dynamische wereld van online gokken, waar iedere klik je kan brengen naar een nieuw avontuur. Precies in het midden van deze digitale ontdekkingsreis vinden we het casino zonder Cruks, een oase voor spelers...

Entertainment09.04.2024

Alles wat je moet weten over het casino zonder Cruks

De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland

Het is 420 meter lang en daarmee de langste hyperloop van Europa. We hebben het over het gloednieuwe European Hyperloop Center in Veendam. Het is te vinden bij Husa Logistics en kostte 7,5 miljoen euro om te bouwen. Spec...

Technology28.03.2024

De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland

Witte Donderdag, Pasen, Pinksteren: zo zit het met de feestdagen

We hebben komend weekend lekker een dagje langer vrij, omdat het Pasen is. Een welbekende vraag tijdens deze feestdag is natuurlijk: wat gebeurde er eigenlijk met Pasen? Je hoeft niet een hele bijbel door te akkeren om d...

Nieuws26.03.2024

Witte Donderdag, Pasen, Pinksteren: zo zit het met de feestdagen

​Dit zijn de beste Nederlandse steden voor padellers

Er is tennis, er is squash en er is padel. Steeds vaker zien we in Nederland padelbanen verschijnen en dat is niet vreemd: het is een enorm goede sport. Nu blijkt volgens een onderzoek van Holidu dat er bepaalde steden i...

Lifestyle20.03.2024

​Dit zijn de beste Nederlandse steden voor padellers

Wie is de Mol S24 – Finale: wie is uiteindelijk De Mol?

Het was weer een mooie reis die we als kijker met de kandidaten van Wie is de Mol? hebben meegemaakt. Mexico natuurlijk, maar ook de reis die we elke week weer doormaakten met het ontdekken wie dan toch De Mol is. Er zij...

Entertainment09.03.2024

Wie is de Mol S24 – Finale: wie is uiteindelijk De Mol?

En de Mol is...
​Drones & AI helpen boeren bij het voldoen aan Europese milieuregels

Onderzoekers van Unmanned Valley, Greenport Duin- en Bollenstreek en NL Space Campus zijn erin geslaagd om een AI-model te ontwikkelen waarmee drones botrytis kunnen herkennen. Het model gebruikt kunstmatige intelligenti...

Nieuws07.03.2024

​Drones & AI helpen boeren bij het voldoen aan Europese milieuregels

Verder lezen over Retail

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

4 handige tips voor het opzetten van een webshop

Het opzetten van een webshop is een uitstekende manier om een breed scala aan klanten te bereiken. Of je nu een nieuwkomer bent in de e-commercewereld of je bestaande bedrijf online wilt uitbreiden, hier zijn vier handig...

Online17.08.2023

4 handige tips voor het opzetten van een webshop

Verder lezen over Robot

Creepy: deze robothond heeft een vlammenwerper op zijn rug

Hij is doodeng: de robothond Thermonator. Hij is er om straten van sneeuw te ontdoen, zegt men, maar het is gewoon een griezel.

Technology26.04.2024

Creepy: deze robothond heeft een vlammenwerper op zijn rug

Het internet is gefascineerd door Transformers-speelgoed: dit is waarom

Het internet heeft een nieuwe obsessie: de Megatron-tank-speelgoedrobot van Robosen. Dit is wat het zo'n aantrekkelijk stuk speelgoed maakt.

Gadgets26.04.2024

Het internet is gefascineerd door Transformers-speelgoed: dit is waarom

De Atlas-robot van Boston Dynamics is onherkenbaar geworden

Boston Dynamics heeft zijn nieuwe Atlas-robot geïntroduceerd en die ziet er heel anders uit dan zijn voorganger. Vooral het gezicht is een wereld van verschil.

Technology18.04.2024

De Atlas-robot van Boston Dynamics is onherkenbaar geworden

Facelift of faceswap?
Gerucht: Apple ontwikkelt een huisrobot

Het leek gek toen Apple een VR-bril bleek te maken, maar ook toen bekend werd dat het populaire gadgetmerk een auto in productie had. Nu is dat laatste ook afgeblazen, maar nu is er weer een andere tak van sport waar App...

Technology04.04.2024

Gerucht: Apple ontwikkelt een huisrobot

De mens-achtige robot van Unitree kan eng goed traplopen

Het Chinese Unitree heeft een robot ontwikkeld die op twee benen staat en dat eigenlijk nog beter doet dan mensen. Je kunt hem schoppen en hij vindt zijn evenwicht snel weer. Ook kan hij snel traplopen en zelfs pirouette...

Technology04.03.2024

De mens-achtige robot van Unitree kan eng goed traplopen

​Xiaomi onthult zijn nieuwe robothond CyberDog 2: flinke upgrade

Het apparaat heeft 19 sensoren om te zorgen dat hij kan kijken, aanraking kan ‘voelen’ en kan horen. Waar honden normaal bekend staan om hun reuk is dat bij de Xiaomi CyberDog 2 niet het geval. Daar merk je verder we...

Gadgets28.02.2024

​Xiaomi onthult zijn nieuwe robothond CyberDog 2: flinke upgrade

Roomba blijft van Roomba: 5 redenen waarom dat beter is

Robotstofzuigermerk Roomba wordt niet overgenomen door Amazon. Het trekt zich terug omdat grote overheidsinstanties aangeven dat ze het niet zien zitten en willen onderzoeken. Hoewel dat voor Amazon ongetwijfeld een domp...

Gadgets01.02.2024

Roomba blijft van Roomba: 5 redenen waarom dat beter is

​Tijdmachine: Sony robothond Aibo was een gewild apparaat

Aibo: zegt het jou iets? Waarschijnlijk heb je er wel eens eentje gezien. Aibo is de robothond van Sony. Hij werd geïntroduceerd in 1999, maar met de eerste Aibo was de kous niet af, er volgden er meer. We stappen in de...

Technology29.01.2024

​Tijdmachine: Sony robothond Aibo was een gewild apparaat

Maar hij is niet dood hoor

Verder lezen over Toekomst

SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI

SAP Labs France, een SAP-dochteronderneming die zich bezighoudt met R&D-activiteiten, kondigt de opening aan van haar Customer Experience Center in het Zuid-Franse technologiepark Sophia Antipolis.

Technology17.04.2024

SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI

AI in de Zorg: Inzichten van HLTH Europe Roadshow 2024

Na de verhelderende presentaties tijdens de HLTH Europe Roadshow 2024 blijft één ding onmiskenbaar: de toekomst van de gezondheidszorg is nauw verweven met technologische innovatie.

Technology17.04.2024

AI in de Zorg: Inzichten van HLTH Europe Roadshow 2024

Die botsproef in de ruimte heeft een Nederlands tintje

Ergens in de uitgestrektheid van de ruimte zou zomaar een onopgemerkte asteroïde op koers kunnen liggen voor een frontale botsing met de aarde.

Technology15.04.2024

Die botsproef in de ruimte heeft een Nederlands tintje

Dit is HyperScout H.
Nationale Quantum Cursus nu beschikbaar voor het grote publiek

Deze cursus is een initiatief om het brede publiek, scholieren, bedrijven en beleidsmakers bewust te maken van de opkomende mogelijkheden en uitdagingen van quantumtechnologie.

Technology15.04.2024

Nationale Quantum Cursus nu beschikbaar voor het grote publiek

Quantum wordt de volgende techrevolutie
2024 is hét jaar om te investeren in een thuisbatterij

Weet je hoeveel van de stroom die je zonnepanelen opwekken je zelf gebruikt? 30 procent. De rest gaat terug het net op.

Technology12.04.2024

2024 is hét jaar om te investeren in een thuisbatterij

En dit is waarom
135.000 voetstappen voor een duurzame boodschap in de sneeuw

Marketing12.04.2024

135.000 voetstappen voor een duurzame boodschap in de sneeuw

in de strijd tegen plastic
Stellantis Freedom of Mobility Forum ambitie voor wereldwijde duurzame mobiliteit

Het Freedom of Mobility Forum is is een platform dat geïnitieerd is door Stellantis, een van de grootste wereldwijde autofabrikanten en bij ons bekend met o.a. merken als Fiat, Opel, Peugeot, DS Automobiles, Citroen, Je...

Technology27.03.2024

Stellantis Freedom of Mobility Forum ambitie voor wereldwijde duurzame mobiliteit

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Vandaag de dag is een auto niet meer weg te denken uit onze wereld. En hoeveel problemen er ook aan verbonden zijn (files, brandstofprijzen, milieuschade, ongelukken, enzovoort), de mensheid blijft steeds meer nieuwe voe...

DC Business21.03.2024

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in Nederland