Online02.06.2012

Apple, Converse en Coca-Cola coolste merken


apple-converse-en-coca-cola-coolste-merk.jpg
apple-converse-en-coca-cola-coolste-merk.jpg

Net geen 7 op 10 (65%) van de Nederlandse jongeren vindt zowel Apple als iPhone een cool merk. Converse (Allstars) en Coca-Cola vormen de rest van de top 3 met 54% van de jongeren die deze merken als cool beschouwt. Ook Adidas (48%) en Red Bull (47%) blijven het goed doen bij onze jeugd.

Coole merken slagen erin om vanuit hun duidelijke DNA toch telkens jongeren te verrassen met een nieuwe campagne, een nieuw product of een nieuw idee,” zegt Joeri Van den Bergh van InSites Consulting. “Die regelmatige nieuwe invalshoek is nodig om de aandacht te houden van een generatie jongeren die prikkelverslaafd is. Iedereen kent uiteraard de persconferentie-aanpak van Apple. Zodra een nieuw product beschikbaar is in de winkel, kondigen ze alweer een innovatie aan in de pers.

Daarnaast is het belangrijk om lokaal met jongeren te connecteren via hun verschillende passies en interesses. Red Bull is een mooi voorbeeld. Denk maar aan de Fierste Ljepper wedstrijd (een soort extreem polsstokspringen als een oude Nederlandse traditie) of aan de manier waarop het merk op de meest populaire jongerenpassie inspeelt: de music academy en de BC One Cypher hiphop wedstrijd.

Dat soort nieuwigheden en evenementen leiden ook tot meer ‘buzz’ over merken en die is volgens Van den Bergh noodzakelijk om nog op de radar van jongeren te geraken. “Wat niet besproken wordt in je onmiddellijke vriendenkring of niet gedeeld wordt op de Facebook wall van je vrienden, is niet belangrijk genoeg voor jongeren. Het is hun manier om met de enorme hoeveelheid informatie die op hen afkomt, om te gaan.”

38% van de jongeren vindt zichzelf ‘cool’
Zo’n 38% van de Nederlandse jongeren vindt zichzelf ‘cool’. Internationaal gezien is onze jeugd eerder bescheiden te noemen. In Frankrijk (58%), Rusland (61%), Polen (64%) en India (67%) vinden veel meer jongeren zichzelf immers cool. Uit de resultaten van de internationale ‘Coolness’ studie van InSites Consulting bleek dat Chinese jongeren zichzelf als het minst cool zagen. Hoewel 1 op 5 Chinezen zichzelf nog cool vond, bleek net evenveel het tegendeel te vinden. Het Nederlandse resultaat was vergelijkbaar met jongeren in het Verenigd Koninkrijk (39%) en net iets zelfverzekerder dan bij jongeren in België, Spanje, Italië en Zweden (34-35%).

Amsterdam even cool als Los Angeles
Zowat 1 op 5 (21%) van Nederlandse jongeren tussen 15 en 25 jaar beschouwt Amsterdam als een coole stad. Daarmee scoort onze hoofdstad niet zo slecht. Amsterdam komt op de derde plaats en deelt die positie met Los Angeles. Nederlandse jongeren vinden New York toch nog cooler dan hun eigen hoofdstad. Ruim 52% geeft immers aan dat the Big Apple ‘cool’ is. London (23%) en Parijs (20%) vindt de Hollandse jeugd ongeveer even cool als Amsterdam. Ook in andere landen vindt gemiddeld ongeveer 1 op 5 jongeren zijn eigen belangrijke steden ‘cool’. Belgische en Zweedse jongeren (beide slechts 8%) zijn heel wat minder tevreden met hun eigen hoofdstad Brussel en Stockholm. In de Verenigde Staten blijken jongeren het meest chauvinistisch. De helft van de Amerikaanse jeugd vindt New York cool. Voor 3 op 10 Franse en evenveel Britse jongeren is ook hun eigen hoofdstad ‘cool’. Dubai, Barcelona en Tokyo (alle drie 17%) zijn bij Nederlandse 15- tot 25-jarigen ook coole steden . Het minst goed scoren Beijing (1%), Mumbai en Mexico City (2%).

Johnny Depp en Barack Obama coolste personen
Johnny Depp, momenteel opnieuw actief in Tim Burtons Dark Shadow, is voor Millennials (een andere naam voor Gen Y of 15-25 jarigen) in ons land de coolste bekende persoon. Dertig procent van de jongeren duidt hem aan als ‘cool’ en daarmee doet hij het stukken beter dan andere acteurs in de top 5 zoals Angelina Jolie (16%) en Brad Pitt (14%). Richard Gere is zijn connectie met de nieuwe generatie helemaal kwijt. Slechts 1% ziet hem nog als ‘cool’. Lady Gaga (16%) is de meest coole muziekartiest en als het aan de Nederlandse jeugd ligt, wordt Barack Obama met twee vingers in de neus opnieuw president van de Verenigde Staten. Met 19% van onze jongeren die Obama als cool beschouwt, komt hij na Depp op de tweede “overall” plaats. De enige andere politicus die het goed doet bij jongeren is Nelson Mandela (14%). Sarkozy en de Europese president Van Rompuy (een Belg) kunnen dan weer niet op de waardering van jongeren rekenen. Ze behoren tot het lijstje van minst coole bekende personen.

Om cool te zijn als bekende persoon moet je vooral trouw blijven aan je eigen unieke en originele identiteit,” zegt Joeri Van den Bergh, Gen Y expert bij InSites Consulting en auteur van het boek ‘Maak je merk cool’. “Daarnaast mag je niet te ver staan van je fans, mag je je niet beter voelen dan anderen en moet je een hechte band opbouwen zoals een vriend,” aldus Van den Bergh. “Een ster als Lady Gaga heeft 25 miljoen volgers op Twitter en dubbel zoveel Facebook fans. Ze gebruikt die media om heel persoonlijk over haar eigen leven en verzuchtingen te communiceren met haar ‘little monsters’ (fans)“.

De feiten en cijfers in dit bericht zijn gebaseerd op een wereldwijd onderzoek dat door InSites Consulting uitgevoerd werd bij 4.065 respondenten tussen 15 en 25 jaar (Generatie Y) uit 16 landen: de VS, Brazilië, Rusland, Indië, China, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Zweden, Denemarken, Polen, Roemenië, Italië, Spanje, Nederland en België. De steekproef is representatief voor de Gen Y-bevolking van elk land. 

...

Verder lezen over Apple

Trailer van Severance seizoen 2 is vooral heel Severance

Waarschijnlijk krijgen we in dit seizoen meer te zien van de kelder van Lumon, en dan zijn er nog de geiten….

Entertainment09.12.2024

Trailer van Severance seizoen 2 is vooral heel Severance

Apple werkt aan LLM Siri: Een revolutionaire stap in spraakassistentie

Apple is bezig met een ambitieuze upgrade van Siri, hun populaire digitale assistent. De nieuwe versie, intern bekend als "LLM Siri," is gebaseerd op geavanceerde AI-technologieën en heeft als doel Siri aanzienlijk slimmer en veelzijdiger te maken.

Technology25.11.2024

Apple werkt aan LLM Siri: Een revolutionaire stap in spraakassistentie

‘Apple wil met meer smarthomegadgets komen: dit is de volgende’

Houd er wel rekening mee dat het waarschijnlijk niet gratis is om het apparaat te gebruiken, waarmee we niet doelen op de aankoopprijs.

Gadgets14.11.2024

‘Apple wil met meer smarthomegadgets komen: dit is de volgende’

Slim voor ouders: deel de locatie van een AirTag

Het is voor koppels of vrienden die een koffer delen nu heel makkelijk om de locatie ervan samen in de gaten te houden.

Gadgets11.11.2024

Slim voor ouders: deel de locatie van een AirTag

iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen

Je wil toch weten hoe lang het nog duurt voordat je telefoon weer helemaal vol is. iPhone zou dat vanaf iOS 18.2 gaan laten zien.

Mobile06.11.2024

iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen

Komt er in de toekomst een slimme bril van Apple?

De VR-bril van Apple is een flink ding. Tijd voor iets subtielers, moet Apple denken: het zou onderzoek doen naar een slimme bril.

Gadgets05.11.2024

Komt er in de toekomst een slimme bril van Apple?

Apple geeft de Mac mini een heel ander uiterlijk

Je levert in op het aantal poorten, maar deze goedkoopste manier om op een Mac te werken wordt wel voorzien van de nieuwste M4-processoren.

Gadgets30.10.2024

Apple geeft de Mac mini een heel ander uiterlijk

Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone

Binnenkort kun je Apple’s AI ook gebruiken op jouw iPhone. Hoewel, ‘binnenkort’: dit is pas in april 2025, dus nog een klein half jaar van nu.

Mobile29.10.2024

Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone

Verder lezen over Coca-Cola

The Undrinkable Can een blikje Cola wat je niet kunt opdrinken

Zou jij een blikje Coca-Cola kopen wat je niet kunt opdrinken en dan ook nog eens voor een bedrag van meer dan 100 dollar. Rare vraag, raar idee, of toch niet want wat is er precies aan de hand in het Mexicaanse Chiapas?...

Coffee corner08.02.2024

The Undrinkable Can een blikje Cola wat je niet kunt opdrinken

Coca Cola maakt op bijzondere wijze entree in metaverse

Coca-Cola heeft vanaf nu een Byte. Geen bite, maar een Byte. Het colamerk komt namelijk met een frisdrank die in eerste instantie in het metaverse beschikbaar is, waarna het over een paar weken de oversteek maakt naar de...

Metaverse05.04.2022

Coca Cola maakt op bijzondere wijze entree in metaverse

Cola met een Byte?
Bottlegate op EK: voetballers boycotten Coca-Cola en Heineken

Er begint een bijzondere boycot op gang te komen: voetballers op het EK voetbal die niets te maken willen hebben met grote frisdrank- of biermerken. Het begon allemaal met Christiano Ronaldo. Voor de eerste wedstrijd van...

Marketing17.06.2021

Bottlegate op EK: voetballers boycotten Coca-Cola en Heineken

Wat is er aan de hand?
​Coca-Cola: hoe zit het nou met dat geheime ingrediënt?

Op deze dag in 1892 gebeurde er iets groots voor Coca Cola. Het begon weliswaar in 1885 met de uitvinding van cola, maar het werd pas echt een bedrijf in 1892. It Atlanta, Georgia werd The Coca-Cola Company een feit. In...

Nieuws29.01.2021

​Coca-Cola: hoe zit het nou met dat geheime ingrediënt?

Coca-Cola introduceert fles gemaakt van oceaanplastic

Coca-Cola heeft een eerste fles geïntroduceerd die deels van plastic uit oceanen en zeeën is gemaakt. Het gaat om een prototype van een plastic fles, waarvan het materiaal grotendeels vervaardigd is uit ingezameld en g...

Nieuws08.10.2019

Coca-Cola introduceert fles gemaakt van oceaanplastic

Niet recyclen? Dan hoef je ook geen Coca-Cola te drinken!

Coca Cola lanceert haar zomercampagne met een bijzondere boodschap: "Don’t buy Coca-Cola if you don’t help us recycle". Met de campagne hoopt Coca-Cola consumenten bewust te maken van de noodzaak om te recyclen en...

Marketing06.06.2019

Niet recyclen? Dan hoef je ook geen Coca-Cola te drinken!

Coco-Cola realiseert de hoogste mediawaarde

De mediawaarde van van een merk is het resultaat van alle aandacht die een merk krijgt, zowel betaald als onbetaald: paid, owned en earned media bij elkaar. Van de top 20 foodmerken in Nederland genereert Coca-Cola de ho...

Marketing13.07.2017

Coco-Cola realiseert de hoogste mediawaarde

van de top 20 foodmerken
Coca-Cola en Coca-Cola Zero koken: je schrikt van het resultaat

Op Facebook kwam dit filmpje voorbij en daar heb ik toch wel even met open mond naar zitten kijken. Misschien is het voor jou oud nieuws, ik zie het voor het eerst. In twee verschillende pannetjes worden blikjes Coca-Col...

Coffee corner07.03.2017

Coca-Cola en Coca-Cola Zero koken: je schrikt van het resultaat

Verder lezen over Merken

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

Decathlon en Premier Padel Rotterdam zijn onlangs een samenwerking overeengekomen die het sportmerk 3 jaar lang als naamgever zal verbinden aan het grootste padeltoernooi op de Nederlandse kalender. De eerste editie van Decathlon Premier Padel Rotterdam heeft plaatsgevonden van 9 tot en met 15 september 2024 in Rotterdam Ahoy. En men kan terugkijken op een succesvolle eerste editie.

Events03.10.2024

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’

Deze zomer staat in het teken van verschillende sportevenementen zoals het EK, de Olympische Spelen en de Tour de France. Naast dat het ons als samenleving druk bezighoudt, houdt de Tour de France in het bijzonder ook het merkenrecht bezig. De organisatie heeft namelijk oppositie ingesteld tegen de merkregistratie ‘TOUR DE X’ op grond van haar eigen merk ‘TOUR DE FRANCE’. Hoe het EU Gerecht (hierna: het Gerecht) hierover oordeelde, lees je in deze blog.

Online22.07.2024

Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Het is weer bijna 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men Apri...

Nieuws01.04.2024

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

House of Treats is het eerste bureau dat marktonderzoek onder early adopters inzet als marketingtool en biedt merken toegang tot een zorgvuldig gecureerde global community van early adopters. Het bureau is in 2018 opgeri...

Marketing14.03.2024

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Misschien heb je ze zelf, zijn ze ooit cadeau gedaan of kennen ze alleen van anderen. Muchachomalo, het is een bekend merk voor boxers, maar weet je ook waar het voor staat? Dit is wat je moet weten over dit oer-Nederlan...

Lifestyle16.10.2023

​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Al sinds 2015 is Bol punt com het strekste retailmerk van Nederland. Dat is althans volgens de 40 factoren waarop in totaal 100 retailmerken door 15.000 respondenten beoordeeld worden. Die 40 factoren bestaan uit merkkra...

Marketing28.04.2023

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goed
1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

Vandaag is het weer 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men A...

Online01.04.2023

1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen