​Jouw lichaam 'hacken' met intermittent fasting

​Jouw lichaam 'hacken' met intermittent fasting

Vorig artikel Volgend artikel

Hier vind je een samenvatting over alles dat te maken heeft met intermittent fasting. Zo kun je ontdekken of het iets voor je is en leer je de basis kennen van dit interessante principe.

Wat is intermittent fasting?

In tegenstelling tot wat er vaak gedacht wordt: intermittent is geen dieet. Intermittent fasting schrijft niet voor wat je eet, het gaat er bij intermittent fasting om wanneer je eet. Door op een bewuste manier op bepaalde tijden te eten, kun je gewicht verliezen en een gezond gewicht behouden. Bij intermittent fasting is de periode waarin je eet altijd korter dan de periode waarin je niet eet. Intermittent fasting neemt allerlei gezondheidsvoordelen met zich mee. Je schijnt zelfs langer te leven als je de principes van intermittent fasting op de juiste manier toepast. De meeste van deze positieve gezondheidseffecten hebben te maken met de aanmaak van het menselijk groeihormoon. De aanmaak daarvan geeft een verbetering van onze insulinegevoeligheid. Bij Happyhealthy.nl kun je een uitgebreide uitleg vinden.

Intermittent fasting gaat in tegen gevestigde kennis

Intermittent is een principe dat zich lastig laat uitleggen. Dit heeft ermee te maken dat ons is aangeleerd dat ontbijt de belangrijkste start van de dag is en meerdere kleine maaltijden gedurende de dag goed zou zijn. Ook zou het lichaam overschakelen naar een spaarstand als je een tijdje niet eet en zou je spiermassa verliezen. Volgens voedingsexpert Oscar Helm zijn dit stuk voor stuk hardnekkige mythes.

Afvallen met intermittent fasting

Wil je gewicht verliezen? Dan kan intermittent fasting een doeltreffende methode zijn om gewicht te verliezen. De methodes zijn namelijk vrij gemakkelijk vol te houden en het principe is direct toepasbaar. In een recent onderzoek is aangetoond dat intermittent fasting beter werkt dan een dieet waarbij er meer restricties op calorieën zijn. Met name door een veranderende hormoonhuishouding zou daar sprake van zijn. Groeihormoon, insuline en noradrenaline zijn hier met name verantwoordelijk voor.

Intermittent fasting in de praktijk brengen

Er zijn verschillende methodes waarmee je intermittent fasting in de praktijk brengt. Er zijn niet zozeer goede of slechte methodes. Voor iedereen is er een geschikt schema te vinden. Het is met name belangrijk dat je een schema vindt dat bij je past. Het moet passen bij de manier waarop je jouw dag indeelt en het moet passen bij de doelstellingen die je hebt. De belangrijkste stelregel is dat je een schema vindt waarmee je in ieder geval 12 tot 18 uur achter elkaar vast. Pas daarna zullen alle suikers uit jouw lichaam verdwenen zijn en kan het lichaam vet verbranden.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies