Snapchat: go or no-go? Oordeel zelf!

Snapchat: go or no-go? Oordeel zelf!

Vorig artikel Volgend artikel

Ondernemen met een passie voor technologie en het inspireren van andere mensen, dat is dagelijkse kost voor Gerrit Heijkoop. Hij is onder andere auteur van de managementroman ‘Trending Topic – We moeten wel iets met Social Media… #MaarWat’. Tijdens 'Digital Marketing & Social Strategy in 1 Day' vertelt hij in zijn keynote hoe je digital marketing weer leuk kunt maken. Zijn visie op het gebruik van Snapchat is gebaseerd op persoonlijke ervaringen. En die visie deelt hij nu ook met ons.

Facebook is voor ouderen, Snapchat heeft de toekomst. Is dat zo? Het is kort, actueel, heel hip en vooral populair bij tieners. Is het bruikbaar voor events? En wat moet jij er dan mee? Ik experimenteerde deze vakantie met Snapchat en kwam tot verrassende inzichten. Snapchat is een een-op-een chatprogramma voor mobiel of tablet, waarbij de afzender instelt dat een bericht verdwijnt binnen 1 tot 10 seconden nadat de ontvanger het heeft gezien. Foto’s en video’s zijn de dominante content. De grootste gebruikersgroep zijn ‘digitieners’, de leeftijdsgroep van 14-20 jaar. Mijn actiefste volger is de oppas.

Volgen van merken en interesses op Snapchat

Hoewel het in eerste instantie een persoonlijk communicatiemedium is, werd ik getriggerd door een onderzoek waaruit blijkt dat digitieners Snapchat ook gebruiken voor het volgen van merken en interesses. Dat is vooral interessant in combinatie met dat andere feit dat op Facebook-gebruikers zich massaal afwenden van promotionele content.

Gerrit Heijkoop Snapchat 1

Wat onderscheidt Snapchat van andere social media?

Laten we eerst kijken naar de karakteristieken die Snapchat onderscheiden van andere social media:

  1. Berichten verdwijnen enkele seconden na lezing.
  2. Alles is gericht op ‘het moment’. De foto’s en video’s die je verstuurt binnen Snapchat, maak je in principe ook op Snapchat. Ze verdwijnen daarna voor altijd van het internet. Dit leidt tot meer ‘informele’ content.
  3. Opleuken is de norm. Met filters en stickers maak je de content nog persoonlijker.
  4. Het is primair een one-to-one kanaal. Snapchat geldt als het meest persoonlijke sociale netwerk. Men kiest ontvangers bewust.
  5. Naast het one-to-one contact is er ook een faciliteit voor ‘one-to-many’ communicatie: de Snapchat Stories. Hier liggen kansen voor zakelijk gebruik.

Snapchat stories: one-to-many

Een Snapchat Story kan bekeken worden door al je volgers. Het bericht blijft maximaal 24 uur online staan. Zodra de ontvanger het bekijkt, verdwijnt het binnen 1-10 seconden. Dit one-to-many karakter maakt de Stories bij uitstek geschikt voor BN’ers, merken of evenementen om hun boodschap over te brengen. Maar dan?

Geen viraal voordeel met Snapchat

Ontvangers kunnen op een story reageren, maar alleen direct naar de afzender. Ook het delen van een story is onmogelijk. Daarmee ontbreekt het virale effect. Dit is een nadeel ten opzichte van bijvoorbeeld Facebook, Instagram of Twitter. Hoewel je one-to-many een story kunt versturen, zijn alle daaruit volgende contacten one-to-one. Is dat erg?

Toen ik onlangs met een blessure terechtkwam op de Eerste Hulp, deelde ik dat live via Snapchat. Het leverde veel persoonlijke reacties op, maar mijn ‘volgers’ konden niet van elkaar zien dat ze me beterschap hadden gewenst. Dat kan ook een voordeel zijn. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik vind het op Facebook niet zo interessant om andermans reacties op zulke persoonlijke situaties te zien. En misschien reageren mensen wel vrijer als ze weten dat anderen hun commentaar niet kunnen lezen. Wat een nadeel lijkt, is zo ook een kans.

Conclusie: Snapchat wel of niet gebruiken?

Met de organisator van een groot multinationaal event besloot ik vorig jaar om Snapchat niet in te zetten. Het medium ligt ver af van de doelgroep, die gemiddeld 40+ is. Een logisch besluit, op basis van dat criterium. Toch adviseer ik hem dit jaar wel met Snapchat aan de gang te gaan en wel hierom:

  • Uitstraling, je laat zien dat je hip en actueel bent.
  • Je bereikt een specifiek deel van je doelgroep op zeer persoonlijke wijze.
  • Je doet ervaring op met het medium.

Vooral dat laatste is interessant. Het virale effect van Snapchat is dan niet zo groot, het biedt wel het meest persoonlijke contact dat je met je doelgroep kunt hebben. Bovendien is het volledig gericht op het hier en nu. Dat biedt kansen. Juist door te experimenteren, ontdek je waar die voor jouw evenement liggen. Denk aan korte impressies vooraf, enthousiasmerende content ter plekke of feedback-mogelijkheden.

En wat als je Snapchat nu wel gaat gebruiken?

Als je Snapchat gaat gebruiken voor je event, maak dan maximaal gebruik van de aard van het medium. Vijf tips:

  1. Laat via andere kanalen weten dat je op Snapchat zit.
  2. Maak customized filters om je berichten te ‘branden’.
  3. Maak iemand verantwoordelijk om reacties te beantwoorden.
  4. Zorg voor zo persoonlijk mogelijke content. Mijn avontuur op de Eerste Hulp leverde veel reacties op. Mooie plaatjes: not so much.
  5. In aanloop naar een event: laat sprekers bijvoorbeeld per dag het account ‘overnemen’ en relevante, persoonlijke content maken.

Gaat dat nog te ver? Installeer dan in ieder geval de app en ga zelf het experiment aan. De oppas wil je vast de fijne kneepjes wel uitleggen.

Je ervaringen lees ik graag hier of laat het me weten via snapchat@gheijkoop.

Kom ook (met korting) naar Digital Marketing in 1 Day op 24 november.

‘Digital Marketing & Social Strategy in 1 Day’ vindt op donderdag 24 november 2016 plaats in ’t Spant in Bussum. Dit bijzondere evenement op het gebied van de digitale transitie biedt tal van toonaangevende sprekers uit verscheidene landen en sectoren. Zij wijzen jou die dag aan de hand van praktijkvoorbeelden de weg naar succes in een voortdurend veranderende maatschappij. Lezers van DutchCowboys krijgen 75 euro korting op de toegang tot dit event met kortingscode DCDIM75. Inschrijven kan via deze link.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies