Online20.03.2014

Messaging is hot: Social app Tango haalt $280 miljoen op


messaging-is-hot-social-app-tango-haalt-.jpg
messaging-is-hot-social-app-tango-haalt-.jpg

Messaging is op het moment erg hot. Facebook telde in totaal 19 miljard neer voor WhatsApp. Na die overname steeg het gebruik van andere diensten ook even flink, omdat iedereen ‘over zou gaan stappen’. Via Snapchat delen de vele gebruikers dagelijks meer dan 400 miljoen foto’s, en de heren hebben vorig jaar november ook overnamebod van zo’n 3 miljard dollar van Facebook afgeslagen. 

Gisteren maakte de startup Tango bekend $280 miljoen opgehaald te hebben in een nieuwe financieringsronde. Dat is de meest opvallende stap van een aantal “high-profile apps” die aan het strijden zijn op het gebied van mobile messaging.

Deze financieringsronde was onder leiding van de Chinese e-commerce en internet gigant Alibaba Group, dat een bijdrage leverde van $215 miljoen, met medewerking van enkele bestaande Tango investeerders. In totaal is er al $367 miljoen opgehaald aan financiering van o.a. DFJ, Qualcomm Ventures en voormalig Yahoo CEO Jerry Yang.

Is dit het signaal van een nieuw tijdperk dat is aangebroken voor wereldwijde internet bedrijven, communicatie vindt niet alleen meer plaats op platformen als Facebook en Twitter, of oudere messaging diensten als Gmail of AOL’s Instant Messenger.

Meer bedrijven spelen in op de bestaande sociale communicatienetwerken van gebruikers, over het algemeen te vinden in het telefoonboek van een mobiele telefoon. Apps als Tango, WhatsApp, Telegram en Viber gebruiken de mobiele contactenlijst van een gebruiker om mensen te verbinden met hun netwerk van vrienden.

We found that you can actually get a lot of growth by providing communications like voice calls and messaging,” aldus Tango CTO Eric Setton in een interview. Tango heeft momenteel meer dan 200 miljoen geregistreerde gebruikers, waarvan er 70 miljoen maandelijks de app gebruiken. “But typically that’s not enough. In places like North America and the Middle East, often times people have free messaging or unlimited minutes on their phone. We’ve combined the communication aspect along with social networking, games and music content.”