Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Is het denkbaar dat er ooit nog een alternatief zou komen voor de zoekmachine van Google? Voor de meesten van ons lijkt dat ondenkbaar. In Nederland heeft Google een aandeel van ruim 95% voor alle zoekopdrachten. Alleen Bing (Microsoft) haalt met aandeel van 2.5% nog enig volume maar slaagde er nimmer in hun ambities waar te maken. Google heeft alle troefkaarten in handen en wie niet goed gevonden wordt online bestaat niet.
Daarnaast heeft Google ook nog de onbetwiste nr. 1 op het gebied van Video. Ook YouTube is marktleider en heeft maar liefst 2.4 miljoen dagelijkse gebruikers. Beide platformen zijn belangrijk voor het verdienmodel van Google dat met behulp van slimme algoritmes alles wat je doet op de platformen voorziet van advertenties.
De achilleshiel van Google
De meeste zoekopdrachten worden gedaan op smartphones. Aangezien Google vaak de default zoekmachine op je smartphone is, heeft Google daarmee nog een troefkaart in handen (dit is overigens de reden dat Bing nog wat volume heeft als deze als default is ingesteld). Apple, Samsung, Huawei (maar dat gaat veranderen), Xiaomi en Oppo leveren standaard de Google suite (pre-installed) mee als je een nieuwe smartphone aanschaft. Vanzelfsprekend hoor de Pixel (Google Smartphone) maar mist volume en niet overal leverbaar.
Huawei is inmiddels in de ban van de VS en bij Google. De Chinese fabrikant heeft inmiddels een eigen zoekmachine ontwikkeld, net als een Maps applicatie en een Office suite. No more Google voor nieuwe Huawei smartphones dus. Voor Google is dit een gevoelige tik als je ervan uit gaat dat jij altijd de primaire keuze bent voor search op mobile devices. En daar komt Apple nu bij.
Apple Search
Apple werkt al jaren hard aan een eigen zoekmachine en dat is meer dan begrijpelijk. Als toestel fabrikant met een aandeel van 35% wereldwijd (iOS) heb je nogal wat te vertellen en ben je misschien wel de belangrijkste klant van Google ooit. De 65% Android gebruikers worden verdeeld over alle andere merken.
Voor de deal met Apple’s iPhone betaalt Alphabet, het moederbedrijf van Google jaarlijks aan Apple een bedrag tussen de 10 miljard en 12 miljard dollar (dit zou 20% van de werkelijke inkomsten via Apple zijn) per om de preferred zoekmachine op Apple-devices te zijn. Het lijkt echter over en sluiten voor deze deal die binnenkort afloopt. Dit mede door een antitrustzaak tegen Google (vanwege hun monopolie-positie) door het Amerikaanse ministerie van Justitie. Als de overheid deze wint komt er zeker geen verlenging.
John Giannandrea
Apple heeft voor zijn eigen ontwikkeling nog een troefkaart in huis. Ruim twee jaar geleden heeft Apple het hoofd van Google Search, John Giannandrea, in dienst genomen met als taak Siri te gaan verbeteren. Dat klinkt mooi maar Giannandrea brengt ook al zijn kennis over ’s werelds grootste zoekmachine mee.
Apple ecosysteem
Natuurlijk heeft Apple al lang door dat als je alles binnen je eigen ecosysteem weet te houden dit veel meer geld kan opleveren als de bonus van Google (we praten dus over miljarden). Apple is zo rijk dat zij ook waarschijnlijk het enige bedrijf in de westerse wereld zijn die genoeg uithoudingsvermogen (en geld) heeft om de strijd met Google aan te gaan. Is Azië geldt dat zeker ook voor Huawei.
Apple wil verder alles het liefst binnen hun eigen ecosysteem houden. En dat is zo machtig dat zij het zich kunnen veroorloven om iedereen die gebruik wil maken van de app store hier fors voor moet betalen. Die strategie lijkt onoverwinnelijk want het verplicht ook gebruikers om binnen dit ecosysteem van Apple te blijven.
Applebot
Inmiddels zwerft de Applebot (de websitecrawler van Apple) al over het internet met als doel om een database op te bouwen die tussen de 20 tot 50 miljard pagina’s bevat. Experts geven aan dat Apple de snelheid waarmee dit gebeurt aanzienlijk heeft verhoogd. Deze aantallen worden nog eens bevestigd door Sridhar Ramaswamy, de voormalig Chief advertising bij Google en investeerder in Neeva, eveneens een alternatieve zoekmachine.
Spotlight of .com
Apple houdt de gelederen gesloten en is als vanouds een bastion. Er komt niets door de muren (en het vele glas) naar buiten. De grote vraag is vooral of de zoekmachine van Apple straks een mega upgrade van Spotlight gaat voor alle iOS- en OS X-apparaten of dat het een complete website wordt zoals Google.com.
‘We sell great products, not your data’
Het grootste probleem waar Apple mee moet afrekenen is privacy. Kun je die als je geld wilt verdienen door het gedrag van je gebruikers. Al zal hier zeker een enorme rol in gaan spelen. Het zijn de woorden van het opperhoofd van Apple Tim Cook:
Game On
De vraag blijft staan hoe Apple zijn zoekmachine commercieel weet gaan te benutten als je niet aan de privacy van je gebruikers wil komen. Apple heeft die antwoorden al lang, het zal alles te maken met het verder uitdiepen van de mogelijkheden van het eigen ecosysteem. Het is een optelsom van hun Appstore, iTunes, AppleTV, eigen applicaties voor Maps en Health (een van de grootste troeven naar de toekomst) en zoveel meer. Google zal zich afvragen wat je doet als je meest betrouwbare partner straks je grootste concurrent dreigt te worden. Game on!
Verder lezen over Apple
Gadgets25.04.2024
Een nieuw Apple-event op 7 mei: iPads, iPads, iPads
Gaming08.04.2024
Je kunt nu een game-emulator gebruiken op je iPhone
Technology04.04.2024
Gerucht: Apple ontwikkelt een huisrobot
Gadgets02.04.2024
Waarom je niet altijd voor een iPad hoeft te kiezen
Technology27.03.2024
Apple WWDC 2024 vindt plaats op 10 juni: AI komt eraan
Mobile22.03.2024
Verenigde Staten klaagt Apple aan voor telefoonmonopolie
Mobile21.03.2024
De EU doet onderzoek naar Apple’s keuzes voor de App Store
Mobile19.03.2024
iOS-apps download je straks direct vanaf een website
Verder lezen over Google
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
Coffee corner29.02.2024
Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Gadgets31.01.2024
Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt
Mobile29.01.2024
De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)
Verder lezen over Zoekmachine
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search19.01.2024
Het aantal zoekopdrachten naar AI steeg in 2023 met 300%
Advertising28.12.2023
Zijn online advertenties over afvallen kwetsend rond de start van het nieuwe jaar?
Dit kan je eraan doen!Online11.12.2023
Je kunt straks eenvoudiger je favoriete zoekmachine kiezen in Chrome
Google bereidt 'DMA'-aanpassingen Chrome browser voorSearch11.12.2023
Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs
Online06.12.2023
Jaaroverzicht Marktplaats: ook in 2023 scoort ‘gratis’ met 55,5 miljoen zoekopdrachten
Maar ook Vermeer & VanMoofSearch31.10.2023
Google wilde Search App standaard in iOS integreren
CEO van Google moest getuigen in de antitrust zaakSearch19.10.2023