Online18.06.2018

Sjoemel-influencers? Het is een ding en Unilever is er klaar mee


Nepvolgers komen je duur te staan

Het is tegenwoordig meer dan normaal om gebruik te maken van influencers om je producten en diensten te slijten. Die mensen hebben een vaak grote achterban en dat is dus een prima manier om je merk onder de aandacht te krijgen. Het probleem met influencers is dat die achterban vaker wel dan niet nep is. Bewust of onbewust, heel veel influencers hebben een cijfertje achter hun volgers staan dat niet strookt met de realiteit.

Mega-bedrijf Unilever is daar wel klaar mee. Ze hebben vandaag aangekondigd dat ze als bedrijf geen volgers zullen kopen en daarnaast ook niet meer zullen werken met influencers die volgers kopen. Ze willen zich ook voornamelijk gaan richten op social media-platforms die hun best doen om volgerfraude te bestrijden en die transparant zijn daarover.

Ondergraven

Bij Unilever hebben ze een trend opgepikt die al langer rondzingt in de online marketing wereld: influencers zijn niet altijd even betrouwbaar. Er zijn genoeg influencers die hun best doen en hun volgers verdiend hebben, maar er zitten volgens chief marketing officer Keith Weed ook een “aantal rotte appels” tussen die het nogal aan het verpesten zijn voor de rest. Hij is er dan nog mild over, maar uiteindelijk schijnen meer dan 40 procent van de influencers (soms zonder het door te hebben) een legertje bots in hun volgers te hebben zitten.

Doordat die slechte verhalen automatisch het vertrouwen in de hele influencer-sector ondermijnen zou dat er voor kunnen zorgen dat bedrijven zich nog wel een paar keer bedenken voordat ze nog in zee gaan met influencers. Als de zogenaamde engagement toch helemaal nep is, wat heb je er als merk dan aan? Er wordt veel geld uitgegeven om mensen te bereiken en als al die impressies naar bots gaan wordt het ook nog eens moeilijker om na te gaan wat de ‘return’ is op deze investeringen.

Dure grap

Marketing kost een hoop geld en Unilever spendeerde daar alleen vorig jaar al 7,7 miljard aan. Dat juist dit bedrijf nu een streep trekt is niet alleen significant, het zal hoogstwaarschijnlijk een impact op de hele industrie hebben, net zoals ze dat deden toen ze YouTube en andere platformen onder druk hebben gezet om geen foute video’s te tonen.

Celebrity-influencers krijgen bedragen tot aan 100.000 euro voor een enkele Facebook-post, maar zelfs kleinere (micro) influencers krijgen al makkelijk 1000 euro betaald voor posts.Hopelijk heeft het effect: er is niks mis mee als mensen een grote schare volgers hebben, maar dan moeten dat wel ook échte volgers zijn. Zelfs als de influencers zelf dat niet zijn.

[Afbeeldingen © Eugenio Marongiu – Adobe Stock]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Influencers

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

TikTok heeft het een tijdje geprobeerd en het is overduidelijk bevallen: het videoplatform normaliseert lange video’s. Sterker nog: het beloont het zelfs. TikTok heeft zijn nieuwe fonds voor creators geopend en daarin...

Social Media06.03.2024

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

​5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen

“Ik maak wel een account op OnlyFans”, mensen zeggen het vaak als grapje, bijvoorbeeld als iets heel duur is, of als ze iets op werk doen waarvoor ze zogenaamd wel eens ontslagen zouden kunnen worden. Maar wat als je...

Social Media16.01.2024

​5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen

Influencers worden te duur, maar er is een oplossing

Een nieuw jaar en dat betekent voor veel bedrijven weer een nieuwe koers. Veel grote bedrijven hebben allang ontdekt dat je met influencers in een keer een groot publiek bereikt, maar die bedrijven merken inmiddels ook i...

Social Media01.01.2024

Influencers worden te duur, maar er is een oplossing

​KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie

De Eredivisie CV en DreamHack Sports Games maken bekend dat KPN zich ook de komende drie eDivisie-seizoenen als naming partner aan de gamingcompetitie verbindt. De voortzetting van dit partnership is vanaf het seizoen 20...

Gaming25.10.2023

​KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie

Een pop-up barber op tramstation Leidseplein

Philips OneBlade kondigde gisteren met trots een nieuwe samenwerking aan met twee invloedrijke figuren in de wereld van authenticiteit en stijl: Bram Krikke en de populaire TikTok barbier Reboir Kleijnendorst. Dat deden...

Gadgets25.10.2023

Een pop-up barber op tramstation Leidseplein

Werken met influencers? “Je moet weten waar de influencer enthousiast over is”

Je hebt als bedrijf steeds vaker te maken met andere manieren om je producten aan te prijzen. Je kunt een TikTok-video maken, je kunt livestreamen, en je kunt naast bijvoorbeeld journalisten inspireren om over je product...

Social Media03.10.2023

Werken met influencers? “Je moet weten waar de influencer enthousiast over is”

In gesprek met #spon
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

Social Media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

​Instagram Reels biedt nieuwe data-inzichten en montage-tools

Instagram schuurt weer iets dichter tegen TikTok aan: het komt nu met nieuwe inzichten voor Instagram Reels. Het gaat om inzichten voor creators, zoals nieuwe giften en een plek om inspiratie te vinden door de trending h...

Social Media18.04.2023

​Instagram Reels biedt nieuwe data-inzichten en montage-tools

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes

Verder lezen over Robot

De Atlas-robot van Boston Dynamics is onherkenbaar geworden

Boston Dynamics heeft zijn nieuwe Atlas-robot geïntroduceerd en die ziet er heel anders uit dan zijn voorganger. Vooral het gezicht is een wereld van verschil.

Technology18.04.2024

De Atlas-robot van Boston Dynamics is onherkenbaar geworden

Facelift of faceswap?
Gerucht: Apple ontwikkelt een huisrobot

Het leek gek toen Apple een VR-bril bleek te maken, maar ook toen bekend werd dat het populaire gadgetmerk een auto in productie had. Nu is dat laatste ook afgeblazen, maar nu is er weer een andere tak van sport waar App...

Technology04.04.2024

Gerucht: Apple ontwikkelt een huisrobot

De mens-achtige robot van Unitree kan eng goed traplopen

Het Chinese Unitree heeft een robot ontwikkeld die op twee benen staat en dat eigenlijk nog beter doet dan mensen. Je kunt hem schoppen en hij vindt zijn evenwicht snel weer. Ook kan hij snel traplopen en zelfs pirouette...

Technology04.03.2024

De mens-achtige robot van Unitree kan eng goed traplopen

​Xiaomi onthult zijn nieuwe robothond CyberDog 2: flinke upgrade

Het apparaat heeft 19 sensoren om te zorgen dat hij kan kijken, aanraking kan ‘voelen’ en kan horen. Waar honden normaal bekend staan om hun reuk is dat bij de Xiaomi CyberDog 2 niet het geval. Daar merk je verder we...

Gadgets28.02.2024

​Xiaomi onthult zijn nieuwe robothond CyberDog 2: flinke upgrade

Roomba blijft van Roomba: 5 redenen waarom dat beter is

Robotstofzuigermerk Roomba wordt niet overgenomen door Amazon. Het trekt zich terug omdat grote overheidsinstanties aangeven dat ze het niet zien zitten en willen onderzoeken. Hoewel dat voor Amazon ongetwijfeld een domp...

Gadgets01.02.2024

Roomba blijft van Roomba: 5 redenen waarom dat beter is

​Tijdmachine: Sony robothond Aibo was een gewild apparaat

Aibo: zegt het jou iets? Waarschijnlijk heb je er wel eens eentje gezien. Aibo is de robothond van Sony. Hij werd geïntroduceerd in 1999, maar met de eerste Aibo was de kous niet af, er volgden er meer. We stappen in de...

Technology29.01.2024

​Tijdmachine: Sony robothond Aibo was een gewild apparaat

Maar hij is niet dood hoor
​Stofzuiger of steelstofzuiger: wat past beter bij jou?

Je stofzuiger heeft het begeven, of misschien droom je gewoon al een tijdje van een steelstofzuiger. Is die echt zoveel beter dan de goede oude ‘hond’-stofzuiger die je achter je aan sleept? We zetten de twee typen s...

Lifestyle23.01.2024

​Stofzuiger of steelstofzuiger: wat past beter bij jou?

Deze huisrobot ploegt door de sneeuw en haalt het weg

We kennen de robotstofzuiger, we kennen de robotgrasmaaier, maar wist je dat er ook een robotsneeuwploeg is? We bedoelen dan niet een enorme bouwwerktuig-achtige variant zoals je in skigebieden ziet, maar een klein exemp...

Technology17.01.2024

Deze huisrobot ploegt door de sneeuw en haalt het weg

Voor als het nog langer blijft sneeuwen