Apple werkt aan eigen zoekmachine als alternatief voor Google Search

Apple werkt aan eigen zoekmachine als alternatief voor Google Search

Vorig artikel Volgend artikel

Is het denkbaar dat er ooit nog een alternatief zou komen voor de zoekmachine van Google? Voor de meesten van ons lijkt dat ondenkbaar. In Nederland heeft Google een aandeel van ruim 95% voor alle zoekopdrachten. Alleen Bing (Microsoft) haalt met aandeel van 2.5% nog enig volume maar slaagde er nimmer in hun ambities waar te maken. Google heeft alle troefkaarten in handen en wie niet goed gevonden wordt online bestaat niet.

Daarnaast heeft Google ook nog de onbetwiste nr. 1 op het gebied van Video. Ook YouTube is marktleider en heeft maar liefst 2.4 miljoen dagelijkse gebruikers. Beide platformen zijn belangrijk voor het verdienmodel van Google dat met behulp van slimme algoritmes alles wat je doet op de platformen voorziet van advertenties.

De achilleshiel van Google

De meeste zoekopdrachten worden gedaan op smartphones. Aangezien Google vaak de default zoekmachine op je smartphone is, heeft Google daarmee nog een troefkaart in handen (dit is overigens de reden dat Bing nog wat volume heeft als deze als default is ingesteld). Apple, Samsung, Huawei (maar dat gaat veranderen), Xiaomi en Oppo leveren standaard de Google suite (pre-installed) mee als je een nieuwe smartphone aanschaft. Vanzelfsprekend hoor de Pixel (Google Smartphone) maar mist volume en niet overal leverbaar.

Huawei is inmiddels in de ban van de VS en bij Google. De Chinese fabrikant heeft inmiddels een eigen zoekmachine ontwikkeld, net als een Maps applicatie en een Office suite. No more Google voor nieuwe Huawei smartphones dus. Voor Google is dit een gevoelige tik als je ervan uit gaat dat jij altijd de primaire keuze bent voor search op mobile devices. En daar komt Apple nu bij.

Apple Search

Apple werkt al jaren hard aan een eigen zoekmachine en dat is meer dan begrijpelijk. Als toestel fabrikant met een aandeel van 35% wereldwijd (iOS) heb je nogal wat te vertellen en ben je misschien wel de belangrijkste klant van Google ooit. De 65% Android gebruikers worden verdeeld over alle andere merken.

Voor de deal met Apple’s iPhone betaalt Alphabet, het moederbedrijf van Google jaarlijks aan Apple een bedrag tussen de 10 miljard en 12 miljard dollar (dit zou 20% van de werkelijke inkomsten via Apple zijn) per om de preferred zoekmachine op Apple-devices te zijn. Het lijkt echter over en sluiten voor deze deal die binnenkort afloopt. Dit mede door een antitrustzaak tegen Google (vanwege hun monopolie-positie) door het Amerikaanse ministerie van Justitie. Als de overheid deze wint komt er zeker geen verlenging.

John Giannandrea

Apple heeft voor zijn eigen ontwikkeling nog een troefkaart in huis. Ruim twee jaar geleden heeft Apple het hoofd van Google Search, John Giannandrea, in dienst genomen met als taak Siri te gaan verbeteren. Dat klinkt mooi maar Giannandrea brengt ook al zijn kennis over ’s werelds grootste zoekmachine mee.

Apple ecosysteem

Natuurlijk heeft Apple al lang door dat als je alles binnen je eigen ecosysteem weet te houden dit veel meer geld kan opleveren als de bonus van Google (we praten dus over miljarden). Apple is zo rijk dat zij ook waarschijnlijk het enige bedrijf in de westerse wereld zijn die genoeg uithoudingsvermogen (en geld) heeft om de strijd met Google aan te gaan. Is Azië geldt dat zeker ook voor Huawei.

Apple wil verder alles het liefst binnen hun eigen ecosysteem houden. En dat is zo machtig dat zij het zich kunnen veroorloven om iedereen die gebruik wil maken van de app store hier fors voor moet betalen. Die strategie lijkt onoverwinnelijk want het verplicht ook gebruikers om binnen dit ecosysteem van Apple te blijven.

Applebot

Inmiddels zwerft de Applebot (de websitecrawler van Apple) al over het internet met als doel om een database op te bouwen die tussen de 20 tot 50 miljard pagina’s bevat. Experts geven aan dat Apple de snelheid waarmee dit gebeurt aanzienlijk heeft verhoogd. Deze aantallen worden nog eens bevestigd door Sridhar Ramaswamy, de voormalig Chief advertising bij Google en investeerder in Neeva, eveneens een alternatieve zoekmachine.

Spotlight of .com

Apple houdt de gelederen gesloten en is als vanouds een bastion. Er komt niets door de muren (en het vele glas) naar buiten. De grote vraag is vooral of de zoekmachine van Apple straks een mega upgrade van Spotlight gaat voor alle iOS- en OS X-apparaten of dat het een complete website wordt zoals Google.com.

'We sell great products, not your data'

Het grootste probleem waar Apple mee moet afrekenen is privacy. Kun je die als je geld wilt verdienen door het gedrag van je gebruikers. Al zal hier zeker een enorme rol in gaan spelen. Het zijn de woorden van het opperhoofd van Apple Tim Cook:

Our business model is very straightforward: We sell great products. We don’t build a profile based on your e-mail content or web browsing habits to sell to advertisers. We don’t ‘monetize’ the information you store on your iPhone or in iCloud. And we don’t read your e-mail or your messages to get information to market to you. Our software and services are designed to make our devices better. Plain and simple.
- Tim Cook Ceo Apple

Game On

De vraag blijft staan hoe Apple zijn zoekmachine commercieel weet gaan te benutten als je niet aan de privacy van je gebruikers wil komen. Apple heeft die antwoorden al lang, het zal alles te maken met het verder uitdiepen van de mogelijkheden van het eigen ecosysteem. Het is een optelsom van hun Appstore, iTunes, AppleTV, eigen applicaties voor Maps en Health (een van de grootste troeven naar de toekomst) en zoveel meer. Google zal zich afvragen wat je doet als je meest betrouwbare partner straks je grootste concurrent dreigt te worden. Game on!

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk...