Events10.03.2014

SXSW: Vrijheid, blijheid: tieners & sociale media


sxsw-vrijheid-blijheid-tieners-sociale-m.jpg
sxsw-vrijheid-blijheid-tieners-sociale-m.jpg

Grip krijgen op het gebruik van sociale media is uitgegroeid tot een wetenschap, zo laat Danah Boyd van Microsoft Research zien tijdens SXSW. In haar onderzoek over sociale media richt zij zich in het bijzonder op tieners. Boyd bespreekt de geschiedenis, huidige trends en toekomst van het gebruik van sociale media door tieners.

Geschiedenis: geen ruimte om te oefenen met sociale contacten
In de Verenigde Staten ontketenden de sociale media sites Friendster en MySpace een revolutie waarmee tieners hun sociale contacten beleefden. Boyd wijdt dit aan de verschuiving van de ruimte waarin sociale contacten door tieners onderhouden worden en legt ons uit waarom.

Binnen de sociologie is ‘institutionalisering van de samenleving’ een bekend concept. In Nederland gaan wij bijvoorbeeld tegelijkertijd naar de basisschool, voltooien tussen ons 16e en 18e de middelbare school, we doen een vervolgopleiding of studie en gaan daarna werken. Boyd oppert dat in de Verenigde Staten deze institutionalisering is doorgeslagen en dat het tieners grote beperkingen oplegt om buiten school- en studietijden sociale vaardigheden te ontwikkelen en te ervaren.

Boyd concludeert dat sociale media voor tieners de fysieke ruimte heeft vervangen: vriendschappen onderhouden doe je online! 

Trend: imaging cultuur & selfies
Boyd spreekt over de imaging cultuur. Diensten zoals Instagram bieden de gebruiker beperkte mogelijkheden om plaatjes te bewerken. Deze beperking is volgens Boyd goed voor gebruiker: het doet het werk, zijn ongekend populair en drijven juist de innovatie van dit soort applicaties. Boyd legt alleen niet uit wat ze precies met dit laatste bedoelt.

Voortbordurend op imaging cultuur, bespreekt Boyd ook ons Woord van het jaar 2013: selfies. In een selfie laat je jezelf aan de wereld zien en claim je jouw stuk online ruimte om jezelf te presenteren op een leuke manier. Daarnaast draagt het bij aan een sociale uitwisseling: ik post iets, daardoor doe jij het ook. Door Twitter-berichten te retweeten, Instagram foto’s te loven en facebook-berichten te liken, geven we elkaar de liefde, erkenning en ondersteuning die we als mens allemaal nodig hebben. We zeggen hiermee: ik denk aan je, ik erken je en ik ondersteun je.

Hier wordt Boyd’s verhaal wat algemener van aard en gaat zij in op niet alleen de behoeften van tieners, maar een van de basisbehoeften die wij als mensen allemaal (stiekem) hebben.

Toekomst: tieners steeds meer zichtbaar
Over de toekomst van sociale media en het gebruik door tieners is Boyd kort: er zullen applicaties en platformen ontwikkeld blijven worden die experimenteren met nieuwe manieren waarop jongeren hun sociale contacten kunnen beleven. Hierdoor worden jongeren online steeds meer zichtbaar, en dat wekt angst in een samenleving op. Hier bestaat het gevaar dat jongeren weer beperkt worden in het ontwikkelen en ervaren van hun sociale vaardigheden en behoeften. 

Al met al lijkt Boyd’s boodschap vooral van maatschappelijke aard. Volwassenen hebben de fysieke ruimte ingeperkt waarin tieners hun sociale vaardigheden ontwikkelen, laten we dit ook niet met de virtuele ruimten doen. Boyd is ondanks deze maatschappelijke boodschap ook niet vies van commercie: tieners blijven sociale media nog zeker voor een lange tijd gebruiken, dus doe daar als merk je voordeel mee en maak prachtige applicaties en platformen om onze tieners te faciliteren in hun behoeften.

Deze blogpost is geschreven door: Bey Cil, Tam Tam

Verder lezen over SXSW

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Tot voor kort was ik een zeer tevreden Uber gebruiker. Ik geloofde heilig dat Uber ‘de shit’ was. Totdat ik Lyft probeerde tijdens SXSW in Austin. Ik ‘Lyfte' gedurende zeven dagen meerdere keren per dag mee met men...

Startups23.03.2016

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Maak van geluid een lust – geen last

Iedere studie over kantoorgeluiden zegt hetzelfde: geluid is de voornaamste boeman. Vanuit de meest onherleidbare krochten schiet hij als gewiekst sluipschutter de concentratie van menig hardwerkende collega's aan flar...

Events23.03.2015

Maak van geluid een lust – geen last

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

SXSW 2015 was naast het jaar van Artificial Intelligence en Virtual Reality vooral ook het jaar van de millenials. Generatie Y, geboren begin jaren '80 tot begin 2000. De eerste lichting digital natives, die een bijzon...

Events23.03.2015

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Voor wie het nog niet wist – SXSW is in volle gang in Austin, Texas. Een jaarlijks giga event waar zowat de hele digitale industrie samen komt. Aansprekende namen als Gary Vaynerchuk of Astro Teller doen ondermeer hu...

Events19.03.2015

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

Tijdens het SXSW-festival, waar ik afgelopen maand was, staan 5 dagen geheel in het teken van interactive nieuwe media. Ook in Nederland merken we dat traditionele nieuwsmedia steeds meer verdwijnen en vervangen worden d...

Online27.03.2014

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

Netflix heeft de rechten verkregen van de 3D printing film 'Print The Legend', die op het 2014 SXSW Film Festival de 'Special Jury Recognition Award' won voor het beste script in de categorie documentaires.Deze Netflix O...

Entertainment27.03.2014

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

Al decennia lang fantaseren we over futuristische ruimtesystemen. Software die er slick en modern uitziet en smooth navigeert door middel van touch en gestures. De tools van NASA lijken echter in de verste verte niet op...

Events18.03.2014

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer

Dit jaar waren er meer dan 40.000 mensen in Austin voor SXSW Interactive. Een enorm grote hoeveelheid sessies met flinke diversiteit was hierdoor het gevolg. Toch zijn er bepaalde thema's te onderscheiden in de gegeven p...

Events18.03.2014

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer