De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Merkadviesbureau BrandAsset Consult heeft, zoals ieder jaar, onderzocht wat de sterkste merken van Nederland zijn.
Met de BrandAsset Valuator, ’s werelds grootste merkenonderzoek, wordt de sterkte van het brede Nederlandse merkenlandschap onderzocht. Google is voor het derde jaar op rij het sterkste merk van Nederland en verslaat de andere technologiegigant Microsoft in de ‘Brand Battle’. Google is inmiddels voor het derde jaar op rij het sterkste merk van Nederland. Dit komt mede doordat Google zich telkens opnieuw uitvindt met diensten als Google Chrome, Google Android en de Nexus One. Daarnaast prijken er in de top van de sterkste merkenlijst elk jaar meer internet- en technologiemerken.
Google en Marktplaats.nl krijgen dit jaar gezelschap van Microsoft en Bol.com. Microsoft heeft de afgelopen jaren een wat ingeslapen imago gehad, maar dat is verbeterd. Microsoft maakt indruk onder de innovators met onder andere de nieuwe Kinect for Xbox 360. Daarnaast lanceerde Microsoft Windows 7 op een toegankelijke en verfrissende manier: alleen via social media. En dat heeft invloed gehad op haar imago. Meer dan vorig jaar wordt Microsoft weer gezien als een merk dat garant staat voor prima kwaliteit en het vertrouwen waard is.
Sterkste merken van 2010:
1. Google
2. Microsoft
3. IKEA
4. Efteling
5. NOS
6. Discovery Channel
7. Marktplaats.nl
8. bol.com
9. Senseo
10. Coca-Cola
Een ander opvallend merk is de NOS. Het merk stijgt van #19 naar #5 en is in het afgelopen decennium niet zo sterk geweest. Volgens de Nederlandse consument gaat het merk met zijn tijd mee, maar blijft het staan voor vertrouwen en intelligentie. Wat zeker heeft geholpen is dat de NOS relatief snel heeft ingespeeld op de mogelijkheden van mobiel internet. Zo was de NOS vorig jaar de eerste in Europa die de Tour de France live uitzond via de iPhone. De NOS geniet ook aanzien en wordt als oprecht gezien. Dit ondanks of misschien wel dankzij het aantal zenders dat er de afgelopen 20 jaar is bijgekomen. Kortom, de NOS wordt gezien als dé nieuwsautoriteit.
Dit jaar kunt je ook zelf merken vergelijken en inzicht krijgen in de verhouding in merksterkte. Is Jumbo sterker dan Albert Heijn? Witte Reus sterker dan Ariel? Wint Strongbow het van Jillz? Doe de Brand Battle op www.brandbattle.nl en kijk welk merk wint.
Verder lezen over Google
Technology11.12.2024
Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’
Search10.12.2024
Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024
Search06.12.2024
Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar
Online05.12.2024
Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora
Technology05.12.2024
DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen
Search03.12.2024
Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?
DC Business02.12.2024
Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan
Online28.11.2024
Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken
Verder lezen over Microsoft
Online19.11.2024
Je kunt straks een andere taal spreken in Microsoft Teams
Online18.11.2024
Amerikaanse overheid start onderzoek naar Microsofts clouddienst
Online12.11.2024
Outlook heeft een kalenderprobleem: dit is wat het inhoudt
Artificial Intelligence07.11.2024
Zelfs Microsoft Notepad krijgt kunstmatige intelligentie
Online04.11.2024
Microsoft Outlook loopt vast door deze heel gewone activiteit
Er is een workaroundArtificial Intelligence31.10.2024
Microsoft stelt release van AI-meekijker Recall weer uit
Artificial Intelligence22.10.2024
Je nieuwe collega’s zijn autonome AI-agents in Microsoft Copilot
Online11.10.2024