Media30.05.2011

Een (media)wijs ervaringsspel


een-media-wijs-ervaringsspel.jpg
een-media-wijs-ervaringsspel.jpg

Over het onderwerp “kinderen en internet” is een heleboel te vertellen. Zo ook op de Mediawijsheidmarkt waar een onderzoek gepresenteerd zou worden en diverse initiatieven gelanceerd werden waaronder  -in het kader van de Week van de Mediawijsheid- het interactieve spel MediaMasters2011 (trialer verderop in dit artikel).

Wat mij zorgen baart is de versnippering van geld en energie doordat alle verschillende stichtingen en organisaties, al dan niet (financieel) gesteund door sponsoren of overheid, op overlappende gebieden bezig zijn met allerlei (goede!) projecten die steeds slechts een gering deel van de doelgroep bereiken. Ik was dan ook aangenaam verrast toen bleek dat er nu gepoogd wordt om al deze organisaties te bundelen. Bij de netwerkorganisatie Mediawijzer.net zijn inmiddels meer dan 450 partners uit (oude en nieuwe) media, onderwijs, bibliotheken en uitgeverijen aangesloten.

De laatste tijd valt me vooral op hoeveel onderzoeken er door diverse instanties gedaan worden en hoeveel initiatieven nog meer verschillende instanties met de regelmaat van de klok realiseren. Dit bedoel ik niet zo negatief als het misschien klinkt: ieder initiatief wat bijdraagt aan het positief maken of houden van internetgebruik, met name bij kinderen, juich ik van harte toe.

Mijn andere zorg die ik in dit kader heb, is dat ik vrees dat al de intitiatieven uiteindelijk steeds bij een bepaalde groep ouders/kinderen terecht komen. Ouders die betrokken zijn, ouders die kunnen lezen/schrijven, ouders die tijd en aandacht voor hun kind(eren) hebben, ouders die met een computer overweg kunnen. En kinderen van deze ouders hebben dan automatisch een grotere kans dat ze kunnen delen wat ze op internet meemaken. Een grote groep mensen wordt (keer op keer) bereikt en heeft toegang tot een schat aan informatie en voorzieningen, maar een nog grotere groep zal niet weten wat er op dit gebied speelt.

De campagne 2011 van Mediawijzer.net bevat plannen voor de Week van de Mediawijsheid (21-27 november) die dit jaar gericht is op kinderen van 10-14 jaar en hun opvoeders. Een van die plannen is het interactieve ervaringsspel MediaMasters2011. Dit is een uitdagend en spannend spel wat op school, gedurende een week, iedere dag een uur gespeeld kan worden tijdens de Week van de Mediawijsheid. Iedere school met een digibord kan zich hiervoor aanmelden. Het spel is bedoeld voor leerlingen in groep 7 omdat kinderen vanaf die fase steeds meer zelfstandig met internet bezig zijn, maar nog wel zo jong zijn dat ze wel willen vertellen over wat ze zoal doen op school en op het net.

Ik denk dat dit project fantastisch kan gaan werken. Het spel is zodanig opgezet dat het voor de doelgroep heel leuk en spannend is, er is veel interactie en spelenderwijs wordt er een heleboel kennis over diverse media overgedragen. Kinderen worden echt uitgedaagd om er ook thuis, met ouders/opvoeders over door te praten en zonder dat het er dik boven op ligt, zal deze week echt blijvende impact kunnen krijgen op de manier waarop zowel ouders als kinderen met internet omgaan en -bijna nog belangrijker- er zal een goede basis gelegd kunnen worden om de communicatie over dit onderwerp tussen ouder en kind open te houden.

En -tot slot- ik ben er van overtuigd dat hiermee een veel grotere groep ouders bereikt zal worden dan die ik eerder heb omschreven. Ook ouders die niets van computers weten, onvoldoende Nederlands spreken of lezen kunnen het leuk vinden wanneer hun kind enthousiast thuiskomt uit school om te vertellen wat hij/zij voor spannend project aan het doen is, en ook (of juist) díe ouders zullen door hun eigen kind geholpen kunnen worden, door de opzet van dit spel, om samen meer te leren en zullen dan uiteindelijk hun kind beter kunnen begeleiden.

...

Verder lezen over Internet

We gaan nu naar telefoonloze telefoonwinkels zonder personeel

nog een winkel noemen, of is het stiekem meer een servicepunt? KPN opent in Den Helder een winkel waar geen fysiek personeel aanwezig is

Mobile18.11.2024

We gaan nu naar telefoonloze telefoonwinkels zonder personeel

Reddit voor het eerst winstgevend met recordaantal gebruikers

Het online forum-achtige platform heeft bijna 100 miljoen gebruikers: 97,2 miljoen om precies te zijn. Niet per maand: dagelijks.

Online30.10.2024

Reddit voor het eerst winstgevend met recordaantal gebruikers

Reddit laat je mogelijk straks betaalde subreddits maken

Reddit wordt binnenkort waarschijnlijk nog interessanter: het wil betaalde subreddits beschikbaar maken.

Online08.08.2024

Reddit laat je mogelijk straks betaalde subreddits maken

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

World Wide Web Day: dit kan de GenAI-hype leren van de internetbubble

Vandaag is het World Wide Web Day en is het 33 jaar geleden dat de Engelse computerwetenschapper Tim Berners-Lee het internet introduceerde in 1991. Een tijd die wordt gekenmerkt door zowel hype en opwinding als het uiteenspatten van de internetzeepbel eind jaren 90.

Online01.08.2024

World Wide Web Day: dit kan de GenAI-hype leren van de internetbubble

Beveiligingsgevaar: update je laptop nog voor je op vakantie gaat

Het is een verschrikkelijke timing, of juist een heel slimme: door een zwakte in Windows kunnen hackers je computer in via een open wifi.

Cybercrime21.06.2024

Beveiligingsgevaar: update je laptop nog voor je op vakantie gaat

10 grappige gadgets voor mensen die van het internet houden

We hebben 10 grappige gadgets voor je verzameld om helemaal te bewijzen dat jij het internet hebt begrepen.

Gadgets21.06.2024

10 grappige gadgets voor mensen die van het internet houden

Internet thuis wordt dit jaar weer duurder

Lekker thuis internetten wordt weer een stukje duurder in 2024. De drie grote providers maken allen hun prijzen hoger.

Online18.06.2024

Internet thuis wordt dit jaar weer duurder

Verder lezen over Kinderen

Deze drie nieuwe animatiefilms moet je zeker in de gaten houden

De winter staat voor de deur en zeker met de feestdagen erbij zien we dat er weer meer animatiefilms aankomen: films voor het hele gezin. Hoewel, op sommigen moeten we nog wel even wachten.

Entertainment25.11.2024

Deze drie nieuwe animatiefilms moet je zeker in de gaten houden

Zo zorg je dat je kind geen geld uitgeeft in games

Vaak is het aanschaffen van dingen met een kinderprofiel al niet mogelijk en zijn er bijvoorbeeld ouderlijk toezichtmogelijkheden waarmee zelfs restricties op kunt leggen.

Gaming23.11.2024

Zo zorg je dat je kind geen geld uitgeeft in games

ChatLicense wint Global Impact Challenge van Singularity University en SYNC Ithra

De Nederlandse startup ChatLicense is de winnaar van de Global Impact Challenge van Singularity University en SYNC Ithra. De organisaties zijn met de challenge op zoek gegaan naar dé oplossing die helpt op het gebied van misinformatie, cyberpesten en sociale polarisatie. Uit meer dan 500 aanmeldingen werd ChatLicense als winnaar uitgeroepen. De startup krijgt een 250.000 dollar cashprijs om verder te kunnen groeien.

Startups11.11.2024

ChatLicense wint Global Impact Challenge van Singularity University en SYNC Ithra

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Instagram is niet meer hetzelfde voor tieners

Tieners krijgen op Instagram minder te zien en ouders krijgen meer controle. Het is geen keuze: ben je onder de 18 jaar, dan krijg je dit nieuwe tieneraccount automatisch.

Social Media18.09.2024

Instagram is niet meer hetzelfde voor tieners

Vier 25 jaar Spongebob @ WONDR Experience Amsterdam

Nickelodeon en WONDR Experience Amsterdam kondigen vandaag de lancering aan van een nieuw avontuur. De SpongeBob Special, ter ere van het 25-jarig jubileum van de geliefde Nickelodeon-serie. Vanaf 17 oktober kunnen bezoekers in de kleurrijke wereld van Bikinibroek duiken en samen met SpongeBob en zijn vrienden een onvergetelijke onderwaterreis maken.

Events16.09.2024

Vier 25 jaar Spongebob @ WONDR Experience Amsterdam

Dit is de opvolger van de veiligste autostoel: Anoris T2 i-Size

Een goede en veilige kinderstoel is essentieel om kinderen tijdens een autorit goed te beschermen. Ze verminderen het risico op letsel bij ongelukken door kinderen op de juiste manier te positioneren en beschermen tegen impact. Een goedgekeurde kinderstoel die past bij de leeftijd, lengte en gewicht van het kind is cruciaal voor maximale veiligheid. Het is belangrijk om de kinderstoel correct te installeren en ook regelmatig te controleren. Kies dan ook altijd voor een stoel die voldoet aan de Europese veiligheidsnormen.

Technology16.09.2024

Dit is de opvolger van de veiligste autostoel: Anoris T2 i-Size

De Ferrari onder de autostoelen?
Ouders, kinderliedjes blijven straks uit je Spotify-geschiedenis

Vitamine Buiten: als je een kind hebt, dan kun je dit nummer wel dromen. Spotify wil je helpen hem uit jouw luistergeschiedenis te houden.

Online13.09.2024

Ouders, kinderliedjes blijven straks uit je Spotify-geschiedenis