Events09.03.2014

SXSW: How to Say “Fuck No” & Still Have Them Love You


sxsw-how-to-say-fuck-no-still-have-them-.jpg
sxsw-how-to-say-fuck-no-still-have-them-.jpg

In 1986 huurt Steve Jobs de beroemde designer Paul Rand in om de brand identity van Jobs’ startup NeXT te ontwerpen. Rand’s gage: 100.000 dollar. Jobs vraagt Rand hoe hij te werk gaat en hoeveel logo-versies hij gepresenteerd krijgt voor dat geld. Rand antwoordt: “It’s simple. You pay me $100,000, I give you the logo.”

Iedere ontwerper heeft – zonder uitzondering – te maken gekregen met klanten die bepaalde elementen van een ontwerp niet mooi vinden en dat ‘een beetje aangepast’ willen hebben. Of willen kiezen uit meerdere ontwerpvarianten. En vervolgens losse elementen daaruit willen samenvoegen tot een nieuw design.

Michael Nieling (Ocupop) is daar heel duidelijk over: “Say Fuck No!” In een met geweldige anekdotes doorspekte sessie houdt Nieling een vurig betoog dat je klanten moet geven wat ze nodig hebben, niet wat ze willen. En dat je dat heel duidelijk moet durven communiceren. Dat onderscheidt de professional van de amateur. Volg het voorbeeld van Paul Rand: “Don’t give options, only solutions.” Maar zeg niet alleen nee, kom terug met een beter idee.

In een goed ontwerp, is iedere ontwerpbeslissing met een reden genomen. Morrelen aan design-elementen omdat je klant dat ‘mooier’ vindt, doet afbreuk aan de kwaliteit en effectiviteit van het ontwerp. Nieling: “Don’t say ‘I like’ in a design session. It’s not about taste, it’s about WHY is works or doesn’t work.”Stuur klanten daarom ook nooit – zo adviseert Nieling – designs per e-mail. Je wilt je ontwerprationale kunnen toelichten – en verdedigen, niet een mail met kleine ontwerpsuggesties ontvangen.

Het waarom van design is essentieel. Denk aan Simon Sinek’s bekende TED-talk “Start with Why” waarin hij betoogt dat inspirerend leiderschap, van Apple tot Martin Luther King en de Wright Brothers, begint met WAAROM. Denk aan de “Five Why’s”: een techniek om net zolang “waarom” te vragen totdat je bij de bron-oorzaak van het probleem komt. 

The bottom line: “Avoid the bullshit and bastardization. Start talking WHY design works.”

Deze blogpost is geschreven door: Ferry den Dopper, Tam Tam

Verder lezen over Design

Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog

De Alfa Romeo Milano is geen toeval. Het Italiaanse merk wil net als alle neven en nichten een footprint hebben in het grootste segment van de Europese markt, een Alfa Romeo in een compacte vorm.

Automotive17.04.2024

Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog

Dit is de nieuwe edge generatie van Motorola

Motorola kondigde vandaag 3 nieuwe toestellen aan uit het premium assortiment: de motorola edge 50 ultra, motorola edge 50 pro en motorola edge 50 fusion.

Mobile16.04.2024

Dit is de nieuwe edge generatie van Motorola

aangedreven door moto AI
3 tips als je een nieuwe vloer gaat uitzoeken

Het kiezen van een nieuwe vloer voor je huis kan een spannende maar ook uitdagende taak zijn. Met zoveel verschillende opties beschikbaar, kan het moeilijk zijn om te weten waar te beginnen. Hier zijn drie handige tips o...

Lifestyle09.04.2024

3 tips als je een nieuwe vloer gaat uitzoeken

​Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen

De populaire designtool Canva doet een grote overname: Affinity. Misschien zegt Canva je meer dan Affinity, maar het betekent vooral dat Adobe moet gaan oppassen. Affinity maakt namelijk dezelfde soort producten als Adob...

Online27.03.2024

​Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen

​De vernieuwde Dacia Spring is goedkoop, elektrisch én voorzien van toffe gadgets

Dat Dacia lekker bezig is, dat weten we nu al een tijdje. En nu is daar dan ook de langverwachte lancering van de vernieuwde Dacia Spring. De eerste volledig elektrische auto van het merk. Vorige week mochten we in Parij...

Automotive23.02.2024

​De vernieuwde Dacia Spring is goedkoop, elektrisch én voorzien van toffe gadgets

Tributo Italiano; een eerbetoon met een hoofdrol voor de Alfa Romeo Giulia, Stelvio en Tonale PHEV

Zeg je Italië, design en automotive, dan kom je al snel uit bij een Italiaans automerk zoals Alfa Romeo. En dat merk begint het jaar allesbehalve slecht. Ze openen 2024 namelijk met een speciale serie die wereldwijd wor...

Automotive13.02.2024

Tributo Italiano; een eerbetoon met een hoofdrol voor de Alfa Romeo Giulia, Stelvio en Tonale PHEV

Dit zijn de 3 nieuwe EV’s van Lucid

Lucid is van plan om nieuwe standaarden te zetten voor luxe elektrische voertuigen. Tijdens de Geneva International Motor Show in Zwitserland toont de fabrikant drie voor Europa nieuwe elektrische voertuigen. Het in Cali...

Automotive05.02.2024

Dit zijn de 3 nieuwe EV’s van Lucid

Te zien tijdens de Geneva International Motor Show 2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

De World Car of the Year 2024 verkiezing komt er weer aan. Deze begint traditiegetrouw met de bekendmaking van de Top 10 en Top 5 finalisten in zes verschillende categorieën van de World Car Awards. Het aftellen naar de...

Automotive01.02.2024

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

Verder lezen over SXSW

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Tot voor kort was ik een zeer tevreden Uber gebruiker. Ik geloofde heilig dat Uber ‘de shit’ was. Totdat ik Lyft probeerde tijdens SXSW in Austin. Ik ‘Lyfte' gedurende zeven dagen meerdere keren per dag mee met men...

Startups23.03.2016

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Maak van geluid een lust – geen last

Iedere studie over kantoorgeluiden zegt hetzelfde: geluid is de voornaamste boeman. Vanuit de meest onherleidbare krochten schiet hij als gewiekst sluipschutter de concentratie van menig hardwerkende collega's aan flar...

Events23.03.2015

Maak van geluid een lust – geen last

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

SXSW 2015 was naast het jaar van Artificial Intelligence en Virtual Reality vooral ook het jaar van de millenials. Generatie Y, geboren begin jaren '80 tot begin 2000. De eerste lichting digital natives, die een bijzon...

Events23.03.2015

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Voor wie het nog niet wist – SXSW is in volle gang in Austin, Texas. Een jaarlijks giga event waar zowat de hele digitale industrie samen komt. Aansprekende namen als Gary Vaynerchuk of Astro Teller doen ondermeer hu...

Events19.03.2015

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

Tijdens het SXSW-festival, waar ik afgelopen maand was, staan 5 dagen geheel in het teken van interactive nieuwe media. Ook in Nederland merken we dat traditionele nieuwsmedia steeds meer verdwijnen en vervangen worden d...

Online27.03.2014

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

Netflix heeft de rechten verkregen van de 3D printing film 'Print The Legend', die op het 2014 SXSW Film Festival de 'Special Jury Recognition Award' won voor het beste script in de categorie documentaires.Deze Netflix O...

Entertainment27.03.2014

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

Al decennia lang fantaseren we over futuristische ruimtesystemen. Software die er slick en modern uitziet en smooth navigeert door middel van touch en gestures. De tools van NASA lijken echter in de verste verte niet op...

Events18.03.2014

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer

Dit jaar waren er meer dan 40.000 mensen in Austin voor SXSW Interactive. Een enorm grote hoeveelheid sessies met flinke diversiteit was hierdoor het gevolg. Toch zijn er bepaalde thema's te onderscheiden in de gegeven p...

Events18.03.2014

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer