Events08.03.2014

The New Digital Age @ SXSW


the-new-digital-age-sxsw.jpg
the-new-digital-age-sxsw.jpg

Wie is hier nou de snackbar. Jij of ik? Dat is uiteindelijk een beetje waar The New Digital Age, het boek en bijbehorende panel van Google’s Eric Schmidt en Jared Cohen op SXSW over gaat. Wie is in de toekomst nou de baas: de overheid of de mensen? Overleeft het idee van een ‘overheid’ eigenlijk wel in een digitaal tijdperk? Ja, misschien nu nog wel, in landen waar de overheid democratisch is, maar hoe zit dat met de totalitaire overheden? Nu ook de inwoners van Noord-Korea, Syrië, Somalië en Venezuela 24/7 online komen? Met zoveel macht en informatie bij de burgers, zoveel vrijheid en verschillende meningen en invloeden, hoeveel censuur en controle is er dan nog überhaupt mogelijk? Ligt de autoriteit dan nog wel bij de overheid?

Het antwoord lijkt ‘Nee lol overheden haha’, maar wat het panel van Schmidt en Cohen zo interessant maakt is dat ze ook de andere kant durven te belichten. Het antwoord is namelijk niet zo kraakhelder. Een vrij en open internet voor iedereen; dat is toch het doel. Maar tegelijkertijd zijn ze heel kritisch op mensen als Edward Snowden en Julian Assange. Hoe halen zij het eigenlijk in hun hoofd om zomaar miljoenen documenten te lekken? Hebben ze ze eigenlijk wel gelezen? Weten ze wel wat erin staat? Hoeveel hardwerkende mensen brengen ze er eigenlijk mee in gevaar?

En als de overheid altijd maar open moet zijn, waar ligt dan de grens? Als morgen Duitsland ons aanvalt, moeten wij dan ook onze militaire strategieën op internet publiceren? ‘Nee, natuurlijk niet’, lijkt het antwoord. ‘Dat moet natuurlijk geheim blijven. Da’s voor de veiligheid’. Ok, maar waar ligt dan die grens? Heeft de NSA ook niet die miljoenen gesprekken afgeluisterd voor de veiligheid? En wie maakt die beslissing wat wel of niet kan? Komen we dan niet, uiteindelijk, alsnog uit op dezelfde situatie als nu?

Eigenlijk zijn het veel te veel ideeën voor 60 minuten panel. Een anekdote van Cohen maakte op mij de meeste indruk: een oude vriend van hem in Syrië werd bij een militair checkpoint gevraagd om zijn mobiele telefoon… én zijn inloggegevens. Toen hij ze niet wilde overhandigen, werd er meteen een pistool tegen z’n hoofd aan gezet. Uiteindelijk gaf hij de informatie en ontdekte ze dat hij via internet in contact was met vrienden die voor de oppositie waren. Er ging een elektronisch signaal naar een sniper op een dak. Dood, meteen. Leuk hè, dat internet.

The message: We moeten ons zorgen maken om de toekomst. We moeten er namelijk nog in leven.

Mind: 90% blown

Deze blogpost is geschreven door: Japie Stoppelenburg, Tam Tam.

Verder lezen over Digital

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

Blijdorp: Van dierentuin naar een icoon voor natuurherstel

In Diergaarde Blijdorp sta je oog in oog met veel van het moois dat de wereldwijde natuur te bieden heeft. Maar Blijdorp is zoveel meer dan alleen een dierentuin. Het heeft ook een sterke focus op soortbehoud en natuurhe...

Marketing28.11.2023

Blijdorp: Van dierentuin naar een icoon voor natuurherstel

Blijdorp wil impact maken!
Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award

Begin 2024 gaan er in totaal 70 Nederlandse startups naar de techbeurs CES in Las Vegas om daar hun innovatieve technologische oplossingen te presenteren aan potentiële klanten en investeerders. Het gaat om uitdagingen...

Startups16.11.2023

Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award

​Privacy: gegevensverzameling binnen apps kun je maar beter uitschakelen!

Je herkent het misschien wel? Apps of toepassingen die zeggen beter voor jou te werken als je ze toestaat om bepaalde gegevens over jou en jouw gebruik te verzamelen en te analyseren. Binnen de instellingenmenu's van app...

Online28.04.2023

​Privacy: gegevensverzameling binnen apps kun je maar beter uitschakelen!

Inspiratie om jouw digitale hygiëne aanzienlijk te verbeteren
Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals

Ruim 1.500 ambitieuze digital marketeers verzamelen zich op donderdag 8 juni in de Beurs van Berlage in Amsterdam voor de Emerce Digital Marketing Live! Tijdens dit event krijg je een update van de laatste trends en ontw...

Events07.04.2023

Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals

Second Life komt als app uit op smartphones

Als we het over het metaverse hebben, dan komt vaak het spel -of eigenlijk online leven- Second Life voorbij. Het was een enorme hit in 2007, waarin je een avatar kon maken die dan online met andere avatars (waar dus ook...

Metaverse17.03.2023

Second Life komt als app uit op smartphones

Een tweede leven voor Second Life?

Verder lezen over SXSW

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Tot voor kort was ik een zeer tevreden Uber gebruiker. Ik geloofde heilig dat Uber ‘de shit’ was. Totdat ik Lyft probeerde tijdens SXSW in Austin. Ik ‘Lyfte' gedurende zeven dagen meerdere keren per dag mee met men...

Startups23.03.2016

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Maak van geluid een lust – geen last

Iedere studie over kantoorgeluiden zegt hetzelfde: geluid is de voornaamste boeman. Vanuit de meest onherleidbare krochten schiet hij als gewiekst sluipschutter de concentratie van menig hardwerkende collega's aan flar...

Events23.03.2015

Maak van geluid een lust – geen last

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

SXSW 2015 was naast het jaar van Artificial Intelligence en Virtual Reality vooral ook het jaar van de millenials. Generatie Y, geboren begin jaren '80 tot begin 2000. De eerste lichting digital natives, die een bijzon...

Events23.03.2015

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Voor wie het nog niet wist – SXSW is in volle gang in Austin, Texas. Een jaarlijks giga event waar zowat de hele digitale industrie samen komt. Aansprekende namen als Gary Vaynerchuk of Astro Teller doen ondermeer hu...

Events19.03.2015

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

Tijdens het SXSW-festival, waar ik afgelopen maand was, staan 5 dagen geheel in het teken van interactive nieuwe media. Ook in Nederland merken we dat traditionele nieuwsmedia steeds meer verdwijnen en vervangen worden d...

Online27.03.2014

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

Netflix heeft de rechten verkregen van de 3D printing film 'Print The Legend', die op het 2014 SXSW Film Festival de 'Special Jury Recognition Award' won voor het beste script in de categorie documentaires.Deze Netflix O...

Entertainment27.03.2014

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

Al decennia lang fantaseren we over futuristische ruimtesystemen. Software die er slick en modern uitziet en smooth navigeert door middel van touch en gestures. De tools van NASA lijken echter in de verste verte niet op...

Events18.03.2014

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer

Dit jaar waren er meer dan 40.000 mensen in Austin voor SXSW Interactive. Een enorm grote hoeveelheid sessies met flinke diversiteit was hierdoor het gevolg. Toch zijn er bepaalde thema's te onderscheiden in de gegeven p...

Events18.03.2014

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer