De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
In 1986 huurt Steve Jobs de beroemde designer Paul Rand in om de brand identity van Jobs’ startup NeXT te ontwerpen. Rand’s gage: 100.000 dollar. Jobs vraagt Rand hoe hij te werk gaat en hoeveel logo-versies hij gepresenteerd krijgt voor dat geld. Rand antwoordt: “It’s simple. You pay me $100,000, I give you the logo.”
Iedere ontwerper heeft – zonder uitzondering – te maken gekregen met klanten die bepaalde elementen van een ontwerp niet mooi vinden en dat ‘een beetje aangepast’ willen hebben. Of willen kiezen uit meerdere ontwerpvarianten. En vervolgens losse elementen daaruit willen samenvoegen tot een nieuw design.
Michael Nieling (Ocupop) is daar heel duidelijk over: “Say Fuck No!” In een met geweldige anekdotes doorspekte sessie houdt Nieling een vurig betoog dat je klanten moet geven wat ze nodig hebben, niet wat ze willen. En dat je dat heel duidelijk moet durven communiceren. Dat onderscheidt de professional van de amateur. Volg het voorbeeld van Paul Rand: “Don’t give options, only solutions.” Maar zeg niet alleen nee, kom terug met een beter idee.
In een goed ontwerp, is iedere ontwerpbeslissing met een reden genomen. Morrelen aan design-elementen omdat je klant dat ‘mooier’ vindt, doet afbreuk aan de kwaliteit en effectiviteit van het ontwerp. Nieling: “Don’t say ‘I like’ in a design session. It’s not about taste, it’s about WHY is works or doesn’t work.”Stuur klanten daarom ook nooit – zo adviseert Nieling – designs per e-mail. Je wilt je ontwerprationale kunnen toelichten – en verdedigen, niet een mail met kleine ontwerpsuggesties ontvangen.
Het waarom van design is essentieel. Denk aan Simon Sinek’s bekende TED-talk “Start with Why” waarin hij betoogt dat inspirerend leiderschap, van Apple tot Martin Luther King en de Wright Brothers, begint met WAAROM. Denk aan de “Five Why’s”: een techniek om net zolang “waarom” te vragen totdat je bij de bron-oorzaak van het probleem komt.
The bottom line: “Avoid the bullshit and bastardization. Start talking WHY design works.”
Deze blogpost is geschreven door: Ferry den Dopper, Tam Tam
Verder lezen over Design
Automotive17.04.2024
Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog
Mobile16.04.2024
Dit is de nieuwe edge generatie van Motorola
aangedreven door moto AILifestyle09.04.2024
3 tips als je een nieuwe vloer gaat uitzoeken
Online27.03.2024
Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen
Automotive23.02.2024
De vernieuwde Dacia Spring is goedkoop, elektrisch én voorzien van toffe gadgets
Automotive13.02.2024
Tributo Italiano; een eerbetoon met een hoofdrol voor de Alfa Romeo Giulia, Stelvio en Tonale PHEV
Automotive05.02.2024
Dit zijn de 3 nieuwe EV’s van Lucid
Te zien tijdens de Geneva International Motor Show 2024Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Verder lezen over SXSW
Startups23.03.2016
#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft
Events23.03.2015
Maak van geluid een lust – geen last
Events23.03.2015
Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW
Events19.03.2015
AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen
Online27.03.2014
Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle
Entertainment27.03.2014
SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix
Events18.03.2014
SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet
Events18.03.2014