Online20.07.2016

​Loodgieter nodig? Bestel ‘m net zo makkelijk als een pizza!


[Advertorial]

De boor verdwijnt langzaam in de muur. Je duwt de knop nog net ff wat harder in. En dan…. OH SH*T! Een straal als van een waterkanon komt de muur uitspuiten. Leidinkje geraakt… “HELP! Ik heb een loodgieter nodig!?”, schiet door je hoofd. Maar waar haal je die zo snel vandaan? Tuurlijk, ff googlen en een batterij aan loodgieterssites komt tevoorschijn. Bellen heeft vaak weinig zin: “Nee, vandaag geen tijd” of “Ja, maar we rekenen dan wel €75,- aan voorrijkosten“… Na het tiende belletje slaat de paniek toe, staat het water je aan de enkels, en nog steeds is er niemand die je per direct komt helpen…

Dat moet toch makkelijker kunnen!? En dat kan nu ook. Een nieuwe speler op de online klusmarkt biedt een simpele oplossing voor acute panieksituaties: zoofy.nl. Hoe het werkt? Simpel. Als een amber-alert voor vakmannen. Eén keer je gegevens invullen en je spoedaanvraag komt terecht bij de beste loodgieters bij jou in de buurt. Nog geen twee minuten later is daar de verlossende sms: “Goed nieuws! Loodgieter Ramon is onderweg. Dit is zijn nummer…

Op Zoofy vind je overigens niet alleen loodgieters. Ook CV monteurs, elektriciens, en klusjesmannen worden aangeboden. Uurtarieven van de vakmannen worden duidelijk weergegeven. De site heeft meer weg van een bestelsite dan een kluswebsite waar er al zoveel van zijn. “Het is dan ook het eerste echte on demand platform voor vakmannen in Nederland. Je plaatst geen klus, je bestelt direct”, zegt oprichter Arthur de Leeuw. “Wij zorgen ervoor dat er iemand komt op het moment dat jij wilt.” Bij spoed krijgen klanten in 95% van de gevallen binnen een paar minuten een bevestiging.

Een eerste versie van de website ging afgelopen zomer live. Er wordt nu hard gewerkt aan een consumentenapp. “Dan heb je straks letterlijk al onze vakmannen altijd en overal binnen handbereik”, voegt De Leeuw toe.

Het bedrijf kent alle vakmannen die op de site staan persoonlijk. Iedereen wordt vooraf gescreend en er zijn daadwerkelijk loodgieters of elektriciens die uiteindelijk nooit online worden gezet. Dat houdt beunhazen buiten de deur. De website heeft inmiddels dekking in de hele Randstad en gaat binnenkort van start in Brabant. Eind 2016 is de website in heel Nederland te gebruiken.

Zoofy maakt niet alleen een einde aan slecht bereikbare vakmannen en ondoorzichtige prijzen. Het bedrijf gaat nadrukkelijk ook de strijd aan met zogenoemde leadpartijen. Dat zijn websites die zijn opgezet door bedrijven die goed weten hoe je vindbaar wordt in Google. Van loodgieterswerk hebben ze nul verstand. Ook in Amerika is dat een bekend fenomeen en regent het klachten. De New York Times schreef er onlangs nog een groot verhaal over.

Die leadpartijen verkopen belletjes aan slotenmakers, loodgieters en elektriciens. Ze vragen soms wel een vergoeding van €25,- per belletje. “Drie keer raden aan wie die vergoeding wordt doorgerekend?”, zegt De Leeuw. Klanten worden op die manier opgezadeld met extra onnodige kosten. Ander nadeel aan die manier van werken: je hebt geen flauw idee wie je aan de lijn hebt. Een loodgieter? Of een callcenter dat ook weer een graantje probeert mee te pikken?

Bij Zoofy zie je met wie je te maken hebt. Echte reviews laten zien hoe blij andere klanten waren met de vakmannen. Gemiddeld scoren ze een 9,7. Zoofy houdt goed toezicht op het geleverde werk. Een vakman die minder dan 4 van de 5 sterren scoort begeeft zich in de gevarenzone. Bij twee gegronde klachten verdwijnt iemand per direct uit de lijst.