Mobile10.03.2009

Video stimuleert vraag naar mobiel internet


video-stimuleert-vraag-naar-mobiel-inter.jpg
video-stimuleert-vraag-naar-mobiel-inter.jpg

Uit een wereldwijd onderzoek van Ericsson en CNN blijkt dat het gebruik van mobiel internet onder zakelijke gebruikers wereldwijd toeneemt. Dit zou onder meer te danken zijn aan veranderde levensgewoonten die de vraag naar toegang tot videocontent stimuleert.

Zo laten de onderzoeksresultaten zien dat het aantal professionals dat televisie kijkt op zijn computer, laptop of mobile device toeneemt. Verder delen zij steeds vaker user generated videocontent. Het onderzoek is uitgevoerd via de CNN-portal onder ruim 1100 zakelijke professionals.


56% van de respondenten met toegang tot mobiel internet raadpleegt onderweg online content via een mobiel apparaat of WLAN. Verder geeft 73% van CNN’s online publiek aan user generated videocontent te delen. De mythe dat vooral jongeren van deze mogelijkheid gebruikmaken, wordt overigens door het onderzoek ontkracht.

Zo geeft 66% van de respondenten boven de 45 jaar aan user generated videocontent te delen, tegen 75% van de ondervraagden onder de 45 jaar. Bijna eenderde neemt zelf video’s op met zijn mobiele telefoon. 24% van de respondenten bekijkt video en televisie op zijn mobiele apparaat.  


Televisie kijken via een desktop of laptop is de laatste drie jaar toegenomen. 67% van de ondervraagden zegt in deze periode meer televisie te zijn gaan kijken via een desktop of laptop. Verder geeft 23% aan dat zij ten opzichte van drie jaar geleden meer televisie kijkt via mobiele apparaten. 71% geeft aan dat  flexibiliteit een belangrijke reden is om tv-content op een PC te bekijken. 51% noemt het bekijken van content die ze eerder hebben gemist als motivatie.

60% van de respondenten bekijkt videocontent vooral via de websites van omroepen. Verder bezoeken zij voor videocontent ook de videokanalen die omroepen hebben ingericht op websites als YouTube. Hoewel het kijken van televisie en video via mobiele apparaten toeneemt, blijft de televisie voor dit doel het meest populaire apparaat onder het CNN-publiek.

Door de ontwikkeling van nieuwe breedbandtechnieken wordt mobiel internet sneller en daarmee ook aantrekkelijker voor een grotere groep gebruikers“, zegt Frank Hermans, Business Development Manager Multimedia bij Ericsson. “Daarnaast speelt de uitzendkwaliteit van programma’s en de steeds groter en beter wordende schermen van mobiele apparaten en PC’s, een belangrijke rol in het verbeteren van de gebruikerservaring. Ik verwacht dan ook dat steeds meer gebruikers via andere apparaten dan de televisie videocontent zullen bekijken en delen.”