Online13.04.2012

PeerReach sinds vandaag toegankelijk voor iedereen


peerreach-sinds-vandaag-toegankelijk-voo.jpg
peerreach-sinds-vandaag-toegankelijk-voo.jpg

Meten is weten, dus zijn we allemaal naarstig op zoek naar tools, websites en andere slimme trucjes om de online invloed van mensen te beoordelen. Hoewel Klout min of meer de standaard lijkt te zijn geworden om online invloed te meten, wordt de kritiek ook steeds groter. Klout is ondoorzichtig, niet representatief en gemakkelijk te beïnvloeden. De handleidingen om je Kloutscore op te krikken (kloutzak-alert) vliegen inmiddels over het web. Vervelend, maar dat betekent ook ruimte voor nieuwe, verfrissende alternatieven. 

En daar is PeerReach. Een social influence indexer van Nederlandse bodem dat online invloed van mensen meet op basis van de invloed van de volgers die men heeft. De afgelopen maanden mocht een selecte groep mensen al rondsnuffelen in de beta, maar sinds vandaag is dat voor iedereen mogelijk.

Peers en geautomatiseerde curatie 

Wat PeerReach in eerste instantie anders maakt dan andere indexers is de transparantie van de berekeningen die PeerReach hanteert. Scores zijn namelijk ‘simpel’ opgebouwd uit hoeveel mensen uit de top 100 (de zgn. peers) binnen een bepaald vakgebied jou volgen. Hoe meer peers je volgen en met je interacteren, hoe hoger je Peerreach score in dat vakgebied. 

Daarnaast ontvang je niet één score, maar word je langs de lat gelegd in twaalf vakgebieden. Zo krijgt iedereen dus stiekem twaalf scores, maar word je uiteindelijk toegewezen aan het vakgebied waarin je de hoogste score hebt behaald en dus ook de meeste invloed hebt. Peerreach heeft hiermee dus een soort geautomatiseerde curatie van twitteraars ingebakken. 

Lijstjes, lijstjes en nog meer lijstjes!

Mooie en slimme algoritmes, die tot nu toe twaalf lijsten heeft opgeleverd van invloedrijke mensen op het gebied van webtech, marketing, finance, politics, journalists, arts, blogger, television, science, film, music en sports. Daar gaan in de toekomst ongetwijfeld meer lijsten aan toegevoegd worden, maar het is een goed en overzichtelijk begin. 

Kan het je eigenlijk allemaal niet zoveel schelen wie invloed heeft op wat en waarom? Dan kun je PeerReach natuurlijk ook gewoon zien als een website vol lijstjes met toffe tweeps. En wie vindt dat niet leuk? Aanmelden is sinds vandaag dus voor iedereen mogelijk via www.peerreach.com

Verder lezen over Influentials

Populaire Instagram-gebruikers kunnen geld vragen voor Reels

Instagram breidt zijn abonnementsdienst uit. Waar je eerder dit jaar een betaald abonnement kon nemen op het kanaal van een influencer. Nu wordt dit uitgebreid, want populaire Instagram-kanalen kunnen geld vragen voor Re...

Social Media15.07.2022

Populaire Instagram-gebruikers kunnen geld vragen voor Reels

​Influencer packaging: jouw merk en verpakking optimaal presenteren op social media

Influencer packaging is niet een alledaagse term die je regelmatig in de marketing voorbij hoort komen. Het is een combinatie van influencer marketing en verpakkingen. Bij influencer marketing draait alles om het perfect...

Social Media14.11.2018

​Influencer packaging: jouw merk en verpakking optimaal presenteren op social media

Identificeer je online influencers, neem een voorbeeld aan Andrélon

Het is alweer enige tijd geleden dat ik in mijn blog Identificeer je online influencers, neem een voorbeeld aan Vogue schreef over het "onontgonnen terrein van de online influencers". Hierin noemde ik als voorbeeld het '...

Social Media18.07.2013

Identificeer je online influencers, neem een voorbeeld aan Andrélon

#FitchTheHomeless: Abercrombie & Fitch niet voor dikkerds, wel voor daklozen

Dikke mensen horen niet in Abercrombie & Fitch kleding, aldus de CEO van het bedrijf. Hij heeft alle kleding van zijn merk boven maatje Large uit zijn winkels gehaald en verbrand. Omdat zijn kledingmerk niet bedoeld is v...

Social Media15.05.2013

#FitchTheHomeless: Abercrombie & Fitch niet voor dikkerds, wel voor daklozen

Interview met toptwitteraar Michiel Veenstra

Volgens Klout, een veelgebruikt meetsysteem voor online invloed, is 3FM DJ Michiel Veenstra een van de meest invloedrijke Twitteraars van Nederland. Hoe je dat wordt en wat je daar wel en niet voor moet doen vertelt hij...

Social Media05.08.2011

Interview met toptwitteraar Michiel Veenstra