Onderzoek: als jij je kind niet mediawijs maakt, doet niemand het

Onderzoek: als jij je kind niet mediawijs maakt, doet niemand het

Vorig artikel Volgend artikel

Ongeveer een jaar geleden hadden we nieuws naar aanleiding van een onderzoek van de Wall Street Journal over de goedgelovigheid van jongeren online. Ze zouden niet goed zijn in het herkennen van nepnieuws en hun eigen digitale vaardigheden overschatten.

Het is er in het afgelopen jaar niet beter op geworden, in elk geval niet in Nederland, zo heeft mediawijzer.net onderzocht in het kader van hun Week van de Mediawijsheid. De kop "de digitale generatie heeft nog veel hulp nodig" spreekt al boekdelen.

Maar waar zouden ze die hulp dan moeten halen? Op dit moment vooral thuis, zo blijkt. School speelt een te kleine rol in het bijbrengen van digitale vaardigheden, waardoor kinderen helemaal afhankelijk zijn van de sociale omgeving waarin ze opgroeien.

Scholen spelen een belangrijke rol in het voorbereiden van de jongste generaties op het leren, werken en leven in de 21ste eeuw. Jongeren geven in het onderzoek van Mediawijzer.net aan dat het onderwijs te weinig aansluit bij hun belevingswereld.
- Mary Berkhout, programmadirecteur Mediawijzer.net

In het onderzoek staat ook dat doordat kinderen alles in hun eigen tijd en in hun eigen kring leren, het opleidingsniveau van hun ouders de belangrijkste factor is. Dat kan niet de bedoeling zijn, dus wordt het tijd dat de scholen dat gaan oppakken.

Los van de rest van de educatiediscussie is het ontzettend belangrijk om kinderen die nu naar school gaan bewust te maken van de maakbaarheid van de 'waarheid' op het internet. Als je straks het verschil niet kunt zien tussen een echt nieuwsbericht en een duidelijk verzonnen verhaal wordt het lastig.

Ouders weten meer

Een andere conclusie die het onderzoek trekt is ook belangrijk: ouders weten veel meer dan ze denken. Natuurlijk zijn jongeren gemiddeld genomen veel beter in het omgaan met alle digitale mogelijkheden die ze hebben, maar dat maakt ze nog niet clever genoeg om de inhoud van wat ze zien op waarde te kunnen schatten.

Daar zijn ouders dan weer veel beter in, wat vaak ook betekent dat die in een soort van constante alarmfase zitten waarin ze alleen maar waarschuwen. Niet verrassend komt dat vaak niet zo aan bij jeugd, dus wordt een hoop van het goede advies genegeerd. Maar goed, daar zijn het kinderen voor. Een klein stapje richting hun belevingswereld zou echter volgens het onderzoek wel helpen en daarom is de informatiecampagne opgezet.

Het is bijna jammer dat 'het internet' wordt gebruikt als kapstok voor dit onderwerp, want wat er schijnbaar bij veel jongeren niet in zit is een gezonde dosis wantrouwen als het gaat om wat er - waar dan ook - gezegd wordt. De waarheid is flexibel, en dat kunnen ze niet vroeg genoeg leren.

[Afbeeldingen © Darren Baker - Adobe Stock]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies