Online08.11.2012

Big Data – de hype voorbij


Big data is overhyped en kan nu al bijna niet meer voldoen aan het verwachtingspatroon dat gecreëerd is door leveranciers en consultants. De hype is logisch, de onbegrensde mogelijkheden en cijfers van data gebruik zijn indrukwekkend:

– Elke dag creëren we met zijn allen 2,5 triljoen bytes aan gegevens
– 90% van de beschikbare data is gecreëerd in de afgelopen twee jaar (bron: IBM)

Daarnaast oefenen cloud, social en mobile een positieve stimulans uit op de groei van data en het intelligente gebruik ervan. Het feit dat we veel data creëren en ook bewaren is geen verrassing. Neem alleen al facebook: 220 miljard foto’s worden opgeslagen door ongeveer 1 miljard gebruikers. Iedere maand komt daar 7 petabytes aan fotocontent bij, ofwel 300 miljoen foto’s per dag (waarbij Halloween de kroon spant). De privékiekjes daargelaten weten we dat bedrijven in toenemende mate geconfronteerd worden met de (on)mogelijkheden van Big Data. Big Data gaat dan ook niet alleen om het opslaan van de data, maar ook om het omzetten van data naar kennis en het op basis daarvan intelligente beslissingen nemen. In al deze fases zijn er momenteel bedrijfsmatige en technische impulsen die de Big Data trend stimuleren.

big-data-de-hype-voorbij.jpg
big-data-de-hype-voorbij.jpg

In het verleden konden bedrijven nog weg komen met een gebrek aan inzicht maar in de nabije toekomst zal dit meedogenloos worden afgestraft. Het grote verschil met het Business Intelligence & Analytics van 5 jaar geleden ligt hierin dat het gebruik van data en daarmee ook het verwachtingspatroon van gebruikers verandert. We raken gewend aan goede service en adequate, ‘on-the-spot’ response. Daarnaast wordt het steeds makkelijker voor de zakelijke gebruiker om snel via ‘any device’ mooie dashboards te laten zien, al dan niet mobiel. M.a.w. er komt een pull uit het zakelijk en consumentengedrag, en tegelijkertijd een push door de technologische ontwikkelingen. De technische ontwikkelingen variëren van oplossingen op het gebied van (gedeeld via de cloud) datacenters, naar opslag (Oracle Exalytics, SAP HANA, Hadoop) tot aan eenvoudige of geavanceerde analyse van de data (Google Analytics, SAS Institute, Microstrategy). Ook komen er steeds meer aansprekende praktijkvoorbeelden die het potentieel van Big Data illustreren:

De Rabobank geeft aan met een aantal Big Data pilot projecten bezig te zijn, gericht op een meer individuele klantinteractie, maar ook op fraude detectie, veiligheid en het optimaliseren van interne bedrijfsprocessen.

Unilever investeert in een big data programma, waarin een nieuw Enterprise Data Warehouse tot stand moet komen dat gebruik maakt van geavanceerde datamining- en analysetools. Deze tools zullen het beslissingsproces voor Unilever moeten versnellen en verbeteren. Ook gaat het bedrijf ervan uit dat er significante en duurzame kostenreducties kunnen worden gecreëerd.

Marktplaats maakt gebruik van big data en data intelligence om zo de zoekervaring en gebruikersgemak voor zijn klanten te optimaliseren. Niet alleen gebruiken ze data om klantgedrag in kaart te brengen, SAS gebruikt ook intelligence tools om te bepalen in hoeverre externe factoren dit gedrag beïnvloedt (denk aan weer, schoolvakanties etc.

Het is duidelijk dat de hoogste verwachtingen bij de data-intensieve bedrijven en in de zakelijke / financiële markten liggen. Verbeterde klant tevredenheid, loyaliteit en verbeterde bedrijfsprocessen zullen de investeringen in Data projecten verantwoorden. Maar ondanks de verschillende praktijk voorbeelden zijn er nog steeds veel Big data vragen. Waar begint en eindigt een Big Data project? Wie maakt er nu echt gebruik van real-time data processing? In en welke branche verschuift de aankoopbeslissing van de CIO naar de business unit manager? En wat is de uiteindelijke toegevoegde waarde in euro’s? Er zijn uiteindelijk nog steeds geen duidelijke Big Data ROI voorbeelden. Het is nog onduidelijk hoe groot de extra besparingen en additionele inkomsten kunnen zijn als gevolg van de implementatie en gebruik van Big Data. Met andere woorden: we zijn perfect in staat om het potentieel van Big Data te waarderen, maar niet in staat het te kwantificeren.

The METISfiles gaat daarom in samenwerking met Keala een studie naar de markt voor Big Data in Nederland doen. De studie heeft tot doel om meer inzicht te geven in verschillende verticale markten in Nederland, en hun gebruik van Big Data. De studie zal laten zien hoe de verschillende markten Big Data benaderen, wat geplande investeringen zijn, en hoe hun aankoopgedrag is. Ook moet de studie laten zien wat hun motivatie is om wel of niet te beginnen aan big data projecten, en hoe evalueren ze het huidige Big Data aanbod van de verschillende leveranciers.

Dat Big Data een must is komt naar voren in meer generieke studies. Een recente studie van IBM en MIT laat o.a. zien dat bedrijven die in hoge mate en bedrijfsbreed gebruik maken van Big Data gemiddeld driemaal zo goed presteren als bedrijven die dat niet doen. Ofwel: bedrijven die niet inspelen op de mogelijkheden die Big Data biedt, verliezen hun concurrentie kracht, en prijzen zichzelf uiteindelijk uit de markt.

Meer informatie over Big Data of het Big Data Multi-Client is hier te vinden.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Big Data

Nieuwe versie van de Technologie Kieswijzer staat online

Het zal niemand ontgaan dat we met zijn allen opnieuw naar de stembus moeten gaan. De vervroegde Tweede Kamerverkiezing vindt plaats op 22 november 2023. De laatste Tweede Kamerverkiezing vond plaats op 17 maart 2021. To...

Technology25.10.2023

Nieuwe versie van de Technologie Kieswijzer staat online

KNMI moderniseert datastrategie met AWS

Het KNMI heeft een nieuwe, moderne datastrategie geïmplementeerd met behulp van Amazon Web Services (AWS). Daarmee past het meteorologische instituut de mindset en processen van een datagedreven organisatie toe. Behalve...

Technology11.05.2023

KNMI moderniseert datastrategie met AWS

Voor betere detectie en classificatie van seismische activiteit
Wikidata bereikt grens van 100 miljoen data items

Wikipedia kennen we allemaal. Wikidata is wat minder bekend. Dit 'zusje' van Wikipedia heeft afgelopen week de mijlpaal van 100 miljoen items bereikt. Tien jaar geleden begon Wikidata als centrale opslagplaats voor gest...

Online21.10.2022

Wikidata bereikt grens van 100 miljoen data items

8 tweets om de Big Data Expo van 2023 vast in je agenda te zetten

De Big Data Expo is helaas afgelopen, maar je kunt nu alvast 13 en 14 september 2023 in je agenda noteren. Dan vindt in de Jaarbeurs namelijk de Big Data Expo 2023 plaats. Nieuwsgierig wat je daar zoal kunt verwachten? D...

Marketing20.09.2022

8 tweets om de Big Data Expo van 2023 vast in je agenda te zetten

​Big Data Expo: veelzijdig evenement dat iedereen aangaat

Of je nu een account neemt bij Adobe omdat je wil kunnen Photoshoppen of dat je je fulltime bezighoudt met de veiligheid van de data van duizenden klanten: data gaat iedereen aan. Dat is ook te merken tijdens de Big Data...

Technology14.09.2022

​Big Data Expo: veelzijdig evenement dat iedereen aangaat

​Volgende week: van Big Data naar Big Mac op de Big Data Expo

Volgende week woensdag en donderdag vindt de Big Data Expo samen. Alles wat je altijd al wilde weten over data, zoals het verwerken, beheren, maar vooral inzetten om belangrijke beslissingen te nemen in je bedrijf, vind...

Events09.09.2022

​Volgende week: van Big Data naar Big Mac op de Big Data Expo

​Drie keynote-sprekers die je moet zien op de Big Data Expo

De Big Data Expo komt er bijna aan en met 100 exposanten en 120 lezingen is er enorm veel te doen. Om je op weg te helpen, staan we stil bij drie keynote-sprekers die je zeker niet mag missen tijdens dit grote big data-e...

Marketing05.09.2022

​Drie keynote-sprekers die je moet zien op de Big Data Expo

​3 redenen om een bezoek te brengen aan de Big Data Expo

Over een paar weken is het zover, dan vindt de Big Data Expo plaats in de Jaarbeurs in Utrecht. Tijdens deze gratis toegankelijke Expo ontmoeten partijen op het gebied van data elkaar. Vraag en aanbod komen op 14 en 15 s...

Marketing23.08.2022

​3 redenen om een bezoek te brengen aan de Big Data Expo