Events04.02.2015

Links, Google Penalties en Penguin in 2015


Op 19 februari staat de
tweede editie van Friends of Search op het programma. Met diverse sprekers uit binnen- en buitenland isFriends of Search hét nationale congres waar de laatste ontwikkelingen op SEO- en SEA-gebied aan bod komen. Je hoeft als (online) marketeer niet meer uit te wijken naar het buitenland als het om SEO- en SEA-congressen gaat.

Christoph C. Cemper, oprichter van LinkresearchTools en Link Detox, is bereid zijn visie op het voorkomen en herstellen van Google Penalties te delen met marketeers. Hij wil duidelijk maken wat je kunt verwachten van Google Penalty en hoe je deze tool kunt gebruiken in je organisatie. In dit interview deelt hij ook zijn visie over de rol van linkbuilding in 2015.

Kan je jezelf kort introduceren aan mensen die je nog niet kennen?

Mijn naam is Christoph C. Cemper, ik ben de oprichter van LinkResearchTools en Link Detox. Ik ben sinds 2003 actief als SEO’er en linkbuilder. Omdat ik uit eigen ervaring merkte dat linkbuilding en SEO zeer tijdrovende processen zijn, ben ik gestart met het ontwikkelen van tools die mij en anderen konden helpen. Het overtreft al mijn dromen dat tien jaar later de grootste internationale merken gebruik maken van deze software.

Wat heeft jou doen bewegen om SEO tools te gaan ontwikkelen?

Toen ik begon had ik één doel voor ogen: software ontwikkelen die mij en anderen zou helpen een goed linkprofiel op te bouwen. Voordat Google Penguin voor het eerst werd uitgerold in 2012, was linkbuilding vooral gericht op het verkrijgen van grote aantallen links. Linkbuilders creëerden linkprofielen met duizenden links. Weinig werd gekeken naar relevantie, autoriteit en kwaliteit van de links. Ik had al vrij vroeg het idee dat Google links op waarde zou gaan beoordelen en deze manier van linkbuilden op een dag voorbij zou zijn. Mijn voorgevoel zei dat het een kwestie van tijd zou zijn tot Google hier penalties voor zou gaan uitdelen.

Bovenstaande is de reden geweest dat ik in 2012 Link Detox heb ontwikkeld. Linkbuilders die ‘foute’ links bezitten, krijgen op enig moment last van penalties. Zij hebben twee opties: de website opheffen of het linkprofiel opschonen. De ervaring leert dat het handmatig opzoeken van ‘slechte’ links en het opschonen van het linkprofiel tijdrovende klussen zijn. Tools die hierbij helpen zijn een must.

Wat is de relevantie voor iemand die geen penalty heeft?

Goede vraag waarop het antwoord eenvoudig is. Als je nog geen penalty hebt gehad, wil het niet zeggen dat je er immuun voor bent. Google voert dagelijks updates door aan het algoritme. Deze veranderingen kunnen ieder domein raken. Als één van deze updates betrekking heeft op jouw website kan je van de ene op andere dag posities in de zoekresultaten verliezen. Dit betekent dat je veel verkeer kunt kwijtraken. Als je eenmaal getroffen bent moet je snel schakelen.

Tijdens mijn presentatie op Friends of Search zal ik toelichten wat je kunt doen om in een dergelijke situatie je posities zo snel mogelijk weer terug te krijgen. Zie het als een draaiboek voor calamiteiten. Veel bedrijven hebben een draaiboek paraat om direct te kunnen reageren als er calamiteiten plaatsvinden. Op deze manier zou je naar mijn mening ook moeten kunnen reageren Google penalties.

Kan je een aantal voorbeelden geven om te voorkomen dat je een Google Penalty krijgt? Door bijvoorbeeld negatieve SEO of slecht linkbeleid?

Zoals ik eerder benoemde was het aanvragen van zoveel mogelijk links naar een website vroeger een veelgebruikte SEO tactiek. Dit betekent dat de kans bestaat dat een bureau dat je hebt ingehuurd of een SEO specialist die voor je heeft gewerkt ‘foute’ links heeft verkregen.

Als dit het geval is bestaat er dus een kans dat er ook voor jou een penalty in de lucht hangt. Tenzij je weet hoe jouw linkprofiel eruit ziet en of er eventueel ‘foute’ links naar jouw website verwijzen. Daarom is het belangrijk om je linkprofiel te analyseren en waar nodig op te schonen voordat het Google algoritme je straft.

Een belangrijke factor is dat Google je enkel bij een handmatige penalty laat weten dat je er een hebt. Bij de dagelijkse algoritmische updates word je niet op de hoogte gebracht van penalties.

Zelfs als je er zeker van bent dat je geen ‘slechte’ links hebt verkregen, wil dat niet zeggen dat een ander dit niet voor jouw website heeft gedaan. Je kunt ook slachtoffer worden van ‘negatieve SEO’. Dit betekent dat bijvoorbeeld een concurrent, of een ieder ander op internet, ‘slechte’ links naar jouw site heeft ingekocht om jouw linkprofiel negatief te beïnvloeden.

Het is dus van belang inkomende links te analyseren en te monitoren.

Heb je enkele tips die SEO’s op regelmatige basis zouden moeten opvolgen?

Vaak zie je dat webmasters pas starten met linkbuilding en linkmonitoring zodra ze een penalty hebben gehad. Mijn aanbeveling is om op wekelijkste basis te kijken wat je kunt doen op het gebied van het bouwen en monitoren van links. Hiermee voorkom je dat je voor verassingen komt te staan die je veel verkeer en omzet kunnen kosten.

Wat is volgens jou het recept voor een goede linkbuilding campagne?

Je doet er verstandig aan om te kijken hoe de linkprofielen van jouw concurrenten eruit zien: waar plaatsen zij artikelen, met wie ruilen zij links, waar betalen zij voor links etc. Zichtbaar is dat deze elementen voor iedere niche verschillen. Ook in dezelfde niches zien we in verschillende landen uiteenlopende linkprofielen. Het is lastig om hier een goed recept voor te geven. Mijn advies is: kijk eerst naar wat de concurrentie doet en ga daarna bedenken hoe jij dit beter kunt doen. Zorg ervoor dat je jouw links op een natuurlijke ogende wijze verkrijgt zodat Google deze niet als ingekocht of gekunsteld zal beoordelen. Tip: creëer een campagne die deelbaar is door jouw doelgroep.

Social links, worden deze belangrijker in 2015?

Ja, wij geloven van wel. Als een pagina voor gebruikers belangrijk is en wordt gedeeld en geliked, kan Google er logischerwijs van uitgaan dat de pagina content van hoge kwaliteit biedt. Google wil gebruikers relevante en bruikbare content tonen. Dus is het aannemelijk dat Google de ranking voor populaire pagina’s verhoogt. Tip: dit zijn bijvoorbeeld pagina’s waar je graag een link van wilt ontvangen.

Google Penguin 2015, waar zal de focus liggen denk jij?

Google zal waarschijnlijk de focus houden op het opsporen van slechte linkbuildpraktijken en spammy links. Wat je nu ziet is dat Google Penguin regelmatig updates doorvoert om slechte linkbuildpraktijken de kop in te drukken. Dit biedt ook kansen, omdat je hierdoor sneller kunt ‘herstellen’ van eventueel verkregen ‘slechte’ links. Mocht je nog steeds ouderwetse linkbuildingtechnieken gebruiken waarvan jij kunt inschatten dat deze niet natuurlijk zijn, dan is dit het moment om hiermee te stoppen. De kans dat Google deze links oppikt en bestempelt als ‘slecht’ wordt steeds groter.

Verder verwacht ik dat Google Penguin 4.0 updates zal bevatten die grotere hoeveelheden links zullen beïnvloeden. Tot nu toe waren het vaak updates die alleen invloed hadden op bepaalde niches.

Zie jij een toenemende trend in negatieve SEO?

Ja, sinds de uitrol van Google Penguin in 2012 zien wij zeker een toename. Op internet zijn talloze voorbeelden te vinden van “bad link practices” en technisch is het mogelijk om links aan te vragen naar sites die niet van jou zijn. SEO is een belangrijke verkeersbron en in competitieve branches kan negatieve SEO wel eens voorkomen, dit zien wij eerlijk gezegd steeds meer.

Dus het risico wordt steeds groter?

Ja, als je slachtoffer wordt van negatieve SEO en dus ook een penalty krijgt zal je zichtbaarheid in Google afnemen omdat je posities lager worden. Als jouw site daalt, stijgt die van jouw concurrenten. Hoe belangrijker SEO in een bepaalde branche is hoe reëler de kans dat negatieve SEO kan voorkomen.

Negatieve SEO komt niet enkel doordat iemand met opzet jouw linkprofiel negatief beïnvloedt, maar kan ook voorkomen door slecht linkmanagement. Als je ooit een externe partij hebt ingehuurd om SEO te verbeteren en nooit hebt gemonitord welke links zij voor jou hebben aangevraagd loop je ook risico. Simpelweg omdat destijds niet iedere partij wist dat de links die zij binnenhaalden niet volgens de huidige Google richtlijnen zijn.

Je doet er gewoon heel verstandig aan je huidige linkprofiel te analyseren en linkmanagement hoger op de agenda te zetten.

Hoe kan goed linkmanagement je hiertegen beschermen?

In principe kan je jezelf niet beschermen tegen negatieve SEO maar door je inkomende links te monitoren kun je wel op de juiste manier schakelen wanneer voordat Google de foutieve links heeft waargenomen. Voorkomen is ook in Google Penaltyland beter dan genezen.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Google

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Google is relatief laat in de markt van de mobiele telefoons gestapt, maar heeft door zijn sterke marktpositie relatief weinig moeite gehad om binnen dit segment met een nieuw merk voet aan de grond te krijgen. Onder de...

Mobile29.01.2024

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Verder lezen over SEO

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

De laatste jaren hebben bedrijven hun concurrentie fors zien toenemen, met name op het internet. In de basis heeft iedere ondernemer de mogelijkheid een website te bouwen, om vervolgens consumenten weg te trekken bij bes...

Online21.05.2023

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

4 redenen waarom je jouw SEO moet uitbesteden aan een SEO Bureau

Als eigenaar van een website of bedrijf is het belangrijk om ervoor te zorgen dat uw website goed zichtbaar is op zoekmachines zoals Google. Het hebben van een goede SEO-strategie kan helpen om uw online aanwezigheid te...

DC Business09.05.2023

4 redenen waarom je jouw SEO moet uitbesteden aan een SEO Bureau

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Ben jij een online marketeer of SEO-specialist en wil je je kennis en vaardigheden op het gebied van SEO naar een hoger niveau tillen? Dan mag je YoastCon zeker niet missen! YoastCon is hét evenement voor iedereen die g...

Search11.04.2023

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Krijg een volledige SEO-update tijdens YoastCon 2023

De beroemde SEO-conferentie van Yoast is terug! Op 11 mei aanstaande verzamelt de internationale SEO top zich in het oosten van ons land. In De Lindenberg in Nijmegen vindt dan weer een nieuwe editie van de online market...

Search28.03.2023

Krijg een volledige SEO-update tijdens YoastCon 2023

Zo maak je een succesvolle SEO-proof contentstrategie in 2023

Het maakt niet uit of je een bedrijf hebt of een eigen, persoonlijk blog: zodra je een website runt, wil je dat er traffic komt. Dat komt er zeker niet alleen maar door op social media naar je pagina te verwijzen of een...

Search13.03.2023

Zo maak je een succesvolle SEO-proof contentstrategie in 2023