De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Maleisië is de winnaar van Brandstorm, een door L’Oréal georganiseerde marketinggame. 9.000 masterstudenten van 360 universiteiten uit ruim 40 landen namen deel aan deze 22ste editie. De finale, afgelopen week in Parijs, werd gedomineerd door Aziatische teams.
Brandstorm is een wereldwijde challenge waarbij studenten hun vaardigheden kunnen toepassen in de praktijk. Een uitgelezen kans om in de huid van een internationale brandmanager te kruipen én gespot te worden door potentiële werkgever L’Oréal. Inge Kaaijk-Wijdogen, Corporate Communication Manager L’Oréal Nederland: “Brandstorm maakt deel uit van onze internationale HR-strategie en is een ideale kans om talent te spotten dat met een frisse blik naar merken uit ons portfolio kijkt. We zien dit daarnaast als een nuttige invulling van onze mondiale maatschappelijke taak.”
Winnaars van de landelijke finales gingen op 12 juni door naar de internationale eindstrijd in Le Trianon, een theater uit de belle epoque in de Franse hoofdstad.
Kiehl’s
Deze editie stond Kiehl’s centraal, een in Nederland vrij onbekend cosmeticamerk dat huid- en haarproducten producten ontwikkelt. Van oorsprong is Kiehl’s een apothekersmerk. Volgens Eve Arnera, Assistant Vice President Global Marketing bij Kiehl’s, blijft het merk tot op de dag van vandaag trouw aan zijn heritage: “De combinatie van wetenschappelijk onderzoek, kwaliteit en het geven van persoonlijke service aan iedere klant”.
Maandenlang hebben de deelnemers zich in het merk en de markt verdiept en op basis daarvan een productlijn ontwikkeld die zich op mannen richt, inclusief een tweejarig communicatieplan. “De presentaties waren waanzinnig goed. Je kon aan de professionaliteit en kwaliteit zien dat de deelnemers zich goed in het merk verdiept hadden en er veel tijd en moeite in hadden gestoken”, zegt James Rickards, General Manager UK Luxury Alternative Brands, in 1997 zelf gerekruteerd via Brandstorm.
De teams van Japan, Maleisië en Pakistan bereikten uiteindelijk de laatste ronde. Met catchy productlijnen als ‘Kiehl’s Eye Revival Mask’, met de achterliggende gedachte ‘masks are masculine’, en ‘Kiehl’s Suave & Scruff’ palmden zij de jury in. Volgens Rickards reflecteerden de presentaties de culturele verschillen tussen de teams. “De Aziatische teams vielen op vanwege hun uitstekende marktanalyse, presentatievermogen en digitale innovatie.”
Namens Nederland deden masterstudenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam mee. Ondanks dat ze het niet tot de laatste ronde hebben geschopt, zijn ze positief over hun deelname aan Brandstorm. Domenico Schipani was een van de Nederlandse finalisten: “De drie finalisten hebben de zaal enorm geëntertaind met hun presentatie en vielen daarmee echt op. Wij moesten het meer hebben van ons analytisch vermogen.”
Het Maleisische team Trilogics van Taylor’s University ging er met de winst vandoor. Met hun Kiehl’s Bold Back Line-lijn, speciaal bedoeld rug acne (‘bacne’), wisten ze de jury te overtuigen en wonnen ze €10.000. Ook maken zij, net als de andere deelnemers, kans op een baan bij L’Oréal.
Verder lezen over Innovatie
Technology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
DC Business07.10.2024
Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam
Startups30.09.2024
10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden
Gadgets20.09.2024
Dit device biedt de oplossing voor hoge terugleverkosten
Technology18.09.2024
Neuralink heeft tech die een blinde kan laten zien
Online17.09.2024
Het kruispunt van crypto en AI: de toekomst van digitale innovatie vormgeven
Technology16.09.2024