Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Vanaf vandaag is het Algemeen Dagblad in een nieuwe vormgeving gestoken, maar waarom dit nieuwe jasje? ‘Omdat we de krant elke dag beter willen maken,’ antwoordt Christiaan Reusink, algemeen hoofdredacteur. ‘Elke dag werken we eraan de lezer een mooie mix te bieden van nieuws, verhalen, reportages en columns. Daarom hebben we het AD een nieuw jasje gegeven. We creëren nu meer eenheid in het beeld en maken een krant die populair is, maar niet plat of ordinair. Het AD moet vooral een optimistische krant zijn. Een krant voor mensen die positief in het leven staan, met een goede mix tussen zogenaamd zacht en hard nieuws. Met een verbeterde vormgeving verwachten we nog meer enthousiaste lezers. De krant krijgt een iets stijlvollere uitstraling.’
De restyling is begeleid door Mario García, een ervaren art director die beroemd is vanwege het (re)design van The Wall Street Journal, The Miami Herald, Die Zeit en de vele prijzen die hij won voor internationale en lokale dagbladen. In België heeft hij de restyling verzorgd van De Morgen, waarmee deze krant de European Newspaper Award won. Het Algemeen Dagblad is de 568e krant met een vormgeving van zijn hand.
Het AD is de grootste krant van De Persgroep, en is een van de weinige Nederlandse kranten die, in een krimpende markt, steeds meer lezers aan zich weet te binden. Om eerlijk te zijn heb ik, als Volkskrant-op-zaterdag-lezer, nog nooit een AD van voor tot achteren gelezen, maar nu wilde ik deze toch populaire krant eens goed doorspitten. Dus op naar het terras met de ‘oude krant’ en de ‘nieuwe krant’, en een cappuccino alstublieft.
Allereerst valt het nieuwe logo op, het heeft een prominentere grootte en plaats. De kapitalen (hoofdletters) A en D zijn op een mooie manier gecombineerd. De witte letters worden gedragen door een vierkant vlak, waarin het rood verloopt naar een tint van rood. Het doet een beetje denken aan een icon op een website. Misschien is deze verwijzing ook de bedoeling, maar door het verloop ontstaat een weeïg roze kleur, die ik persoonlijk niet geweldig vind.
In de ‘oude krant’ werden nog een heleboel kleuren door elkaar gebruikt, waarbij rood en oranje de boventoon voerden. In de ‘nieuwe krant’ is goed nagedacht over de toepassing van kleuren. De krant kent drie leesritmes: nieuws, sport en show. Die ritmes krijgen nu elk een eigen kleur, zodat er meer eenheid ontstaat. Een goede keuze, die werkt. In het nieuws is rood voortaan de basiskleur. In Sportwereld, dat een uitneembare bijlage blijft, is dat oranje. Helaas is het oranje niet echt te onderscheiden van het rood. Er is ook een nieuw katern: Show & Cultuur, waar de frisse kleur paars de overhand voert.
En dan is er ook het nodige veranderd op het gebied van typografie. Aan de koppen is een nieuw lettertype toegevoegd, dat veel smaller is maar een regelmatiger letterbeeld geeft. Ook de introductieteksten zijn in een ander font gezet, dat door zijn korte staarten en stokken ietwat vierkant en strak oogt. De headers bovenaan de pagina zijn mooi vormgegeven, met veel wit en dunne horizontale lijntjes. De leesletter van de kleine tekst blijft ongewijzigd. ‘Want,’ zo zegt Christiaan Reusink, ‘Wat goed is, hoef je niet te veranderen.’
Dat klopt natuurlijk, en ik hoop dan ook dat de website en de iPhone app binnenkort ook in het nieuw jasje gestoken zullen worden. Want daar valt nog wel het een en ander aan te verbeteren. Inmiddels is mijn tweede cappuccino op, en is de nieuwe krant ook alweer bijna een oude krant. Zo gaat dat met nieuws.
Onder de naam AD komen acht titels uit: AD Algemeen Dagblad, AD Rotterdams Dagblad, AD Haagsche Courant, AD Utrechts Nieuwsblad, AD De Dordtenaar, AD Rivierenland, AD Amersfoortse Courant en AD Groene Hart. Dagelijks verschijnt de krant in de ochtend met negentien edities en in de middag in de regio Rotterdam en Den Haag nog eens met negen edities.
Verder lezen over Design
Technology06.09.2024
Philips TV viert 20 jaar Ambilight
Lifestyle22.08.2024
Creëer een stijlvolle woning met behulp van deze tips
Lifestyle25.07.2024
Vind jouw persoonlijke stijl voor een ontspannen loungehoek in de tuin
Lifestyle19.06.2024
Eerste hulp bij het inrichten van een horecakeuken: 3 tips!
Entertainment07.06.2024
Netflix past zijn homescherm aan: dit wordt er anders
Automotive21.05.2024
DS tilt luxe met Collection Antoine de Saint-Exupéry naar nog hoger niveau
Neem je fantasie mee op avontuurlijke reizenGadgets07.05.2024
Apple toont een geheel vernieuwde iPad-lineup
Nieuwe Pro's & Air'sLifestyle06.05.2024
Stap voor stap: hoe kies je de beste tuinmeubelen?
Verder lezen over Logo
Media25.02.2020
Dit zijn de top 10 logo trends van 2020
Marketing05.10.2017
Hilarisch onderzoek laat mensen bekende logo’s natekenen
We kunnen het allemaal nietAdvertising19.09.2017
Goed idee: eco-branding zou miljoenen aan inkt kunnen sparen
Printerinkt is duurder dan Chanel N°5Video29.08.2017
YouTube krijgt voor het eerst in 12 jaar een nieuw logo
Marketing01.11.2016
6 basisprincipes waar populaire logo’s op gebaseerd zijn
Marketing24.09.2016
De evolutie van 12 klassieke logo’s
Marketing20.08.2016
Verborgen betekenissen in 9 logo’s
Entertainment29.06.2016