Wij Nederlanders zijn steeds vaker en langer online te vinden, blijkt uit het Trendrapport ‘Computer- en Internetgebruik 2011’ van de Universiteit Twente in opdracht van Digivaardig & Digibewust. De gemiddelde Nederlander was het afgelopen jaar 3 uur en 6 minuten online, een stijging van 24 minuten ten opzichte van 2010. Internet is hiermee een even primaire levensbehoefte aan het worden als eten, drinken en slapen.
Negen van de tien Nederlanders zijn in hun vrije tijd dagelijks op internet te vinden. Met 3 uur en 6 minuten stijgt niet alleen het gemiddelde internet gebruik in 2011 met 24 minuten per dag, veel gebruikers hebben ook steeds meer profijt van het internet. Jongeren en hoogopgeleiden profiteren meer van internet dan ouderen en laagopgeleiden. Hierdoor dreigt een onzichtbare maar gevaarlijke digitale kloof tussen bevolkingsgroepen.
De onderzoekers, prof. Dr. Jan van Dijk en Dr. Ing. Alexander van Deursen zien internet uitgroeien tot “een eerste levensbehoefte vergelijkbaar met eten en drinken”, maar waarschuwen voor een gebruikerskloof tussen hoog- en laagopgeleiden. “Het internet doet er nu echt toe. Mensen vinden werk via internet, kopen producten online goedkoper dan in de winkel, handelen via marktplaatsen en vinden geliefden via datingsites. Jongeren en hoogopgeleiden profiteren meer van de mogelijkheden die het internet te bieden heeft dan ouderen en laagopgeleiden,” aldus Prof. Jan van Dijk.
“33% van de jongeren bijvoorbeeld zoekt en vindt op internet informatie als ze een medische kwaal hebben, tegenover 22% van de 55+ers, die daar meer baat bij zouden hebben. Ook gebruiken steeds meer mensen het internet bij het vinden van een baan. Toch dreigt er een forse digitale gebruikerskloof te ontstaan tussen de verschillende lagen van de bevolking.”
In 91% van de Nederlandse huishoudens is minimaal één PC of laptop met internetaansluiting te vinden. Daarmee neemt Nederland, achter IJsland, de 2e positie op de Europese ranglijst in. De trend om internet dagelijks en steeds langer te gebruiken zet ook in 2011 door. 84% van de gebruikers is iedere dag vanuit huis online, 14% wekelijks. De verschillen tussen mannen en vrouwen zijn nagenoeg verdwenen. Studenten zijn met 3 uur en 54 minuten per dag op internet koploper, gevolgd door arbeidsongeschikten en werklozen die vooral veel ‘tijdrovende internettoepassingen’ gebruiken zoals het spelen van online games, chatten of het kijken naar online video’s op Youtube. Sociale media zoals Hyves, Twitter, Linkedin en Facebook worden steeds populairder. Vooral vrouwen maken hier veel gebruik van. 59% van de generatie van 16 tot 35 gebruikt sociale media zelfs dagelijks.
Prof. Jan van Dijk geeft aan: “De cijfers laten zien dat het gebruik van internet structureel onderdeel uitmaakt van het dagelijkse levenspatroon van de meeste Nederlanders. Sexe, leeftijd of opleiding maken daarbij geen verschil meer. Surfen op internet is een levensbehoefte geworden net zoals je iedere dag eet en drinkt. We gebruiken internet vooral nog als informatiebron, maar het medium wordt in toenemende mate gebruikt voor vermaak, interactieve communicatie en online transacties. Sociale media zijn aan een opmerkelijke opmars bezig.”
Dat minder dan 10% van de bevolking internet niet gebruikt betekent niet dat in Nederland digitaal analfabetisme snel tot het verleden behoort. “Behalve de harde kern niet-gebruikers is er een groep van 20 tot 25% die internet slechts sporadisch gebruikt bijvoorbeeld om de e-mail te checken of om de treintijden op te zoeken,” aldus Prof. Van Dijk. “Omdat de samenleving in hoog tempo digitaliseert dreigen deze mensen af te haken en straks verstoken te blijven van relevante (overheids)informatie, voordelen en ontwikkelmogelijkheden.”
Daarbij nemen Nederlanders in 2011 veel minder voorzorgsmaatregelen om zichzelf te beschermen tegen de negatieve gevolgen van het internetgebruik in vergelijking met 2010. Virusscanners, firewalls, spamfilters, pop-up blokkeringen en anti-spyware programma worden minder geïnstalleerd en wachtwoorden nauwelijks veranderd.
Marjolijn Bonthuis, verantwoordelijk voor het programma Digivaardig & Digibewust, maakt zich zorgen over de terugloop van maatregelen die vooral oudere en jongere Nederlanders nemen om veilig te internetten: “Digicriminelen worden steeds inventiever en weten exact wat er achter de schermen van het internet gebeurt. Zij proberen te profiteren van de laksheid en ondeskundigheid van argeloze internetgebruikers. Het is opvallend dat ook de jonge internetgeneratie zo slecht scoort op dit vlak en niet lijkt na te denken als het om internetveiligheid gaat.”
Het grootste gedeelte van Nederland is dus volop actief op internet. Echter moeten we de selecte groep incidentele gebruikers niet wegcijferen. Niet iedereen is dus 100% digitaal ingesteld en in de communicatie moeten we hier wel rekening mee houden. Hebben bewustwordingscampagnes dan wel zoveel zin? Of kunnen we beter mensen gaan opleiden met het gebruik van internet? Onbekend maakt immers onbemind!
Meer informatie over het onderzoek is te vinden op de website van Digivaardig & Digibewust.
Verder lezen over Internet
Online16.04.2024
Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds
Nieuws11.04.2024
Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline19.01.2024
Op deze website spenderen mensen de meeste tijd
Online28.12.2023
Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies
Online25.12.2023
Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en
Online19.12.2023
Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen
Alleen in 2023 kwamen er al 1,5 miljoen bijOnline15.12.2023
Bijna 40% van het internetgebruik op basisscholen is niet-educatief
Sociale Media & Games zorgen voor veel afleidingVerder lezen over Onderzoek
Nieuws24.04.2024
Dit is wat er gebeurt met microplastics die je eet en drinkt
Het is niet wat je denktSocial Media23.04.2024
Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welNieuws03.04.2024
Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate
Sneller zienTechnology01.04.2024
Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf
Technology01.04.2024
Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech
Nieuws29.03.2024
Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal
Technology29.03.2024