Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Het is tegenwoordig meer dan normaal om gebruik te maken van influencers om je producten en diensten te slijten. Die mensen hebben een vaak grote achterban en dat is dus een prima manier om je merk onder de aandacht te krijgen. Het probleem met influencers is dat die achterban vaker wel dan niet nep is. Bewust of onbewust, heel veel influencers hebben een cijfertje achter hun volgers staan dat niet strookt met de realiteit.
Mega-bedrijf Unilever is daar wel klaar mee. Ze hebben vandaag aangekondigd dat ze als bedrijf geen volgers zullen kopen en daarnaast ook niet meer zullen werken met influencers die volgers kopen. Ze willen zich ook voornamelijk gaan richten op social media-platforms die hun best doen om volgerfraude te bestrijden en die transparant zijn daarover.
Ondergraven
Bij Unilever hebben ze een trend opgepikt die al langer rondzingt in de online marketing wereld: influencers zijn niet altijd even betrouwbaar. Er zijn genoeg influencers die hun best doen en hun volgers verdiend hebben, maar er zitten volgens chief marketing officer Keith Weed ook een “aantal rotte appels” tussen die het nogal aan het verpesten zijn voor de rest. Hij is er dan nog mild over, maar uiteindelijk schijnen meer dan 40 procent van de influencers (soms zonder het door te hebben) een legertje bots in hun volgers te hebben zitten.
Doordat die slechte verhalen automatisch het vertrouwen in de hele influencer-sector ondermijnen zou dat er voor kunnen zorgen dat bedrijven zich nog wel een paar keer bedenken voordat ze nog in zee gaan met influencers. Als de zogenaamde engagement toch helemaal nep is, wat heb je er als merk dan aan? Er wordt veel geld uitgegeven om mensen te bereiken en als al die impressies naar bots gaan wordt het ook nog eens moeilijker om na te gaan wat de ‘return’ is op deze investeringen.
Dure grap
Marketing kost een hoop geld en Unilever spendeerde daar alleen vorig jaar al 7,7 miljard aan. Dat juist dit bedrijf nu een streep trekt is niet alleen significant, het zal hoogstwaarschijnlijk een impact op de hele industrie hebben, net zoals ze dat deden toen ze YouTube en andere platformen onder druk hebben gezet om geen foute video’s te tonen.
Celebrity-influencers krijgen bedragen tot aan 100.000 euro voor een enkele Facebook-post, maar zelfs kleinere (micro) influencers krijgen al makkelijk 1000 euro betaald voor posts.Hopelijk heeft het effect: er is niks mis mee als mensen een grote schare volgers hebben, maar dan moeten dat wel ook échte volgers zijn. Zelfs als de influencers zelf dat niet zijn.
[Afbeeldingen © Eugenio Marongiu – Adobe Stock]
Verder lezen over Influencers
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Entertainment20.08.2024
A Faking It Special over Andrew Tate: Icon Or Toxic?
Social Media10.05.2024
Is deinfluencing de nieuwe trend in de influencercultuur?
Marketing30.04.2024
Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?
Social Media06.03.2024
Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok
Social Media16.01.2024
5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen
Social Media01.01.2024
Influencers worden te duur, maar er is een oplossing
Gaming25.10.2023
KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie
Verder lezen over Online Marketing
Marketing21.08.2024
HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Marketing19.06.2024
Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming
Social Media18.06.2024
Waarom je meer bekende koppen op TikTok voorbij ziet komen
Marketing10.06.2024
IKEA rekruteert Roblox-spelers als virtuele medewerkers
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterVerder lezen over Robot
Automotive11.09.2024
Robottaxi’s blijken lang niet zulke brokkenpiloten als mensen
Technology23.08.2024
Mens-achtige robot Atlas is beter dan jij: kan push-ups
Technology22.07.2024
Sigaretten op het strand? Deze robot ruimt ze op
Technology10.07.2024
Robotchirurgen verrichten meer dan 400 succesvolle hartoperaties
Online20.06.2024
We hebben geen idee wanneer we met een robot praten
Automotive17.06.2024
Een gek gezicht: deze menselijk uitziende robot in een auto
Technology11.06.2024
Industrie 5.0: Integratie van menselijke ethiek en machinale efficiëntie voor duurzame groei
DC Business29.05.2024