Sanering in online autoland?

Vorig artikel Volgend artikel
1118409934autoscout

Aardige artikel van Eduard de Wilde: Een van de interessante vraagstukken voor dotcommers is voor hoeveel partijen er ruimte is in een markt. Een van onze basisveronderstellingen is altijd geweest dat er ruimte is voor 2 maximaal 3 partijen in een marktsegement.

Dit betekent dat er binnenkort een grote sanering gaat plaatsvinden in de online muziekaanbieders omdat er ten eerste een overaanbod is, en ten tweede 1 partij een dominante marktpositie heeft die anderen voorlopig niet kunnen bevechten: Itunes.

Hetzelfde geldt voor de tweedehands automarkt. Er zijn vier dominante partijen: Auto Trader, AutoTrack.nl, AutoScout24 en AutoTelegraaf. In Duitsland beheersen slechts twee partijen de markt: AutoScout24 en Mobile.de. En in Groot-Brittannië is Auto Trader dé site voor autozoekende Britten (Bron: Bovagkrant 27-5-05).

De vraag is natuurlijk waarom er in Nederland nog ruimte is voor 4, en in de grotere landen om ons heen slechts 1 of 2. Dan is natuurlijk weer de vraag wie de sterkste uitgangspositie heeft.

De uitgever die kan samenwerken met de fysieke krant, de partij die de meeste Bovag bedrijven achter zich heeft staan of de dotcommer die het klantproces het beste beheerst? Wie het weet mag het zeggen. Ik geloof in ieder geval in de kracht van ketenintegratie, dat wil zeggen, bij dit soort sites gaat het om het kip en ei verhaal. Een goed gebouwde kip (auto’s in de database) produceert veel eieren (consumenten).

Aangezien vrijwel alle auto’s door dealers op het net worden gezet, betekent dit dat diegene die de meeste dealers aan zich weet te binden de beste kip heeft. Op dit moment hebben alle partijen ongeveer evenveel auto’s (tussen de 85.000 en 150.000) en bezoekers (tussen de 260.000 en 430.000 in maart). Het wordt dus interessant om deze case de komende maanden te volgen! Bron: brickmeetsbyte.com

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies