​Het dataverbruik van Nederlanders stijgt en stijgt

​Het dataverbruik van Nederlanders stijgt en stijgt

Vorig artikel Volgend artikel

Het is geen verrassend nieuws dat we meer data verbruiken, maar de mate waarin deze aantallen stijgen is wel opmerkelijk te noemen. Wist je dat we met zijn allen in kwartaal 1 van 2020 34 procent meer data hebben verbruikt dan in dat eerste kwartaal in 2019? Dat concludeert de Autoriteit Consument en Markt in de Telecommonitor.

Veel meer MB's

We hebben er met zijn allen in de eerste drie maanden van dit jaar maar liefst 214 miljard MB doorheen gejaagd. Het gaat dan om mobiele data, die wordt gebruikt op smartphones en tablets. Een flinke stijging, want dat was vorig jaar nog 159 miljard MB. En vorig jaar was het al flink gestegen ten opzichte van 2018.

Dat komt in de eerste plaats omdat we onze telefoon voor steeds meer zaken zijn gaan gebruiken. Hierdoor gebruiken we hem vaker. Bovendien zijn de bestanden die we downloaden of streamen gemiddeld steeds zwaarder. En ja, juist omdat internet op de smartphone steeds goedkoper is, waardoor je voor vrij weinig geld steeds makkelijker een onbeperkt internet-abonnement kunt afsluiten, wordt er waarschijnlijk minder vaak naar wifi gegrepen.

Mobiele data: internet op je telefoon

Aan de andere kant startte in maart wel het grote thuiswerken en -blijven. Dat betekent dat waarschijnlijk veel smartphones op de wifi van thuis waren ingelogd, waardoor het data-abonnement juist minder wordt gebruikt. We zijn enorm nieuwsgierig naar de cijfers van kwartaal twee: die zijn nog heviger onder invloed van de maatregelen. Over het eerste kwartaal was T-Mobile de grootste leverancier van 4G en 3G. De provider heeft meer dan de helft van alle data beschikbaar gemaakt.

Ook leuk: we schijnen meer te bellen. De belminuten zakken dus niet alleen maar door FaceTime en WhatsApp, Positief, want er wordt vaak gedacht dat door alle chatprogramma’s en het online leven er een bepaalde angst begint te ontstaan bij jongeren om de telefoon op te pakken. De belminuten zijn van 7,6 miljoen naar 8,7 miljoen gegaan. En smsjes dan? Daarvan zijn er 10 procent minder verstuurd in januari, februari en maart van 2020. Dat waren in 2019 nog 675.000 stuks.

Sms’jes worden tegenwoordig voornamelijk door bedrijven gebruikt om bijvoorbeeld tweestapsverificatie mogelijk te maken. Sms is dus nog lang niet dood, maar voor consumenten onderling zijn er inmiddels nu eenmaal betere, gratis alternatieven die meer mogelijkheden bieden, zoals WhatsaApp.

Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan zweeft ze ergens in de wondere wereld van entertainment of in een vliegtuig naar een toffe plek in de echte wereld. Mario...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies