Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
De Europese consument hecht een grote waarde aan online media. Zo blijkt uit een onderzoek van The Boston Consulting Group onder zevenduizend Europese consumenten. Opgemerkt wordt dat de Europese consument aan online media een meerwaarde van 1.077 euro per jaar geeft boven de som die hij voor het gebruik diende te betalen. Benadrukt wordt dat de grootste meerwaarde wordt toegekend aan user-generated content en sociale netwerken, maar de traditionele media-categorieën blijken aan een snelle inhaalbeweging bezig te zijn.
“Rekening houdend met de grote rijkdom media-content die op de Europese online markt aanwezig is, was vooraf al verwacht dat een belangrijke meerwaarde zou worden gemeld,” aldus onderzoeksleider Paul Zwillenberg. “Opmerkelijk is echter, rekening houden met de relatief jeugdige leeftijd van het internet, dat de surplus bij online media in alle Europese landen inmiddels even groot of zelfs groter is geworden dan de meerwaarde die aan offline media wordt gegeven.”
De onderzoekers stelden vast dat de meerderheid van de Europeanen van mening is op dit ogenblik toegang te hebben tot een hogere kwaliteit van online content dan drie jaar geleden. Bovendien blijkt de meerderheid van de respondenten ook te verwachten dat de kwaliteit van de online media verder zal blijven toenemen. Ook tonen de Europeanen volgens de onderzoekers een groter enthousiasme voor de voordelen van het internet dan een bezorgdheid over de risico’s die aan het medium zijn gekoppeld.
Het onderzoek geeft volgens de consulent aan dat er een stevige basis aanwezig is om de online consumptie in Europa te versnellen. “Het bezit van toestellen met online functies heeft daarin een belangrijk rol,” wordt er opgemerkt. “Consumenten die minstens drie toestellen bezitten, hechten een grotere meerwaarde aan online media dan collega’s die over minder apparaten beschikken. Drie jaar geleden bezat de gemiddelde Europeaan 1,4 apparaten. Dat is nu opgelopen tot 2,6 toestellen, maar verwacht wordt over drie jaar sprake zal zijn van vier eenheden.“
Ook de verdere penetratie van het snelle mobiele breedband wordt een belangrijke stimulerende factor genoemd voor de online consumptie.
Verder lezen over Consument
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Cybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Automotive24.01.2024
Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk
scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoekGadgets22.12.2023
Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht
Met vriendelijke groet, Samsung?Mobile01.11.2023
ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps
Nieuws19.10.2023
Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten
Nieuws02.10.2023
Apple en ACM lijnrecht tegenover elkaar rondom datingapps
Verder lezen over Europa
Lifestyle29.04.2024
De beste routes in Noord-Europa voor reizen in de lente
De voordelen van reizen met de autoOnline26.04.2024
Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels
Marketing01.04.2024
Microsoft gaat het doen: Teams en Office scheiden
Technology28.03.2024
De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland
Mobile21.03.2024
De EU doet onderzoek naar Apple’s keuzes voor de App Store
Online11.03.2024
Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden
Technology05.03.2024
Europa geeft Apple gigaboete van 1,84 miljard door Spotify
Social Media19.02.2024